آیا سئو مرده است؟ (پاسخ داده محور)
سئو در طول سال ها به شدت در حال تغییر بوده است و به روز رسانی های کوچک و بزرگ گوگل تاثیر متفاوتی بر بازی سئو دارد.
تنها بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، ۱۳ بهروزرسانی عمده برای الگوریتم گوگل در رابطه با سئو انجام شد. در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بهروزرسانی تجربه کاربری صفحه و بهروزرسانیهای محتوای مفید نحوه دیدن و تعامل ما با نتایج را تغییر دادند.
با بیش از ۱۲ تغییر الگوریتم در روز، می توان گفت که دیگر دستکاری یا بازی با Google آسان نیست. با تمام تغییراتی که گوگل پیادهسازی میکند، درک اینکه چگونه شیوههای سئو مرتبط باقی میمانند دشوار است. به هر حال، چگونه تاکتیک های قدیمی هنوز هم می توانند کار کنند، در حالی که خود گوگل یکسان نیست؟
بنابراین، آیا سئو مرده است؟ بیایید به داده ها نگاه کنیم. از آنجا، آنچه را که باید بدانید را به شما نشان خواهم داد.
آیا سئو مرده است؟
آیا می دانید روزانه چند جستجو در گوگل انجام می شود؟
با بیش از ۹۹۰۰۰ جستجو در ثانیه، گوگل از اواخر دهه ۱۹۹۰ راه طولانی را پیموده است.
علاوه بر این، با حدود ۶۰۰ میلیون وبلاگ در وب، تقریباً در هر موضوعی که فکرش را بکنید، محتوای بیش از حد وجود دارد.
بیایید به عنوان مثال به عبارت “دیجیتال مارکتینگ چیست” نگاه کنیم. فقط ۱۴۸۰۰ جستجو برای این عبارت در ماه وجود دارد، اما ۱۰۱۰۰۰۰ قطعه محتوا در تلاش برای پاسخ به این سوال است.
به عبارت دیگر، عرضه بسیار بیشتر از تقاضا است.
شما حتی بیشتر از این را برای اصطلاحات اصلی خواهید دید. فقط به عبارت “موز” نگاه کنید:
۳۶۸۰۰۰ جستجو ممکن است زیاد به نظر برسد، اما ۱۰۳،۰۰۰،۰۰۰ نتیجه وجود دارد. جستجوی این عبارت نسبتاً مبهم است، بنابراین نمیتوانیم مطمئن باشیم که کاربر دقیقاً چه نتایجی میخواهد، اما در مقایسه با حجم جستجو، محتوای زیادی دارد.
همچنان میتوانید عبارات جستجو را با حجم جستجوی بیشتری نسبت به محتوا پیدا کنید. با این حال، این روند نشان می دهد که تولید محتوا به طور مداوم از تقاضای جستجو فراتر می رود.
علاوه بر این، گوگل در حال تبدیل شدن به یک موتور پاسخ است که به سوالات افراد قبل از رفتن به وب سایت پاسخ می دهد.
به گفته Dejan SEO ، زمانی که گوگل شروع به پاسخگویی به سوالات کرد، CTRها به شدت کاهش یافت. فقط به این عبارت جستجوی آب و هوا نگاه کنید:
کلیک های آنها از جستجو و جوهای مربوط به آب و هوا از ۴۶٪ تا ۷٪ کاهش یافت. تکههای ویژه Google و جعبههای پاسخ SERP باعث میشود تا کاربران راحتتر از باز کردن وبسایتها برای عبارات جستجوی خاص اجتناب کنند.
این تغییرات ناشی از افزایش محتوایی است که به خودی خود بینش های معناداری ارائه می دهد که به آن «محتوای صفر کلیک» می گویند. گوگل با افزودن ویژگی های بیشتر و بیشتر به SERP های خود، با روند کاربرانی که مایلند دسترسی آسان تر به پاسخ ها را دارند، سازگار شده است. اساساً، با جستجوی صفر کلیک، کاربران می توانند پاسخ های خود را به جای استفاده از گوگل برای یافتن صفحات اضافی با همان پاسخ ها، درست در صفحه جستجوی گوگل بیابند.
این روند به قدری رایج شده است که درصد ترافیک گوگل را به فهرست های ارگانیک (نتایج SEO) کاهش می دهد.
با افزایش جستجوی صفر کلیک و در نتیجه کاهش موفقیت در نتیجه سئو، منطقی است که مردم ممکن است این را به عنوان یک ضرر بزرگ برای سئو به طور کلی ببینند. با این حال، اگر کمی عمیقتر بررسی کنیم، میتوانیم ببینیم که سئو همچنان ابزاری مؤثر برای برندها در صورت استفاده صحیح است. به جای اینکه فرض کنیم سئو مرده است، باید به نحوه عملکرد سئو امروزه در ارتباط با این روندها توجه کنیم.
بیایید تصویر زیر را مشاهده کنیم. این اولین بنر تبلیغاتی در اینترنت بود.
آیا می توانید حدس بزنید چه شرکتی آن بنر تبلیغاتی را ایجاد کرده است؟ AT&T بود.
از بین افرادی که آن را دیدند، ۴۴٪ روی آن کلیک کردند . امروزه، تبلیغات بنری میانگین نرخ کلیک در حدود ۰٫۰۵٪ ایجاد می کند.
این یک افت بسیار زیاد است.
این در حال حاضر تقریباً در همه کانال ها از جمله رسانه های اجتماعی رخ می دهد. در اینجا نگاهی به نرخ تعامل اینستاگرام داریم :
با پست های حمایت شده و ارگانیک ، تعامل در اینستاگرام در حال حاضر کاهش یافته است.
فقط به این دلیل که چیزی روی صفحه ظاهر می شود به این معنی نیست که مردم آن را دوست دارند یا روی آن کلیک می کنند. این برای کسانی که در SERP رتبه بندی می کنند خوب است. نتیجه شما محتمل ترین مورد بعدی خواهد بود که کاربران ممکن است برای یافتن آنچه می خواهند مشاهده کنند.
حتی با وجود عملکرد بهتر برخی از کانال ها نسبت به سایرین، همیشه نوساناتی در ROI و عملکرد وجود خواهد داشت. با این حال، تا زمانی که موتورهای جستجو دارای الگوریتمهای تاثیرگذار باشند، سئو به طور قابل توجهی بر نتایج تأثیر خواهد گذاشت.
نمونه ای از سئو خوب در عمل
وقتی به کل جستجو (از جمله پلتفرمهای خارج از گوگل یا بینگ) نگاه میکنید، گوگل همچنان بر سهم بازار با ۹۲ درصد از کل جستجوها تسلط دارد.
واضح است که مردم همچنان ترجیح می دهند از گوگل استفاده کنند. با این حال، نحوه استفاده مردم از گوگل به طور مداوم تغییر می کند.
در گذشته، گوگل منبع تجارت (خرید) بود، در حالی که اینستاگرام بیشتر برای کشف بود. اکنون اینستاگرام برای تجارت عالی است و گوگل در درجه اول به عنوان یک موتور کشف وجود دارد.
با تب “خرید” اینستاگرام، افراد می توانند مستقیماً برندهای مورد علاقه خود را کشف و خریداری کنند. اینستاگرام همچنین پستهای قابل خرید را ارائه میکند و به کسبوکارها اجازه میدهد برچسبهای محصول را اضافه کنند و کاربران را به فروشگاههای آنلاین خود ببرند. در نهایت، کسبوکارها با اینفلوئنسرها و سفیران برند در اینستاگرام همکاری میکنند تا از فالوورهای خود استفاده کنند و منجر به فروش بیشتر شوند.
به این ترتیب، مردم اساسا از اینستاگرام برای خرید استفاده می کنند.
از سوی دیگر، گوگل اطلاعات زیادی در مورد محصولات ارائه می دهد و پیوندهایی به فروشگاه های آنلاین ارائه می دهد، اما بیشتر مردم به دنبال خرید مستقیم از طریق پلت فرم گوگل نیستند. در عوض، آنها از گوگل به عنوان واسطه برای رسیدن به صفحاتی که واقعاً می خواهند بازدید کنند استفاده می کنند. این شامل صفحات فروشگاه یا فروشگاه های شرکت می شود.
نحوه انتخاب افراد برای استفاده از این پلتفرمها بر موارد مختلفی تأثیر میگذارد، از جمله بهروزرسانیهای الگوریتمهای هوش مصنوعی و تغییرات مهمی مانند قطعههای غنی یا برجسته . علاوه بر این، باید بر شیوه تلاش برندها برای دستیابی به مشتریان تأثیر بگذارد.
فقط به این مطالعه موردی نگاه کنید .
Olay محصولات مرتبط با مراقبت از پوست را به فروش می رساند. یکی از محصولات آنها باعث کاهش تیرگی زیر چشم شما می شود.
پیش از این، آنها به شدت روی تبلیغاتی که محصولاتشان را مستقیماً می فروختند فشار می آوردند.
لحظه ای که آنها تبلیغات خود را تغییر دادند تا بر آموزش کاربران تمرکز کنند، ROI آنها از سقف عبور کرد. مردم به جای اینکه احساس کنند به طور خودکار مجبور به خرید هستند، می خواستند یاد بگیرند که چگونه سیاهی دور چشم را کاهش دهند.
با فرستادن افراد به محتوای آموزشی ابتدا (و سپس فروش از طریق محتوا)، آنها توانستند:
- افزایش کلیک تا ۸۷ درصد.
- هزینه هر کلیک ۳۰٪ کاهش یافت.
- افزایش ۱۰۰ درصدی تبدیل
این نمونه بارز این است که چگونه افراد بیشتری از گوگل به عنوان موتور اکتشاف به جای موتور تجارت استفاده می کنند. در نتیجه، برندهایی که مایل به بهره مندی هرچه بیشتر هستند باید به این تغییرات و روندها توجه کنند.
سئو در حال مرگ نیست (فقط در حال تغییر است)
سئو به جایی نمی رسد. با این حال، برای اینکه برندها با استراتژی های سئو به موفقیت دست یابند، نکات خاصی وجود دارد که باید هنگام توسعه کمپین ها در نظر داشته باشید.
اکنون می دانید که گوگل بیشتر به عنوان یک موتور اکتشافی عمل می کند (هم برای لیست های پولی و هم برای لیست های ارگانیک)، اما در اینجا چیزهای دیگری است که برای تسلط بر SERP ها باید بدانید.
۱٫ گوگل می خواهد سایت هایی را که می خواهید ببینید رتبه بندی کند
تمرکز گوگل روی بک لینک ها، چگالی کلمات کلیدی یا یک معیار سئوی خاص نیست. در عوض، تمرکز بر تجربه کاربر است.
اگر سایتی میلیون ها بک لینک داشته باشد، اما کاربران از آن متنفر باشند، در دراز مدت رتبه خوبی نخواهد داشت. در عوض، تمرکز باید بر روی محتوا و نحوه بهره مندی کاربر از آن باشد.
روش استفاده از گوگل را در نظر بگیرید. اگر سایتی برای جستجوی شما کاربردی به نظر نمی رسد، غیرحرفه ای به نظر می رسد، یا نمی تواند به سؤالات شما پاسخ دهد، آیا به هر حال به این موضوع ادامه می دهید؟ احتمالا نه.
در پایان، کاربران کنترل می کنند که گوگل چگونه رتبه بندی را تنظیم می کند. «فکر میکند» اگر سایر کاربران بخواهند آن محتوا را ببینند، افرادی که عبارات مشابه را جستجو میکنند احتمالاً آن را مفید یا مرتبط میدانند و این رتبهبندی را به بالاترین رتبهها تبدیل میکند.
۲٫ مردم فقط از گوگل استفاده نمی کنند (زیرا داده ها از همه جا می آیند)
گوگل میداند که شما ساعتها در روز در دستگاه تلفن همراه خود و ساعتها را در سایتها و برنامههای دیگری که تحت کنترل یا متعلق به گوگل نیستند، میگذرانید.
بنابراین، زمانی که تصمیم میگیرید چه چیزی را رتبهبندی کند و کجا رتبهبندی کند، از مجموعه دادههای خود به سایر نقاط آنلاین مانند رسانههای اجتماعی برای بهبود نتایج نگاه میکند.
از آنجایی که مخاطبان جوانتر از رسانههای اجتماعی یا ویدیوها بیشتر برای کشف استفاده میکنند، گوگل ممکن است به بهروزرسانی و سازگاری با نیازهای کاربران ادامه دهد. با این حال، از آنجایی که گوگل از فضاهای مختلف (نه فقط اجتماعی) استفاده می کند، همچنان نتایج قابل اعتمادتری را در مورد موضوعاتی که مردم می خواهند پیدا کنند ارائه می دهد.
۳٫ گوگل برندها را دوست دارد
همانطور که نام تجاری شما رشد می کند ، خواهید دید که رتبه شما بالا می رود زیرا گوگل مارک های معتبر را ترجیح می دهد. حجم جستجوی برند، تعداد بازدیدهایی است که از یک کلمه کلیدی برندار دار در یک موتور جستجو به سایت شما وارد شده است، و معیار کلیدی برای راهنمایی شما در مورد چگونگی رشد برندتان است.
بیایید در نظر بگیریم که وقتی «کفش دویدن مردانه» را در نوار جستجوی گوگل تایپ میکنید چه اتفاقی میافتد. در اینجا نمونه ای از آنچه ممکن است به دست آورید آورده شده است:

مارک ها، مارک ها، و مارک های دیگر.
اگر نام من را جستجو کنید، گوگل فرض میکند که میخواهید قبل از ارائه اطلاعاتی درباره من یا حسابهای اجتماعی من، به وبسایت و کسبوکار من نگاه کنید.
اغلب، گوگل فرض می کند که افرادی که این عبارات را جستجو می کنند از قبل می دانند که چه می خواهند (و احتمالاً قصد خرید دارند). این امر به ویژه در مواردی که مشتری در جستجوی برندی است که در حال حاضر به خوبی تثبیت شده است، صادق است. آنها به احتمال زیاد به دنبال یادگیری نیستند، آنها می خواهند خرید کنند!
به این ترتیب، گوگل بیشتر شبیه یک موتور تجارت عمل می کند تا یک موتور اکتشافی. در واقع، می تواند هر دو را انجام دهد! روی سئو برای هر دو اصطلاح مارک و غیر مارک کار کنید تا در مقابل بیشترین کاربران قرار بگیرید (با در نظر گرفتن عشق گوگل به برندها).
۴٫ روی یک طاقچه تمرکز کنید
جایگاه شما جایی است که محصول یا خدمات شما در بازار جای می گیرد. چه چیزی را پیشنهاد می کنید و چه کسانی را هدف قرار می دهید؟
اگر می خواهید در دنیای سئوی امروزی به خوبی عمل کنید، روی یک جایگاه تمرکز کنید. گوگل سایتهای موضوعی خاص را ترجیح میدهد، زیرا این همان چیزی است که شما و دیگران دوست دارید.
در مورد آن فکر کنید. به عنوان یک کاربر، آیا ترجیح می دهید توصیه های پزشکی را در وبلاگی بخوانید که در مورد امور مالی، بهبود خانه و آشپزی از طریق WebMD نیز بحث می کند؟ درست مانند سایر کاربران، احتمالاً نه.
بر روی یک پیشنهاد خاص تمرکز کنید تا خود را به عنوان یک متخصص در صنعت قرار دهید.
۵٫ آینده شخصی سازی است
آیا متوجه شده اید که وقتی در گوگل جستجو می کنید، نتایج شما با نتایج دوستانتان متفاوت است؟
به این دلیل است که گوگل سعی میکند نتایج خاص شما را بر اساس فعالیت شخصیسازی کند.
جستجوی گوگل و دستگاههای گوگل، مانند تلفنهای هوشمند اندروید یا گوگل هوم، دادهها را جمعآوری میکنند تا نتایج خاصتری را برای هر کاربر ارائه دهند. هدف ارائه نتایجی است که برای ترجیحات، مکان، عبارات جستجو و سایر عوامل منطقی باشد.
فقط به این فکر کنید: هر بار که از مکانی بازدید میکنید و گوشی هوشمند خود را حمل میکنید (مخصوصاً اگر آندروید باشد)، Google به طور بالقوه میتواند از آن دادهها استفاده کند . این اطلاعات ممکن است به گوگل اطلاع دهد که بر اساس عبارات جستجوی مختلف، چه چیزی را میخواهید ببینید.
با وب سایت خود، سعی نکنید پیام یکسانی را به همه نشان دهید. سئو به این شکل کار نخواهد کرد. در عوض، برنامهریزی کنید که تجربه را برای هر کاربر شخصی کنید تا بتوانید در بلندمدت رتبه بهتری کسب کنید.
یک مثال عالی از این در وبلاگ من است.
وقتی به آنجا فرود میآیید، به شما اجازه میدهم نوع محتوایی را که میخواهید ببینید انتخاب کنید، و سپس صفحه با علاقه انتخابی شما سازگار میشود.
بسیاری از مردم از قبل می دانند که چه نوع محتوایی را می خواهند ببینند قبل از اینکه حتی به وبلاگ من وارد شوند. با در نظر گرفتن این موضوع، آنها می توانند وبلاگ من را مطابق با نیازهای خود “شخصی” کنند و تجربه کاربر را بسیار مثبت تر کنند.
هدف گوگل نیز همین است، به همین دلیل شخصی سازی در جستجو در وهله اول وجود دارد.
۶٫قصد کاربر مهمتر از همیشه است
هدف جستجو در سال ۲۰۲۳ بسیار مهم است زیرا گوگل می خواهد کاربران تجربه خوبی داشته باشند. وقتی فردی کلمات کلیدی خاصی را جستجو می کند و نمی تواند نتیجه خوبی پیدا کند، کاربر گوگل را به خاطر پیدا نکردن آنچه می خواهد سرزنش می کند.
این بخشی از این است که چرا گوگل تمایل به شخصی سازی را انتخاب کرده است. می خواهد مردم از نتایجی که می گیرند راضی باشند.
بنابراین، باید دریابید که چگونه با تمرکز بر عناصر سئو، مانند کلمات کلیدی و محتوای با کیفیت، هدف جستجوی کاربر را برآورده کنید. در غیر این صورت، گوگل شما را در رتبه های مورد علاقه برای جستجوها قرار نمی دهد (حتی اگر با محتوای شما مطابقت داشته باشد) زیرا نمی تواند تشخیص دهد که آیا پست های شما واقعاً نیازهای آن کاربران را برآورده می کند یا خیر.
برای اینکه در گوگل رتبه خوبی داشته باشید، باید محتوای خود را با در نظر گرفتن چهار نوع اصلی قصد کاربر مفید کنید:
- معاملاتی: برنامه ریزی برای خرید
- اطلاعاتی: جستجوی اطلاعات در مورد یک موضوع
- ناوبری: تلاش برای مکان یابی یک صفحه وب خاص
- بررسی تجاری: تلاش برای محدود کردن گزینه های خرید
محتوای خود را با نوع هدفی که میخواهید برآورده کنید مطابقت دهید. با در نظر گرفتن شخصیسازی گوگل، میتوانید نتایج با رتبههای برتر را نیز مشاهده کنید تا ببینید رقبا در بخشهای خاص چه کارهایی را به خوبی انجام میدهند.
۷٫ برای تأثیر یادگیری ماشینی آماده شوید
یادگیری ماشینی زمینهای در هوش مصنوعی است که شامل الگوریتمهایی است که به کامپیوترها در یادگیری کمک میکند. این یک راه عالی برای درک بهتر قصد کاربر، جستجوی صوتی و شخصی سازی است.
از آنجایی که مردم انتظار نتایج را به صورت آنی دارند، شرکت هایی مانند آمازون، گوگل و اپل برای پاسخگویی به این تقاضا و ارائه خدمات به مشتریان خود به فناوری یادگیری ماشینی متکی هستند.
متخصصان سئو باید همین کار را انجام دهند تا مرتبط بمانند.
SERP ها با استفاده بیشتر و گسترده تر از یادگیری ماشین تغییر خواهند کرد و ارائه نتایج دقیق، دقیق و سریع اهمیت فزاینده ای پیدا خواهد کرد. یادگیری ماشینی با آسانتر کردن درک سؤالات جستجو به سئو کمک میکند و به حرفهایها اجازه میدهد تا روی ایجاد تجربیات محتوای بهتر تمرکز کنند.
سوالات متداول
بله، سئو برای آینده قابل پیش بینی وجود خواهد داشت. کسبوکارها برای اطمینان از اینکه محتوایشان در SERP ظاهر میشود، بر SEO تکیه میکنند، حتی اگر الگوریتمها و ویژگیها با نیازهای کاربران سازگار شوند. این در چند سال آینده تغییر نخواهد کرد.
دانش و درک SEO یک مهارت بسیار مطلوب برای بسیاری از مشاغل در حال حاضر است. از آنجایی که برندها به استفاده از سئو به عنوان بخشی از استراتژی های خود ادامه می دهند، سئو یک انتخاب شغلی عالی برای افرادی با علایق و مهارت های مناسب است.
حقیقت ساده این است که وظایف سئو وجود دارد که افراد می توانند آن را خودکار کنند، مانند نظارت بر رتبه بندی در گوگل یا ردیابی کیفیت بک لینک. با این حال، فرآیندهایی مانند ساخت لینک ارگانیک یا ایجاد محتوا باید به صورت دستی انجام شود (یا بررسی شود) تا محتوای با کیفیت بالا تولید شود. ترکیبی از نرم افزارها یا ابزارهای خودکار و کارهای غیر خودکار در مواقع ضروری بهترین گزینه برای صرفه جویی در زمان و هزینه با سئو است.
مردم ممکن است تصور کنند سئو مرده است زیرا به طور مداوم تغییر می کند. همانطور که الگوریتمها بهروزرسانی میشوند، فرآیندهای سئو باید سازگار شوند تا همچنان قابل اجرا باشند. این بدان معنی است که برخی از تاکتیک های قدیمی سئو دیگر کار نمی کنند در حالی که شیوه های جدید ضروری تر می شوند.
نتیجه
گوگل آن را ساخته است تا بتوانید به راحتی مشتری ایده آل خود را از طریق سئو یا تبلیغات پولی هدف قرار دهید. مهم نیست که دیگران چه می گویند، سئو هنوز زنده است، اما دائما تغییر می کند.
با تغییر روندهای جستجو، الگوریتم ها و سایر عوامل، سئو سازگار خواهد شد. صرف نظر از این، سئو دقیقاً به اندازه موتورهای جستجو وجود دارد زیرا به تعیین دقیق خواسته های یک شخص کمک می کند.
به جای نگرانی در مورد عواملی که نمی توانید آنها را تغییر دهید، روی اصلاح استراتژی های سئوی خود در صورت لزوم برای حفظ کنترل تمرکز کنید.
نظر شما در مورد تغییر چشم انداز سئو چیست؟