از بینش تا نتایج: بهترین آزمایشها و موارد استفاده از آزمایش A/B برای بازاریابی
تنها چیزی که مهم است درک رفتار کاربر و تأثیر آن بر نتیجه هر تجربه دیجیتالی است که برای مشتریان خود ایجاد می کنید.
- چه نوع تجربیات دیجیتالی در حال ساختن هستید؟
- چگونه هر تجربه بازدیدکنندگان شما را به لحظه خرید سوق می دهد؟
- چه تاثیری دارد؟
بنابراین، همه چیز را نادیده بگیرید – و شروع کنید. بهترین آزمایش ها به اهمیت آماری می رسند و می توانند به شما کمک کنند:
- تجربه کاربری وب سایت خود را بهبود بخشید
- نرخ تبدیل وب سایت خود را افزایش دهید
- کمپین های بازاریابی خود را برای افزایش تعامل شخصی سازی کنید
- استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را برای افزایش درآمد بهینه کنید
چه یک استارتآپ یا یک کسبوکار دیجیتالی مستقر باشید، این راهنما به شما کمک میکند تا بفهمید چگونه آزمایشهای مبتنی بر دادهها میتوانند به شما در دستیابی به اهداف کسبوکارتان کمک کنند. از تست A/B گرفته تا شخصیسازی، به برخی از بهترین نمونهها و موارد استفاده آزمایشی میپردازیم.
الف) خرده فروشی
۱٫ بازدید محصولات را افزایش دهید
فرضیه کلی: گزینه های پیمایش را برای همه زیرمجموعه های خود افزایش دهید. تعداد محصولات مشاهده شده را افزایش می دهد و به بازدیدکنندگان اجازه می دهد آنچه را که به دنبال آن هستند با کلیک کمتر پیدا کنند.
راه حل: گزینه های پیمایش را به همه زیر شاخه ها افزایش دهید
دلیل: با ارائه گزینههای ناوبری و عملکرد بیشتر برای همه زیر مجموعهها، بازدیدکنندگان تجارت الکترونیک دامنه وسیعتری از انتخابها و دسترسی آسانتر به محصولات خاص خواهند داشت. این امر زمان و تلاش مورد نیاز برای یافتن اقلام مورد نظر را کاهش می دهد و در نتیجه تعداد بازدید از محصولات افزایش می یابد.
۲٫ افزایش نرخ افزودن به سبد خرید
فرضیه کلی: از تصاویر سبک زندگی در مقابل تصاویر استاندارد استودیویی خود برای محصولات استفاده کنید. این الگو نرخ افزودن به سبد خرید را افزایش می دهد و تجربه مرتبط تری را برای بازدیدکنندگان شما ایجاد می کند.
راه حل: از تصاویر سبک زندگی به جای تصاویر استاندارد استودیو برای محصولات استفاده کنید
منطق: با استفاده از تصاویر سبک زندگی که محصولات را در شرایط و موقعیتهای واقعی به تصویر میکشند، میتوانید تجربه پرداخت مرتبطتر و جذابتری را برای بازدیدکنندگان فراهم کنید. این نمایش بصری می تواند به آنها کمک کند تا تصور کنند که از محصول استفاده می کنند یا از آن سود می برند و در نتیجه احتمال اضافه کردن آن به سبد خرید خود را افزایش می دهند.
۳٫ تبدیل های بالاتر
فرضیه کلی: از تستیمونیال ها به عنوان اثبات اجتماعی در محصول یا صفحات وب کلیدی خود استفاده کنید (به عنوان مثال، افراد “X” که در ۲۴ ساعت گذشته خریداری کرده اند). این نتایج تست a/b با ایجاد فوریت برای بازدیدکنندگان شما، تبدیل خرید را افزایش میدهد.
راه حل: از اثبات اجتماعی در محصولات کلیدی استفاده کنید، مانند نمایش تعداد خریدهای اخیر
دلیل: ترکیب عناصر اثبات اجتماعی، مانند نمایش تعداد افرادی که محصول خاصی را در یک بازه زمانی خاص خریداری کرده اند، می تواند احساس فوریت ایجاد کند و بازدیدکنندگان را برای خرید تحت تاثیر قرار دهد. این محرک روانی به ترس از دست دادن ضربه می زند و خریداران بالقوه را تشویق می کند تا تبدیل شوند.
۴٫ میانگین ارزش سفارش را افزایش دهید
فرضیه کلی: آستانه های مختلف را برای واجد شرایط بودن برای حمل و نقل رایگان آزمایش کنید. با ترغیب بازدیدکنندگان برای افزودن موارد بیشتر، AOV خرید را افزایش می دهد.
راه حل: آستانه های مختلف را برای واجد شرایط بودن برای ارسال رایگان آزمایش کنید
دلیل: با آزمایش آستانه های مختلف برای ارسال رایگان، می توانید بازدیدکنندگان را تشویق کنید تا ارزش سفارش خود را افزایش دهند تا به حداقل نیاز برای ارسال رایگان برسند. این رویکرد مشتریان را تشویق می کند تا با افزودن اقلام بیشتر به سبد خرید خود، روی فرصت صرفه جویی در هزینه تمرکز کنند.
۵٫ نرخ پرش را کاهش دهید
فرضیه کلی: صفحه فرود را با پیشنهادی که بازدیدکننده در یک آگهی دیده است، شخصی کنید. این باعث کاهش نرخ پرش می شود زیرا اولین بازدید مرتبط تر خواهد بود.
راه حل: صفحه فرود را بر اساس پیشنهادی که در آگهی مشاهده می شود، شخصی کنید
دلیل منطقی: با نمایش نسخه های مختلف و تنظیم محتوای صفحه فرود برای هماهنگی با پیشنهاد خاصی که یک بازدیدکننده در یک تبلیغ دیده است، می توانید یک تجربه کاربری یکپارچه و ثابت ایجاد کنید. این شخصیسازی ارتباط را افزایش میدهد، قطع ارتباط بین آگهی و نسخههای (نسخه اصلی، نسخه جدید و غیره) یک صفحه فرود را به حداقل میرساند و احتمال خروج بازدیدکنندگان از سایت را بدون انجام هیچ اقدام دیگری کاهش میدهد.
ب) سفر
۱٫ مشارکت در برنامه وفاداری را افزایش دهید
فرضیه کلی: پروازهایی را نشان دهید که مشتری را به سطح وفاداری بالاتر منتقل می کند. با تشویق بازدیدکنندگان شما برای اقدام، رزروها و مشارکت در برنامه وفاداری را افزایش می دهد.
راهحل: پروازهایی را نشان دهید که مشتریان را قادر میسازد به سطح وفاداری بالاتر بروند.
منطق: با برجسته کردن پروازهایی که به پیشرفت مشتری به سطح وفاداری بالاتر کمک می کنند، می توانید حس موفقیت و پاداش ایجاد کنید. این انگیزه بازدیدکنندگان را تشویق میکند تا آن پروازهای خاص را رزرو کنند، که منجر به افزایش رزرو و مشارکت در برنامه وفاداری شما میشود.
۲٫ افزایش رزرو
فرضیه کلی: یک نقشه تعاملی با نرخ های پایین به موقع ارائه کنید. با گرفتن مسافر “عمل در لحظه”، رزروها را افزایش می دهد.
راه حل: یک نقشه تعاملی با نرخ های پایین به موقع ارائه دهید.
منطق: با ارائه یک نقشه تعاملی که نرخهای پایین فعلی را نشان میدهد، میتوانید به مسافرانی که به دنبال رزرو فوری هستند پاسخ دهید. این نمایش بصری نرخهای فریبنده در زمان واقعی، بازدیدکنندگان را تشویق میکند تا اقدام کنند و رزرو کنند و رزرو را افزایش دهند.
۳٫ نرخ جستجو را افزایش دهید
فرضیه کلی: قیمت را در انتخابگر تاریخ نشان دهید. با نشان دادن زودتر بهترین گزینهها به بازدیدکنندگان، نرخ جستجو را افزایش میدهد.
راه حل: قیمت را در انتخابگر تاریخ ارائه دهید.
دلیل: با نمایش مستقیم قیمت در انتخابگر تاریخ، بازدیدکنندگان می توانند به سرعت هزینه های مربوط به تاریخ های مختلف سفر را ارزیابی کنند. این اطلاعات قیمتگذاری اولیه به کاربران این امکان را میدهد تا تصمیمات آگاهانهتری بگیرند و بهترین گزینهها را در مراحل اولیه جستجو شناسایی کنند و در نهایت نرخ جستجو را افزایش دهند.
۴٫ افزایش رزرو از طریق بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)
فرضیه کلی: انواع صندلیهای موجود در نتایج جستجو را برجسته کنید (به عنوان مثال، «صندلیهای راهرو موجود است!»، زیرا باعث افزایش رزرو میشود و بازدیدکنندگان را ترغیب میکند تا برخلاف ترجیحات خود عمل کنند.
راه حل: انواع صندلی های موجود در نتایج جستجو را برجسته کنید.
دلیل: با جلب توجه به انواع صندلی های خاص، مانند صندلی های راهرو، در صفحه نتایج جستجو، می توانید احساس فوریت و FOMO (ترس از دست دادن) برای بازدیدکنندگان ایجاد کنید. این وسوسه برای اقدام بر خلاف اولویتهای اولیه صندلیشان میتواند منجر به افزایش نرخ تبدیل شود و منجر به رزرو بیشتر شود.
۵٫ میانگین ارزش سفارش را افزایش دهید
فرضیه کلی: مکان گزینههای جانبی را بعداً در قیف جابهجا کنید تا میانگین مقدار سفارش را افزایش دهید، زیرا کمتر حواستان را به مراحل قبلی در قیف منحرف میکند.
راه حل: مکان گزینه های جانبی را بعداً در قیف منتقل کنید.
منطق: با جابجایی بیشتر گزینههای جانبی در قیف رزرو، به بازدیدکنندگان این امکان را میدهید تا بر مراحل اولیه انتخاب پروازها و وارد کردن جزئیات ضروری بدون حواسپرتی تمرکز کنند. این رویکرد ساده، بار شناختی و خستگی تصمیم را در اوایل به حداقل میرساند و مشتریان را قادر میسازد تا انتخابهای آگاهانهتر و مبتنی بر ارزش داشته باشند و در نتیجه میانگین ارزش سفارش را افزایش دهند.
ج) B2B
۱٫ مشارکت و ارتباط را افزایش دهید
فرضیه کلی: ویجت چت خود را بر اساس محتوایی که بازدیدکننده مصرف کرده است، متنی کنید. این مشارکت را افزایش می دهد و برای تجربه بهتر مشتری با ترجیحات بازدیدکنندگان مرتبط تر است.
راه حل: ویجت چت را بر اساس محتوای مصرف شده توسط بازدیدکننده متنی کنید.
دلیل: با تنظیم زمینه ویجت چت برای همسویی با محتوای خاصی که یک بازدیدکننده مصرف کرده است، می توانید یک تجربه شخصی و مرتبط ایجاد کنید. این سفارشی سازی تعامل بازدیدکنندگان را افزایش می دهد و با پرداختن به علایق و ترجیحات خاص آنها مشارکت را تشویق می کند.
۲٫ سرنخ های تولید شده را افزایش دهید
فرضیه کلی: یک آزمایش رایگان مبتنی بر زمان ارائه دهید تا تولید سرنخ را بهبود ببخشید و ویژگیهای ارزش خود را برای بازدیدکنندگان خاص کنید.
راه حل: یک آزمایش رایگان مبتنی بر زمان و پیشنهادات ارزشی به بازدیدکنندگان ارائه دهید.
دلیل: با ارائه یک دوره آزمایشی رایگان مبتنی بر زمان، به بازدیدکنندگان فرصتی میدهید تا ارزش محصول یا خدمات شما را بدون تعهد قبلی تجربه کنند. این انگیزه می تواند به طور قابل توجهی سرنخ های تولید شده را افزایش دهد زیرا بازدیدکنندگان به احتمال زیاد اطلاعات تماس خود را برای استفاده از آزمایش ارائه می دهند. بهعلاوه، با مشخص کردن ارزشهای پیشنهادی خود برای هر بازدیدکننده، میتوانید ارتباط را افزایش دهید و آنها را تشویق کنید تا به سرنخ تبدیل شوند.
۳٫ ارتباط را افزایش دهید
فرضیه کلی: صفحه راه حل های خود را به بخش ها و صنایع اختصاص دهید. این باعث افزایش سرنخ های تولید شده می شود و مورد استفاده را برای هر بازدیدکننده ای مرتبط تر می کند.
راه حل: صفحات راه حل ها را برای مخاطبان هدف خود سفارشی کنید.
دلیل: با تنظیم صفحات راه حل های خود برای پاسخگویی به بخش ها و صنایع مختلف، می توانید ارتباط پیشنهادات خود را برای هر بازدیدکننده افزایش دهید. این سفارشیسازی درک عمیق نیازها و چالشهای منحصربهفرد آنها را نشان میدهد و احتمال تولید سرنخهای بیشتر را افزایش میدهد. بازدیدکنندگان احساس خواهند کرد که مورد استفاده با نیازهای آنها مطابقت دارد و آنها را بیشتر تمایل به تعامل و تبدیل می کند.
۴٫ فرم های تکمیل شده بیشتر
فرضیه کلی: تعداد فیلدهای مورد نیاز در فرم کسب خود را کاهش دهید. با ایجاد مانع کمتری برای ورود، سرنخ های تولید شده را افزایش می دهد.
راه حل: تعداد فیلدهای مورد نیاز در فرم کسب را کاهش دهید.
دلیل: با به حداقل رساندن تعداد فیلدهای اجباری در فرم کسب خود، می توانید تلاش و زمان لازم برای بازدیدکنندگان وب سایت برای تکمیل فرم را کاهش دهید. این کاهش در مانع ورود به طور قابل توجهی نرخ کلیک (CTR) را افزایش می دهد، زیرا بازدیدکنندگان تمایل بیشتری به ارائه اطلاعات تماس خود با یک فرم ساده دارند.
۵٫ ارتباط بسیار مرتبط
فرضیه کلی: از بازاریابی مبتنی بر حساب (ABM) برای صحبت با ارزشهای خاص یک محصول استفاده کنید. برای آن بازدیدکنندگان بیشتر مرتبط خواهد بود.
راه حل: از بازاریابی مبتنی بر حساب (ABM) برای هدف قرار دادن ارزش پیشنهادی خاص یک محصول استفاده کنید.
دلیل: با استفاده از استراتژیهای بازاریابی مبتنی بر حساب (ABM)، میتوانید تلاشهای بازاریابی خود را به گونهای سفارشی کنید که به طور مستقیم به ارزشهای پیشنهادی خاصی که بیشترین ارتباط را با بازدیدکنندگان فردی دارد، بپردازید. این رویکرد تضمین میکند که پیامها و محتوایی که دریافت میکنند با نیازها و علایق آنها مطابقت دارد و ارتباط شما را بسیار مرتبط میکند و احتمال جذب و تبدیل آن بازدیدکنندگان را افزایش میدهد.
د) رسانه ها
۱٫ افزایش مقاله در هر بازدید
فرضیه کلی: زمانی که بازدیدکننده متن خاصی را نشان می دهد یا برجسته می کند، مقالات مرتبط را به عنوان دعوت به اقدام (CTA) در یک داستان ارائه دهید. این باعث افزایش مقاله در هر بازدید می شود زیرا مستقیماً به علاقه بازدیدکنندگان به داستان فعلی آنها مربوط می شود.
راه حل: زمانی که بازدیدکننده متن خاصی را نشان می دهد یا برجسته می کند، مقالات مرتبط را ارائه دهید.
دلیل منطقی: با ارائه مقالات مرتبط که از نظر محتوایی با محتوایی که بازدیدکننده با آن درگیر می شود مرتبط است، می توانید تجربه خواندن آنها را افزایش دهید و آنها را تشویق کنید که مقالات بیشتری را بررسی کنند. این رویکرد هدفمند از علاقه و کنجکاوی فعلی بازدیدکننده استفاده می کند.
۲٫ تعامل را افزایش دهید
فرضیه کلی: داستان های اولیه را در یک بازدید مجدد چرخه کنید. با افزایش احتمال اینکه بازدیدکنندگان چیزهایی را که برایشان جالب است بیشتر ببینند، مقالات را در هر بازدید افزایش میدهد.
راهحل: داستانهای اولیه را پس از بازدید مجدد چرخهای کنید.
دلیل: با دوچرخهسواری داستانهای اولیه نمایش داده شده برای بازدیدکنندگان پس از بازگشت، از گزینه cta یا دکمه فراخوان برای اقدام استفاده کنید تا محتوای تازه و متنوعی در اختیار آنها قرار دهید. این رویکرد شانس نمایش مقالاتی را که با علایق آنها مطابقت دارند افزایش میدهد و در نتیجه در هر بازدید تعداد بیشتری از مقالات را مشاهده میکنید.
۳٫ نرخ پرش را کاهش دهید
فرضیه کلی: نظرات پرطرفدار در مقالات را برجسته کنید. این باعث کاهش نرخ پرش و تشویق گفتگو در داستان های ما می شود.
راه حل: تغییرات را آزمایش کنید و نظرات پرطرفدار در مقالات را برجسته کنید.
دلیل: با تغییر دادن و برجسته کردن نظرات پرطرفدار در مقالات در صفحه اصلی، می توانید حس اعتبار اجتماعی و مشارکت جامعه را ایجاد کنید. این استراتژی نه تنها با جلب توجه بازدیدکنندگان، نرخ پرش را کاهش می دهد، بلکه آنها را تشویق می کند که در صفحه بمانند و تعامل داشته باشند.
۴٫ افزایش محتوا در هر بازدید
فرضیه کلی: دسته های پیمایش اصلی خود را به دسته های پرطرفدار بچرخانید. با جلو بردن بیشتر مواردی که بازدیدکنندگان به آن علاقه دارند، مقالات را در هر بازدید افزایش می دهد.
راهحل: دستههای پیمایش اصلی را به دستههای پرطرفدار بچرخانید.
دلیل: با تراز کردن دستههای پیمایش اولیه با موضوعات یا محتوای پرطرفدار، میتوانید اطمینان حاصل کنید که بازدیدکنندگان میتوانند به راحتی به مقالاتی که علاقه آنها را برانگیخته است دسترسی داشته باشند.
۵٫ افزایش نرخ اشتراک
فرضیه کلی: آستانه تعداد مقالات مصرف شده در مدل پولی خود را آزمایش کنید. با تشویق بازدیدکنندگان به خواندن بیشتر، نرخ اشتراک را افزایش می دهد.
راه حل: آزمایش ها را در حدود آستانه تعداد مقالات مصرف شده در مدل پولی اجرا کنید.
دلیل: با آزمایش آستانه های مختلف برای تعداد مقالاتی که بازدیدکنندگان در مدل پولی می توانند به آن دسترسی داشته باشند، می توانید نرخ اشتراک را بهینه کنید. با ارائه طعم و مزه محتوا و ارزشی که می توانند از طریق اشتراک به آنها دسترسی داشته باشند، بازدیدکنندگان را برای خواندن مقالات بیشتر تشویق کنید.