راهنمای تحقیقات بازاریابی
بازاریاب ها به دنبال یادگیری از فعالیت ها و عملکردهای گذشته و برنامه ریزی برای فعالیت های آینده هستند برای رسیدن به این هدف بازاریاب ها به اطلاعات به موقع صحیح و کاربردی درباره مصرف کنندگان رقبا و نام های تجاری آنها نیاز دارند با کمک این اطلاعات بازاریاب ها می توانند در زمان لازم تصمیم های عملی کوتاه و استراتژیک بلندمدت و مهمی را اتخاذ کنند و با و با شناخت نیازها و خواسته های مصرف کنندگان خود و به کارگیری این شناخت محصولات موفقی را توسعه دهند و نام تجاری شان را تقویت کنند.
سیستم تحقیقات بازاریابی
مدیران بازاریابی برای در حل مسئله و مشکل خاص یا کشف فرصت های بازاریابی جدید از تحقیقات بازاریابی استفاده می کنند مدیران بازاریابی ممکن است برای رسیدن به اهداف خود از طرح های مختلفی مانند نمونه گیری تست محصول پیش بینی فروش یا ارزیابی اثربخشی تبلیغات استفاده کنند.
بینش درست از بازار معمولاً سنگ بنای برنامه بازاریابی موفق است.
به عنوان مثال بعد از آنکه تحقیق جامع و گسترده وال مارت از مشتریان فروشگاه های خرده فروشی زنجیره ای در امریکا مشخص کرد که مزیت اصلی شرکت شعار هر روز قیمتهایی کمتر می باشد و این شعار به نوبه خود این احساس را در مشتری زنده میکند که من یک خریدار زرنگ هستم بازاریابهای بار تصمیم گرفتند برنامه بازاریابی جدید به نام پس انداز بیشتر زندگی راحت تر را طراحی کنند یا به عنوان مثالی دیگر تحقیقات های اصلاح زنانه ونوس شرکت ژیلت به موفق ترین تیم های اصلاحی زنانه در سراسر جهان تبدیل شده اند به گونه ای که سهم بازار این تیغ ها بیش از ۵۰ درصد میباشد. اساس موفقیت این محصول کسب بینش بازاریابی و به کارگیری آن در طراحی بستهبندی و تبلیغ تیغ های ونوس بوده است.
کسب بینش بازاریابی برای موفقیت در بازاریابی بسیار حیاتی است اگر بازاریاب شناخت و بینش صحیح از مشتریان نداشته باشد معمولا با شکست مواجه می شود به عنوان مثال شرکت تروپیکانا بسته بندی آب پرتقال هایش را عوض کرد و به جای پرتغال به سیخ کشیده شده است که قبلا روی بسته بندی چاپ می شد و خیلی هم معروف بود یک شاخه پرتقال را روی بسته بندی چاپ کرد با عکس العمل منفی و غیر قابل پیشبینی مشتریانش مواجه شد و نتایج ناگواری را به دست آورد فروش شرکت ۲۰ درصد کاهش یافت شرکت مجبور شد بعد از گذشت چند ماه بستهبندی جدید را کنار بگذارد و از همان بستهبندی قبلی استفاده کند.
متخصصین بازاریابی تحقیقات بازاریابی را به عنوان فرآیندی نظام یافته برای طراحی جمع آوری تجزیه و تحلیل گزارش دهی اطلاعات و یافته های مربوط به مشکلات و فرصت های بازاریابی تعریف میکند طبق گزارش اتحادیه تخصصی جهانی سنجش نگرش ها و تحقیقات بازار هزینه های تحقیقات بازاریابی شرکت های مهم جهان در سال ۲۰۰۹ از ۲۸ میلیارد دلار فراتر رفته است.
بیشتر شرکت های بزرگ بخش مستقلی با عنوان واحد تحقیقات بازار دارند به عنوان مثال واحد دانش بازار شرکت پروکتر اند گمبل دو وظیفه اساسی را بر عهده دارد انجام تحقیقات بازاریابی برای واحدهای تابعه شرکت در سراسر جهان برای بهبود موقعیت رقابتی و تصویر برند آنها انجام تحقیقات بازاریابی بلندمدت برای شناسایی فرصت های جدید کسب و کار تحقیقات بازاریابی صرفا مختص شرکت های بزرگ با توان مالی زیاد و واحدهای مستقل تحقیقات بازاریابی نیز معمولا در شرکت های کوچک در تمامی کارکنان و مدیران وظیفه ی انجام تحقیق بازاریابی را برعهده دارد شرکت های کوچک افزون بر استفاده از خدمات موسسات تحقیقات بازاریابی می توانند از روش های تحقیقاتی خلاقانه و کم هزینه مانند روش های زیر استفاده کنند:
- استخدام دانشجویان و اساتید دانشگاه برای انجام پروژه های تحقیقاتی
- استفاده از اینترنت
- بازدید از رقبا
- عضویت در گروه های حرفه ای بازاریابی
شرکت های بزرگ معمولا یک تا دو درصد از میزان فروش خود را به تحقیقات بازاریابی اختصاص میدهد بخش عمده ای از این بودجه به موسسات تحقیقات بازار طرف قرارداد برای انجام پروژه های تحقیقاتی پرداخت میشود.
موسسات تخصصی تحقیقات بازار را می توان به سه طبقه مشخص تقسیم کرد:
موسسات تحقیقات عمومی: این موسسات اطلاعات مربوط به مشتریان در بازارهای مختلف را جمعآوری و با قیمتهای مشخص به فروش میرسانند موسسات نیلسون و سمی از جمله این موسسات هستند
موسسات تحقیقاتی خاص: این موسسات صرفاً تحقیقات بازاریابی خاصی را طراحی و اجرا میکنند این موسسات طبق سفارش مشتریان خود تحقیقاتی را طراحی اجرا و نتایج را گزارش میکند.
موسسات تحقیقاتی تخصصی: بخش خاصی از فرایند تحقیقات بازاریابی را به صورت تخصصی طراحی و اجرا می کند به عنوان مثال برخی از موسسات تحقیقات بازاریابی تنها در زمینه جمع آوری داده های میدانی فعالیت می کنند.
متخصصین تحقیقات بازاریابی مومن برای طراحی و اجرای پروژه های تحقیقاتی از فرایند ۶ مرحله ای مطابق جدول پایین تبعیت می کنند مثال زیر بیانگر کاربرد فرایند تحقیقات بازاریابی در یک موقعیت واقعی است:
شرکت هواپیمایی آمریکا جزو نخستین شرکتهای هواپیمایی بود که در هواپیما های خود دستگاه های پخش موسیقی را نصب کرد این شرکت هم اکنون به دنبال اجرایی کردن ایده های بازاریابی جدیدی از جمله دادن غذای گرم و مخصوص به مسافران و فراهم کردن امکانات رفاهی جدید در پروازهای طولانی مدت است این شرکت با سه پیشنهاد مشخص در این زمینه مواجه است برقراری امکان اتصال به اینترنت در طول پرواز فراهم کردن امکان مشاهده ۲۴ شبکه تلویزیونی کابلی فراهم کردن امکان انتخاب و پخش موسیقی توسط خود مسافر واحد تحقیقات بازاریابی شرکت موظف شده میزان مطلوبیت هر کدام از این خدمات به ویژه موضوع اتصال به اینترنت از نظر مسافران را بررسی کند زیرا تحقیقات اولیه نشان داده اند که اگر مسافران حاضر باشند برای دریافت چنین خدمتی ۲۵ دلار اضافه پرداخت کنند درآمد شرکت از محل ارائه خدمات در ۱۰ سال آینده به ۷۵ میلیارد دلار خواهد رسید همچنین واحد تحقیقات بازاریابی باید مشخص کند که مسافران تا چه حدی حاضرند برای دریافت این خدمت جدید هزینه بیشتری بپردازند
فرایند تحقیقات بازاریابی |
تعریف کردن مشکل و مشخص کردن اهداف تحقیقات |
توسعه برنامه تحقیقاتی |
جمع آوری داده ها |
تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده |
تصمیم گیری |
ارائه نتایج |
مدیران بازاریابی نباید مسئله یا مشکل تحقیق را خیلی گسترده یا خیلی محدود تعریف کند به عنوان مثال اگر مدیر بازاریابی هواپیمایی آمریکا مسئله تحقیق تعیین تمام نیاز شتریان درجه یک تعریف کند مسلماً با حجم انبوهی از اطلاعات غیرضروری و غیرکاربردی روبهرو خواهد شد از طرف دیگر تعریف مسئله تحقیق به این صورت که آیا مسافرانی که با هواپیمای بویینگ ۷۴۷ در مسیر شیکاگو مسافرت میکنند حاضرند ۲۵ دلار بیشتر بابت دسترسی به اینترنت پرداخت کنند نیز هیچ تحقیق را بسیار محدود میکند.
البته لازم به یادآوری است که تمامی تحقیقات بازاریابی و اندازه تحقیق در مورد نظر هواپیمایی ها مشخص و خاص نیستند بعضی از تحقیقات بازاریابی از نوع تحقیقات اکتشافی هستند هدف تحقیق این تحقیقات کشف ماهیت واقعی مشکل یا مسئله پیش روی شرکت و پیشنهاد راه حل و ایده جدید است برخی از تحقیقات بازاریابی از نوع تحقیقات توصیفی هستند هدف این تحقیقات تعیین میزان یا کیفیت یک پدیده به عنوان مثال در تغییر هواپیمایی امریکا تعیین تعداد مسافران خواهان استفاده از اینترنت در طول پرواز یک هدف تحقیق توصیفی است بعضی از تحقیقات بازاریابی از نوع تحقیقات علمی هستند هدف این تحقیقات برقراری رابطه علت و معلولی بین دو پدیده است
گام دوم: توسعه برنامه تحقیقاتی
گام دوم فرایند تحقیق بازار تعیین بهترین روش جمع آوری اطلاعات و تخمین هزینههای انجام تحقیق است در مثال هواپیمایی امریکا و عرض ادب شرکت از راه اندازی سرویس اینترنت کسب سود ۵۰ هزار دلاری است حال فرض کنید مدیران ارشد شرکت نداشته باشند که در صورت راهاندازی این خدمت و تبلیغ مناسب آن میتوانند به سود ۹۰ هزار دلاری دست یابند در این صورت مدیران شرکت ممکن است حاضر باشن ۴۰ هزار دلار بابت انجام تحقیق مورد نظر بپردازند ولی اگر تا بیش از این مقدار هزینه داشته باشد احتمالاً مدیران این تحقیق را کنار خواهد گذاشت .
برای توسعه برنامه تحقیقاتی باید درباره ی منبع جمع آوری داده ها روش تحقیق ابزار تحقیق طرح نمونه گیری و روشهای تماس تصمیم گیری کرد.
منابع داده ها:
یک محقق میتواند دادههای دست دوم دسته اول یا هر دوی آنها استفاده کنند داده های دست دوم داده هایی هستند که با هدف دیگری جمعآوری میشوند و در درون یا بیرون شرکت در دسترس هستند داده های دسته اول داده های کاملا جدیدی هستند که با هدف انجام تحقیق خاصی جمعآوری میشود محققان بازاریابی معمولا با بررسی منابع داده ای دست دوم و کم هزینه آغاز میکنند تا همه یا قسمتی از مسئله تحقیق را بدون جمعآوری پرهزینه داده های دست اول حل کند
روش تحقیق:
محققان بازاریابی به ۵ روش داده های دست اول مورد نیازشان را جمع آوری می کند مشاهده، گروه کانون، پیمایش، داده های رفتاری و آزمایش.
تحقیقات مشاهده ای بازاریاب ها می توانند با مشاهده ی مشتریان در مواقع خرید مصرف محصولات و موقعیت های بازاریابی مانند فروشگاه ها داده های دست اول مورد نیازشان را جمعآوری کنند بعضی مواقع
بازاریاب ها از مشتریان خود میخواهند هر چی که با محصول مورد نظر بازاریها است را یادداشت کنند دهند.
بعضی از بازاریاب ها ترجیح می دهند اطلاعات مورد نیاز خود را با برگزاری جلسات غیررسمی با مشتریان در کافه ها یا رستوران ها به دست آورند بازاریاب ها می توانند با فیلمبرداری از رفتارهای مشتریان و موقعیت های بازاریابی نیز اطلاعات قابل توجهی را جمعآوری کند.
تحقیقات گروه کانون یک گروه کانون از ۶ تا ۱۰ فردی که بر اساس معیارهای جمعیت شناختی رفتار شناختی یا سایر متغیرها از سوی محقق انتخاب و معرفی میشوند تشکیل می شود اعضای این گروه برای بحث درباره مسائل و موضوعات مورد علاقه شان دور یکدیگر جمع می شوند محققان معمولا دستمزد ناچیزی به اعضای گروه کانون میپردازد علاوه بر اعضای گروه کانون یک محقق حرفه ای نیز به عنوان میانجی در گروه حضور دارد وظیفه میانجی طرح مسئله تحقیق برای اعضای گروه و هدایت بحث گروهی حول وحوش تحقیق است.
علاوه بر هدایت بحث های گروه میانجی ها باید علایق و انگیزه واقعی را نیز تشخیص دهد همچنین باید دلایل گفتار و رفتار خاص اعضای گروه را بررسی کنند جلسات گروه کانون با دوربین های ویدیویی ضبط میشود مدیران بازاریابی نیز معمولا در اتاق مجاور محل برگزاری کانون که توسط آینه دوطرفه از آن جدا شده است بر نحوه برگزاری جلسات گروه کانون نظارت میکند هرچند روش گروه کانون در تحقیقات اکتشافی بیشتر به کار گرفته می شود ولی بازاریاب باید نسبت به تعمیم نتایج این گروه ها به کل مصرف کنندگان محتاطانه عمل کنند زیرا اندازه نمونه بسیار کوچک کرد و نمونه حاضر در گروه کانون به صورت اتفاقی انتخاب نشده است.
اوا استینسیگ یکی از محققان بازاریابی با انتقاد از روش گروه کانون می گوید:«گروه های کانون، همان چیزهایی را به ما یادآوری می کند که مما از قبل آن ها را می دانیم» از این رو بسیاری از بازاریاب ها به دنبال استفاده از روش های واقعی تر هستند.
این محقق طب است که مصرف کنندگان حاضر در گروه های کانون تحت تاثیر نظرات سایرین به ویژه نظرات میانجی قرار می گیرد و در نتیجه نظرات و انگیزههای واقعی خود را بیان نمی کنند
تحقیقات پیمایشی شرکتها برای شناسایی بیشتر دانش آگاهی اعتقادات ترجیحات و رضایت مشتریان و تعمیم نتایج یک تحقیق به کل جامعه از تحقیقات پیمایشی استفاده می کنند بسیاری از شرکت ها از تحقیقات پیمایشی اینترنتی برای جمع آوری اطلاعات از طریق ارسال ایمیل یا ثبت اطلاعات در وب سایت ها استفاده می کنند. برخی از شرکتها از این ابزار برای سنجش عملکرد مدیران بازاریابی خود کمک میگیرد و حقوق و مزایای مدیران بازاریابی را به نتایج این قبیل تحقیقات مشخص و پرداخت می کند. انجام نظرسنجی ها و تحقیقات پیمایشی ماهانه ممکن است باعث به وجود آمدن پدیده تحقیق زدگی شود در چنین حالتی نرخ پاسخگوی مشتریان کاهش خواهد یافت.
داده های رفتاری مشتریان در هنگام خرید از مغازه ها خرید از طریق کاتالوگ یا ثبت نام در پایگاه مشتریان نشانه و اطلاعات مختلفی را از خود به جا می گذارم بازاریاب ها می توانند از این اطلاعات و رفع ردپاها مطالب فراوانی بیاموزد این اطلاعات در مقایسه با اطلاعاتی که مشتریان در طول تحقیقات بازاریابی دیگر در اختیار بازاریاب قرار میدهند بسیار سودمندتر و قابل اطمینان تر هستند.
تحقیقات آزمایشگاهی تحقیقات آزمایشگاهی علمی ترین و معتبر ترین تحقیقات هستند این تحقیقات برای کشف روابط علی معلولی بین دو پدیده با حذف عوامل متناقض و خارجی طراحی و اجرا میشود اگر این تحقیقات به خوبی طراحی و اجرا شوند معتبرترین و دقیق ترین نتایج را به همراه خواهند داشت هواپیمایی امریکا می تواند خدمتی دسترسی به اینترنت در طول پرواز را در یکی از مسیرهای خود دایر کند شرکت می تواند قیمت این خدمت را یک هفته ۲۵ دلار و هفته دیگر ۱۵ دلار تعیین کند اگر در این دوهفته آزمایشی تعداد مسافران خریدار این خدمت برابر باشد یا تفاوت معنادار و زیادی نداشته باشند شرکت میتواند نتیجه بگیرد که تغییر قیمتی خدمت زیر چندانی بر میزان تقاضای آن نخواهد داشت.
ابزار تحقیق:
پرسشنامه
تحقیقات کیفی:
ابزار های الکترونیکی
میزان استفاده از تحقیقات کیفی در تحقیقات بازاریابی رو به گسترش است بینش بازاریابی در ذهن مصرف کنندگان یکی از موثرترین روشهای تحقیقات کیفی به نام روش ZMET را معرفی میکند برخی دیگر از روشهای رسوخ در ذهن مصرف کنندگان و شناسایی و بررسی تفکرات و احساسات آنها راجع به برند ها و محصولات مختلف عبارتند از:
آزمون تداعی واژه ها در این روش پاسخ دهنده میخواهد تا اولین چیزی را که هنگام شنیدن یک نام تجاری به ذهنش خطور میکند بیان کنید به عنوان مثال شما هنگام شنیدن نام مک دونالد یاد چه چیزی می افتید علاوه بر این بازاریاب ها از این روش برای تعیین نقاط قوت میزان محبوبیت یا بی همتای برندها نیز استفاده می کنند
فنون فرافکنی در این روش محقق داستان تصویر یا جمله ناقصی را به پاسخ دهنده می دهند و از وی می خواهند آن را تکمیل کند.
یکی از روشهای فرافکنی روش مقایسه در این روش از مصرف کننده خواسته میشود که بین یک مرد و یک فرد کشور حیوان لباسشو ملیت یا حتی یک برند دیگر رابطه برقرار کند
در این روش از پاسخ دهنده خواسته می شود درک خود را از یک برند یا یک محصول را نقاشی کند علاوه بر نقاشی میتواند پاسخ دهنده خواست که درک خود را با کمک کنار هم قرار دادن تصاویر موجود در مجلات و روزنامه ها بیان شخصیت بخشی به نام های تجاری در این روش از پاسخ دهند خواسته میشود نوع شخصیتی را به هنگام شنیدن یک نام تجاری خاص به ذهنش خطور میکند شرح دهد روش نردبانی در این روش یک سری سوالات ویژه از مصرف کند یده می شود تا در نهایت هدفها و انگیزههای واقعی وی مشخص شود به عنوان مثال هدف فردی که یک گوشی تلفن همراه نوکیا خریداری کرده است را می توان با روش نردبانی و با پرسیدن سوالات و شنیدن پاسخ های احتمالی از این دست مشخص کرد سوال چرا اکیا را انتخاب کردید جواب چون به نظرم گوشی های نوکیا به خوبی ساخته می شوند یک ویژگی سوال آیا خوب ساخته شدن یک گوشی مهم است جواب گوشی که خوب ساخته شده باشد حتما گوشی قابل اطمینانی است یک مزیت کارکردی سوال چرا قابلیت اطمینان گوشی برای شما مهم است جواب چون در این صورت من در مواقع لازم و ضروری در دسترس دوستان و خانواده ام خواهم بود یک مزیت احساسی سوال چرا شما باید در مواقع اضطراری و لازم در دسترس دوستان و خانواده تان باشید جواب برای اینکه بتوانم در صورت بروز مشکل یا حادثه به آنها کمک کنم.
طرح نمونه گیری:
واحد نمونه گیری از چه کسی باید تحقیق کنم
اندازه نمونه از چند نفر باید تحقیق کند
فرآیند نمونه گیری نمونه های تحقیق را چگونه مشخص کنیم
شیوه های تماس:
- پرسشنامه پستی
- مصاحبه تلفنی
- مصاحبه حضوری
- مصاحبه اینترنتی
بازاریاب ها همچنین میتوانند از ابزارهای اینترنتی مثل دیگر گروه های اینترنتی گروه های کانون مجازی تالارهای گفتگو خبرنامه های اینترنتی و وبلاگ ها نیز استفاده کنند بازاریاب ها می توانند از مشتریان هدفشان بخواهند که در جلسات طوفان مغزی اینترنتی مشارکت یا نظرات خود را در صفحات اختصاصی شرکت ها در وب سایت های اجتماعی مثل توییتر ثبت کنند امروزه گروه ها و انجمن های اینترنتی اطلاعاتی شرکت های مختلف تبدیل شده اند.
بازاریاب ها همچنین میتوانند از ابزارهای اینترنتی مثل دیگر گروه های اینترنتی گروه های کانون مجازی تالارهای گفتگو خبرنامه های اینترنتی و وبلاگ ها نیز استفاده کنند بازاریاب ها می توانند از مشتریان هدفشان بخواهند که در جلسات طوفان مغزی اینترنتی مشارکت یا نظرات خود را در صفحات اختصاصی شرکت ها در وب سایت های اجتماعی مثل توییتر ثبت کنند امروزه گروه ها و انجمن های اینترنتی اطلاعاتی شرکت های مختلف تبدیل شده اند.
بعضی از مزایای اصلی تحقیقات اینترنتی:
بعضی از مزایای اصلی تحقیقات اینترنتی |
بعضی از معایب اصلی تحقیقات اینترنتی |
ارزانتر بودن | کوچک و اریب بودن نمونه های اینترنتی |
سریع تر بودن | نرخ جابجایی بسیار سریع |
تمایل کاربران اینترنت به صادق بودن | مشکلات فنی |
متنوع تر و چند بعدی بودن | – |
گام سوم جمع آوری اطلاعات
مرحله جمع آوری اطلاعات پرهزینه ترین و پر اشتباه در این مرحله در فرایند تحقیقات بازاریابی است در این مرحله محققان بازاریابی عموما با ۴ مشکل مواجه اند
محقق نمی تواند با برخی از نمونه های خود تماس بگیرد و در نتیجه مجبور میشود با نمونه ها را تماس بگیرد تا وی را پیدا کنند یا نمونه دیگری را انتخاب و جایگزین کند برخی نمونه ها ممکن است از همکاری با محقق خودداری کنند برخی از نمونه ممکن جوابهای نادرست یا دروغی بدهند برخی از مصاحبه شوند ممکن است تحت تاثیر مصاحبه ها قرار بگیرد و جواب های جهت دار یا دروغ بدهند.
گام چهارم تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این مرحله محقق با کمک جدول بندی مرتب کردن و محاسبه توزیع فراوانی داده ها یافته های تحقیق را تعیین میکنند محقق با محاسبه میانگین های آماری و میزان پراکندگی متغیرهای اصلی تحقیق از روش های آماری پیشرفته و مدل های تصمیم گیری با هدف استقرار یافته های جدید و بیشتر استفاده میکنند محقق ممکن است چند فرضیه و تئوری را بیازماید و از روش های تحلیل حساسیت برای آزمون و تقویت نتایج تحقیق استفاده کند.
گام پنجم ارائه یافته های تحقیق در این مرحله محقق یافته های تحقیق را ارائه میکند امروزه اکثر شرکت ها از محققان بازاریابی خود میخواهند نقش فعال تری را در زمینه ی ارائه یافته های تحقیق ایفا کنند و به جای ارائه یافته های تحقیق به سمت ارائه مشاوره های بازاریابی و تبدیل اطلاعات و یافته های تحقیق به بینش و توصیه های بازاریابی حرکت کنند شرکت ها همچنین از محققان بازاریابی می خواهند که یافته های تحقیق را به صورت اطلاعات قابل فهم و توصیه های قابل اجرا ارائه کنند.
«بینش بازاریابی : زندگی بخشیدن به یافتههای تحقیق با کمک روش شخصیت بخشی» رویکرد جدیدی را که برخی از محققان بازاریابی برای حداکثر کردن اثرات اجرایی یافته های تحقیقات شان در پیش گرفته اند را بیان می کند.
گام ششم تصمیمگیری مدیران بازاریابی شرکت باید شواهد و نتایج تحقیق را به دقت بررسی کنید به عنوان مثال اگر مدیران بازاریابی شرکت هواپیمایی امریکا اعتماد چندانی به یافتههای تحقیق نداشته باشند ممکن است از این بگیرند خدمت دسترسی به اینترنت در طول پرواز را ارائه نکند ولی در صورتی که آنها نسبت به ارائه خدمت جدید خوشبین باشند یافتههای تحقیق خوش بینی آنها را تقویت میکند مدیران بازاریابی ممکن است بعد از برسی نتایج تحقیق تصمیم بگیرند تحقیقات بازاریابی بیشتری انجام دهد اینکه مدیران بازاریابی یا مدیران ارشد شرکت چه تصمیمی میگیرند که خود آنها است ولی محقق بازاریابی باید نتایج تحقیق را به گونه ای را کند که به تصمیم گیری آنها کمک کن محققان بازاریابی معتقدند که مدیران ارشد شرکت ها به تحقیقات اطمینان می کنند که از هفت ویژگی برخوردار باشد
هفت ویژگی یک تحقیق بازاریابی خوب |
|
استفاده از روش های علمی | در تحقیقات بازاریابی خوب از روشهای علمی استفاده میشود مشاهده و بیان دقیق فرضیات پیش بینی نتایج و آزمون فرضیات |
خلاقیت | در یک تحقیق بسیار خلاقانه راجع به نگرش های مصرف کنندگان به اسنک های چی توز محققان لباس های نمادین نام تجاری را به تن کردند و به خیابانهای سانفرانسیسکو رفتند و با هم صحبت شدند نتایج این تحقیق خلاقانه نشان داد که بزرگسالان هم از شخصیت شاد و سرگرم کننده تستر یوزپلنگ خوششان می آید به کارگیری نتایج این تحقیق خلاقانه فروش شرکت را علیرغم وجود شرایط بد اقتصادی تقریباً دو برابر کرد |
استفاده از روش چند تحقیق | تحقیقات بازاریابی خوب صرفاً بر یک روش تحقیق تکیه نمیکند بلکه از دو یا سه روش برای افزایش اطمینان تحقیق بهره میبرد |
وابستگی مدل ها و داده ها | محققان بازاریابی حرفه ای به خوبی می دانند که داده های تحقیق باید متناسب با مدل تحقیق جمع آوری و تفسیر شوند به عبارت دیگر این مدل تحقیق است که نوع و روش جمع آوری داده ها را تایید می کنند |
توازن بین ارزش و هزینه ی اطلاعات جمع آوری شده | محققان بازاریابی حرفه ای بین ارزش و هزینه جمعآوری اطلاعات توازن برقرار میکند تعیین هزینه های اجرای تحقیق معمولا آسان تر از تخمین ارزش نتایج تحقیق است |
انتقاد گرایی سالم | محققان بازاریابی حرفه ای از نظرات مدیران ارشد شرکت درباره محصولات بازارها مشتریان رقبا و غیره انتقاد سالم می کنند |
رعایت اصول اخلاقی | تحقیق بازاریابی اخلاقی باید همزمان منافع شرکت و مشتریان را در نظر بگیرند استفاده نادرست از روشهای تحقیق ممکن است باعث ناراحتی یا صدمه به مشتری شود |
غلبه بر موانع و سختی های تحقیقات بازاریابی
علیرغم رشد سریع تحقیقات بازاریابی بسیاری از شرکت ها هنوز نمی توانند از این ابزار به درستی و به اندازه استفاده کنند برخی از مدیران بازاریابی هنوز نمیدانند محقق بازاریابی چه توانایی هایی دارد و چه کارهایی را نمی تواند انجام بدهد در نتیجه یا هدف تحقیق را به درستی معین نمیکنند یا اطلاعات مورد نیاز را در اختیار محقق قرار نمیدهد برخی از مدیران بازاریابی انتظارات نابهجا و غیرمنطقی از محققان بازاریابی دارند.