جابجایی قدرت به سمت مشتریان متصل

مشتریان متصل
مشتریان متصل

جابجایی های قدرت به سمت مشتریان متصل

 

از رابطه ی عمودی، انحصاری و فردی تا رابطه افقی، فراگیرو اجتماعی

جابجایی قدرت اقتصاد های بزرگ جهان

 

امروزه ما در جهانی کاملا جدید زندگی می کنیم که در آن ساختار قدرت دچار تغییرات عمده ای شده است و با پدیده جدیدی با عنوان جابجایی قدرت مواجه هستیم که هرچه جلوتر می رویم جابجایی های بیشتری اتفاق می افتد. اینترنت که امکان ارتباط و شفافیت را به زندگی ما اضافه کرده، نقش بسیار مهمی در جابجایی قدرت دارد. شرکت های بزرگ به این نتیجه رسیده اند که به سختی می توان نوآوری را در سازمان های انحصاری خود رشد داد. شرکت هایی مانند آمازون و مایکروسافت نهایتا به این نتیجه رسیده اند که تملک شرکت های کوچکتر، اما خلاقتر مانند اسکایپ و زاپوس نیاز دارند. همین جابجایی قدرت باعث کاهش بسیاری از برندهای بزرگ جهان شده است و گاها جای خودرا به برند های کوچکتر و ضعیفتر می دهند.

جابجایی قدرت
مشتریان متصل

شاهد آنیم که چگونه یک ساختار قدرت عمودی توسط یک نیروی افقی تر تضعیف و کمرنگ شذه است. برای مثال پرجمعیت ترین کشور جهان ایالات متحده فیسبوک  است با جمعیتی حدود ۲ میلیارد نفر. یک بررسی توسط مجله ورایتی انجام شد نشان داد که برای جوانان ۱۳ الی ۱۸ ساله، ستاره های وب سایت یوتیوب اهمیت بیشتری از ستاره های هالیوودی دارند. این مساله نشان می دهد که قدرت افقی مثل یوتیوب را که کاربران زیادی دارند، نمی توان توسط نیروهای عمودی مهار کرد.

امروز قدرت نه تنها در دست افراد، بلکه در دست گروه های اجتماعی است. دیکتاتورها توسط مردمی که رهبران ناشناس دارند، سرنگون می شوند. سرمایه گذاران وال استریت با جنبش اشغال وال استریت به خود لرزیدند.

درجهانی که نیروهای اجتماعی، افقی و مشارکتی نیروهای فردی، انحصاری و عمودی را کنار می زنند، جوامع مشتریان قدرت بیشتری پیدا کرده اند. درحال حاضر مصرف کنندگان صدای بلندتری دارند. آنها از شرکت های بزرگ، از برندهای بزرگ بیمی ندارند. آنها مشتاقند تا داستان های خود و خوب و بد برند ها را به اشتراک بگذارند.

مشتریان متصل
مشتریان متصل

صحبت های موردی پیرامون برند ها امروزه اعتبار بیشتری از کمپین های تبلیغاتی هدفمند دارند. حلقه های اجتماعی، منبع اصلی تاثیر گذاری هستند که تاثیر بیشتری نسبت به پیام های بازاریابی خارجی و حتی تمایلات شخصی دارند. مشتریان تمایل دارند که از راهنمایی همسانان خود در مورد انتخاب برند استفاده کنند. به نظر می رسد که مشتریان متصل با استفاده از حلقه های اجتماعی و ساخت دیوار به دور خود، تلاش کنند خود را از ادعاهای دروغین برند ها و فریب های کمپین ها در امان نگاه دارند.

جابجایی از انحصار به فراگیری

 

در سطح کلان، جهان از حالت سلطه گری یک قدرت به ساختار قدرت چندجانبه حرکت می کند در واقع باعث جابجایی قدرت شده است. مقداری از قدرت اقتصادی از اروپا و آمریکا به سمت سایر نقاط جهان در حال جابه جایی است، به ویژه آسیا. قدرت های افتصادی دیگر متمرکز نیستند. این جابه جایی اقتصادی معمولا به دلیل ترکیب جمعیت شناسی جمعیت ها در بازر های درحال ظهور رخ می دهد، جمعیت هایی که جوان تر، بهره ورتر و از نظر سطح درآمد درحال رشد هستند. این جمعیت ها تقاضای بالایی برای محصولات و خدمات ایجاد می کنند.

مقاله مرتبط  بازاریابی در دوران رکود اقتصادی

کسب و کار نیز در حال حرکت به سمت فراگیری است. تکنولوژی باعث شده امکان خودکار سازی کارهاو کوچک سازی فراهم شده است به طوری که هزینه ی محصولات کاهش یافته و شرکت ها می توانند دربازارهای جدید در حال ظهور فعالیت کنند. نوآوری های اخلاگر (Disruptive innovations) در بخش های مختلف کسب  و کار باعث شده که محصولات ساده تر و ارزان تر به دست فقرا که تا یپش از این، بخشی از بازار تلفی نمی شدند، برسند.

 

جابجایی قدرت

 

به لطف نوآوری معکوس (Reverse innovation) محصولات جدید را میتوان پیش از این که قدیمی شوند، دربازارهای درحال ظهور معرفی کرد مقرون به صرفه بودن و ارزان بودن که در توسعه محصولات به آن ها توجه می شود، خود به منشا جدید تمایز تبدیل شده است.

مقاله مرتبط  وب عمیق چیست؟

مشتریان متصل

شفافیت توسط اینترنت

اینترنت عامل اصلی جابجایی قدرت

 

شفافیتی که توسط اینترنت به وجود آمده، موجب شده که کارآفرینان در کشورهای درحال ظهور بتوانند ایده های همکاران خودرا در کشورهای درحال توسعه به خدمت بگیرند. فلیپکارت توسط در هند از ایده آمازون، گرب در مالزی از ایده اوبر، علی پی در چین از ایده پی پال، شرکت دیسدس ایده شرکت گروپون.

رسانه های اجتماعی باعث افزایش مشارکت اجتماعی می شوند و به افراد احساس تعلق به جوامع می دهد. فراگیری اجتماعی نه تنها در فضای آنلاین بلکه در فضای آفلاین نیز در حال تحقق است. مفهوم شهر های فراگیر شهرهایی که تنوع ساکنان خود را می پذیرند. به عنوان مدل شهرهای پایدار هستند. فراگیری اجتماعی(زندگی با دیگران با وجود تفاوت ها) می تواند به صورت تجارت منصفانه، تنوع فرصت ها شغلی و توانمندسازی ظهور کند.

جابجایی از عمودی به افقی

 

جریان نوآوری که زمانی عمودی بود( از شرکت ها به سمت بازار)، اکنون به جریان افقی تبدیل شده است در گذشته شرکت ها باور داشتند که نوآوری باید در درون خود شرکت ها شکل بگیرند. نرخ نوآوری داخلی هرگز به اندازه کافی سرعت نداشته که بتواند رقابت پذیری آن ها در بازار در حال تغییر را حفظ کند. در ادامه شرکت ها مدل تحقیق و توسعه ی ( Research and Develop model) خودرا به مدل ارتباط و توسعه ( Connect and Develop Model) تبدیل کردند. بازار ایده ها را ارائه می دهد و شرکت ها ایده ها را تجاری سازی می کنند.

به شکل مشابه مفهوم رقابت از حالت عمودی به حالت افقی تبدیل شده است. با وجود اینترنت، محدودیت های لجستیکی و فیزیکی برای شرکت ها و برند های کوچک معنا ندارند.

 

فرضیه دامنه طولانی کریس اندرسن :

کریس اندرسون
کریس اندرسون

بازار از برند های بزرگ و با حجم فروش بالا به برند های گوشه ای و با حجم کم حرکت کرده

مقاله مرتبط  مهندسی بازاریابی چیست؟

جابجایی از فردی به اجتماعی

 

وقتی مشتریان به خصوص متشریان متصل تصمیم به خرید می گیرند، معمولا تحت تاثیر ترجیحات فردی و همچنین سازگاری اجتماعی(تمایل برای هم شکل شدن با جامعه) هستند(Social Conformity). مشتریان پیس از پیش به نظرات دیگران اهمیت می دهند. نظرات را به اشتراک می گذارند و در نظرسنجی ها شرکت می کنند. در کنار هم، مشتریان متصل تصویر خود از شرکت ها و برند ها را ترسیم می کنند که معمولا بسیار متفاوت با تصویری است که شرکت ها و برند ها قصد ارائه ی آن را دارند.شرکت ها دیگر بر روند گفتگو ها کنترل ندارند. همچنین سانسور محتوا باعث تضعیف اعتبار آن ها می شود. همچنین در صورت وجود اشکال در تولیدات و محتوا با واکنش منفی اجتماعی روبرو خواهند شد.

شرکت ها و برند هایی که شهرت خوبی دارند و درباره محصولات خود مدعی اند که صادق هستند، نباید پیرامون شفافیت بیشتر نگران باشند. اما شرکت هایی که ادعای جعلی دارند و محصولات ضعیفی دارند باید نگران باشند که دیگر زنده نخواهند ماند.

مقاله مرتبط  طراحی استراتژی بازاریابی استارتاپ ها

منبع: کتاب بازاریابی عصر چهارم نویسنده فیلیپ کاتلر

مشاور و استراتژیست دیجیتال مارکتینگ بنیانگذار مجله آنلاین مدیرمگ هم بنیانگذار آژانس دیجیتال مارکتینگ نادین ایده کارشناسی ارشد بازاریابی دانشگاه علامه طباطبائئ

دیدگاهی بنویسید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

اسلایدر سایدبار