تجزیه و تحلیل SWOT در بازاریابی

 تجزیه و تحلیل SWOT در بازاریابی

تجزیه و تحلیل SWOT ابزاری برای حسابرسی یک سازمان و محیط آن است. مرحله اول برنامه ریزی است و به بازاریابان کمک می کند تا بر مسائل کلیدی متمرکز شوند. تجزیه و تحلیل SWOT برای نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدات. قدرت و ضعف عامل های داخلی هستند، فرصت ها و تهدید ها عوامل خارجی هستند، قدرت یک عامل داخلی مثبت است، یک ضعف یک عامل داخلی منفی است، فرصت یک عامل خارجی مثبت است، تهدید یک عامل خارجی منفی است. جدول پایین، جدول تجزیه و تحلیل SWOT است.

 تجزیه و تحلیل SWOT در بازاریابی
تجزیه و تحلیل SWOT در بازاریابی

ما باید هدف خود را و نقاط ضعف خود را به نقاط قوت و تهدیداتمان را به فرصت ها تبدیل کنیم. سرانجام، تجزیه و تحلیل SWOT  گزینه های مدیران را برای مطابقت با نقاط قوت داخلی خود با فرصت های بیرونی فراهم می کند.

نتیجه باید افزایش “ارزش” برای مشتری باشد – که امیدوارم مزیت رقابتی ما را بهبود بخشد
 
 هدف اصلی این تجزیه و تحلیل، ارزش افزوده به محصولات و خدمات ما است تا ما بتوانیم مشتری های جدید را جذب کنیم، مشتریان وفادارمان را حفظ می کنیم و محصولات و خدمات را به بخش های مشتری در طولانی مدت گسترش می دهیم.
 
اگر با موفقیت انجام شود، می توانیم بازده سرمایه ما (ROI) را افزایش دهیم
 

قوانین ساده

در مورد نقاط قوت و ضعف سازمان خود واقع بین باشی                                                            این باید بین جایی باشد که سازمان شما امروز است، و جایی که در آینده می تواند باشد.
همیشه باید خاص باشد، از مناطق خاکستری اجتناب کنید.
همیشه در ارتباط با استفاده از ابزار نسبت به رقبا بهتر از رقبا عمل کنید.
حسابرسی خود را کوتاه و ساده نگهدارید، از پیچیدگی و تجزیه و تحلیل جلوگیری کنید.

 

هنگامی که مسائل کلیدی با  تجزیه و تحلیل SWOTشما شناسایی شد، آنها از اهداف بازاریابی تغذیه می کنند.

این ابزار می تواند در رابطه با ابزارهای دیگر برای ممیزی و تجزیه و تحلیل، مانند تحلیل PEST و تجزیه و تحلیل پنج نیروی Porter است.

بنابراین  تجزیه و تحلیل SWOT  یک ابزار بسیار محبوب با یادگیران بازاریابی است، زیرا یادگیری سریع و آسان است.
 

مثال برای تجزیه و تحلیل SWOT

ضعف ها و قدرت ها عوامل داخلی هستند

قدرت می تواند باشد:

  • داشتن تخصص بازاریابی متخصص شما.
  • یک محصول جدید یا نوآورانه.
  • محل کسب و کار شما.
  • فرآیندها و روشهای با کیفیت.
  • هر جنبه دیگر کسب و کار شما که کیفیت محصول یا خدمات شما را افزایش می دهد.

ضعف می تواند باشد:

  • فقدان تخصص بازاریابی.
  • محصولات یا خدمات نامتقارن (من در رابطه با رقبا شما).
  • محل کسب و کار شما.
  • کالاهای یا خدمات با کیفیت پایین.
  • شهرت آسیب دیده.

فرصت ها و تهدیدها عوامل خارجی هستند

یک فرصت میتواند باشد:

  • یک بازار در حال توسعه مانند اینترنت.
  • ادغام، سرمایه گذاری های مشترک یا اتحاد های استراتژیک.
  • انتقال به بخش های جدید بازار که سود بیشتری را به دست آورند.
  • یک بازار بین المللی جدید.
  • بازار که توسط یک رقیب بی نفوفه خالی شده است.

تهدید می تواند باشد:

  • رقیب جدید در بازار داخلی شما.
  • قیمت جنگ با رقبا.
  • رقیب دارای یک محصول جدید یا نوآورانه است.
  • رقبا دارای دسترسی بهتر به کانال های توزیع.
  • مالیات بر محصولات یا خدمات شما معرفی می شوند.
 احتیاط – این می تواند بسیار ذهنی باشد، به تجزیه و تحلیل SWOT تکیه نکنید بیش از حد، دو نفر به ندرت با همان نسخه نهایی SWOT آمده است به دو نتیجه یکسان می رسند. می توان از ماتریس تجزیه و تحلیل TOWS استفاده کرد.( در انتهای همین مقاله TOWS بررسی شده است).
 
 آیا شما نیاز به پیشرفته تر شدن تحلیل SWOT دارید؟

برخی از مشکلات که ممکن است با SWOT مواجه شوند، نتیجه یکی از مزایای کلیدی آن، انعطاف پذیری آن است.

از آنجا که تجزیه و تحلیل SWOT می تواند در سناریوهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد، باید انعطاف پذیر باشد، اما این می تواند منجر به تعدد ناهنجاری ها شود،مشکلات مربوط به تجزیه و تحلیل اساسی SWOT می تواند با استفاده از یک power swot
 

P = Personal experience تجربه شخصی

چگونه مدیر بازاریابی، برنامه بازاریابی را مطابق با انالیز swot فیت می کند؟شما تجربیات، مهارت ها، دانش، نگرش ها و اعتقادات خود را برای ممیزی به ارمغان می آورید.ادراک شما یا احساس ساده روده بر SWOT تاثیر خواهد گذاشت،

 

  اغلب مدیران بازاریابی به طور سه گانه فرصت و نقاط قوت، و تهدیدات و ضعف را معکوس می کنند.این به این دلیل است که گاهی اوقات مشکل بین نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت ها و تهدیدهای خارجی وجود دارد.برای مثال، در رابطه با گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی، می توان محیط زیست را به عنوان تهدید، به جای فرصت بالقوه اشتباه گرفت،

 W = Weighting   وزن

اغلب عناصر یک تجزیه و تحلیل SWOT وزن ندارند. به طور طبیعی بعضی از نقدها بحث برانگیزتر از دیگران خواهند بود، بنابراین عوامل را محاسبه کنید. یکی از راه های استفاده از درصد e، g، خطر A = 10٪، تهدید B = 70٪ و خطر C = 20٪ (آنها کل ۱۰۰٪).

 

مقاله مرتبط  استراتژی بازاریابی ورود به بازار خارجی

 E=Emphasize تاکید بر جزییات

جزئیات، استدلال و توجیه اغلب از تجزیه و تحلیل SWOT حذف شده است.چه چیزی تمایل دارد که پیدا کند این است که تجزیه و تحلیل شامل لیستی از کلمات واحد است. به عنوان مثال، در زیر فرصت ها ممکن است عبارت “فناوری” را پیدا کنید، این کلمه تنها به یک خواننده معنی را نرساند، واقعا به این معنی است:

 ‘فناوری، بازاریابان را قادر می سازد تا از طریق دستگاه های تلفن همراه نزدیک به نقطه خرید، از طریق این امکان را برای مزیت رقابتی متمایز برای شرکت ما فراهم کنند’این به شما کمک خواهد کرد هنگام تصمیم گیری در مورد بهترین نمره و وزن هر عنصر،
 

O = Order – strengths or weaknesses, opportunities or threats

 اغلب مدیران بازاریابی به طور سه گانه فرصت و نقاط قوت، و تهدیدات و ضعف را معکوس می کنند.این به این دلیل است که گاهی اوقات مشکل بین نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت ها و تهدیدهای خارجی وجود دارد.برای مثال، در رابطه با گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی، می توان محیط زیست را به عنوان تهدید، به جای فرصت بالقوه اشتباه گرفت،

R     Rank and prioritize =R = رتبه و اولویت بندی

هنگامی که جزئیات اضافه شده است و عوامل برای وزن گذاری مورد بررسی قرار گرفته است، پس از آن می توانید به تجزیه و تحلیل SWOT برخی از معانی استراتژیک را بیرون بکشید.شما می توانید عواملی را انتخاب کنید  که بیشتر و به شدت بر استراتژی بازاریابی تاثیر دارد و اگر چه ترکیبی از نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدات است.

 اساسا شما آنها را به بالاترین و پایین ترین رتبه بندی می کنید و سپس اولویت ها را با بالاترین رتبه بدهید . جایی که Opportunity C = 60٪، Opportunity A = 25٪، و Opportunity B = 10٪ – برنامه بازاریابی شما Opportunity C را اول و فرصت Opportunity B باید شامل شود. مهم است که در ابتدا از فرصت ها استفاده کنید زیرا کسب و کار شما باید بازار محور باشد.
سپس نقاط قوت را به فرصت ها تطبیق دهید، هر گونه شکاف بین نقاط قوت فعلی و فرصت های آینده را بیابید، سرانجام تلاش برای توصیف تهدیدها به عنوان فرصت ها (همانطور که با گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی در بالا)، و نقاط ضعف، به طوری که آنها نقاط قوت شوند.

T، O، W، S، Matrix: ایجاد گزینه های استراتژیک از یک تحلیل داخلی خارجی

TOWS MATRIX

TOWS MARTIX
TOWS MARTIX
(Strengths and Opportunities (S/O:
چگونه می توانید از نقاط قوت خود برای استفاده از فرصت های موجود خارجی استفاده کنید
(Strengths and Threats (S/T:
چطور می توانید از نقاط قوت خود برای جلوگیری یا کاهش تهدیدهای واقعی و بالقوه خارجی استفاده کنید
 (Weaknesses and Opportunities (W/O:
چگونه می توانید از فرصت های بیرونی برای غلبه بر نقاط ضعف داخلی که تجربه می کنید استفاده کنید
 (Weaknesses and Threats (W/T:
چه کاری می توانید انجام دهید تا ضعف های داخلی خود را به حداقل برسانید و از تهدیدات خارجی جلوگیری کنید،
  
 
 

 

ماترس آنالیز TOWS
ماترس آنالیز TOWS
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

کارشناسی مهندسی مکانیک خوندم. الانم در حال تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه علامه طباطبائی هستم. این روز ها بیشتر از همه چیز مشغول کتاب خوندن هستم و مطالبی که جدید می گیرم رو در عمل در جاهای مختلفی ازش استفاده می کنم. عاشق کتاب خوندن، عکاسی،فتوشاپ،نوشتن هستم.

دیدگاهی بنویسید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.