مصورسازی داده ها در بازاریابی
در چشم انداز بازاریابی فعلی، جمع آوری و به کارگیری موثر داده های مشتری، دیگر یک امر لوکس نیست بلکه این یک ضرورت است.
حجم خیره کننده ای از داده های خام به طور مداوم توسط ابزارهای مختلف جدید جمع آوری می شود و میزان اطلاعات کمپین در دسترس بازاریابان با سرعتی تصاعدی افزایش یافته است.
بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، میزان دادههای مورد استفاده بازاریابان از ۱٫۲ تریلیون گیگابایت به ۵۹ تریلیون گیگابایت افزایش یافت. اگرچه این مطمئناً آماری چشمگیر است، اما روش های انتقال داده ها را در نظر نمی گیرد.
با وجود تمام تلاشهایی که کسبوکار شما برای جمعآوری و نگهداری پایگاه داده انجام میدهد، باید بتوانید ارزشی برابر یا بیشتر از بینشهایی که جمعآوری میکند به دست آورید.
بسیاری از نرم افزارهای مصورسازی امروزی، بصری و آسان برای استفاده هستند. با این حال، برای به دست آوردن عملی ترین بینش، شما و تیمتان باید برنامه ریزی دقیق و سنجیده ای داشته باشید.
علاوه بر این، شما باید بینش خود را در قالبی آسان برای درک ارتباط برقرار کنید و بهترین قالب مصورسازی داده است.
انسان بصری
انسان ها یادگیرندگان بصری هستند. به طور کلی، درک و ترکیب اشکال و رنگها در ذهن اکثر مردم طبیعیتر از درک کلمات در یک صفحه است. این پدیده به «برتری تصویر» معروف است. بنابراین، توانایی ایجاد گرافیک و وسایل کمک بصری به راحتی قابل درک به عنوان یک بازاریاب ضروری است.
خوشبختانه، فناوری کنونی به این معنی است که برای ایجاد نمودارها و اینفوگرافیک های زیبا، لازم نیست یک هنرمند بصری باشید. چیزی که شما نیاز دارید این است که در هدف گذاری خود دقیق باشید و در تعیین اینکه کدام داده ها را به آن اینفوگرافیک ها تبدیل خواهید کرد.
دقت مصورسازی های شما به دو عامل بستگی دارد: ماهیت داده هایی که جمع آوری می کنید و مهارت اعضای تیم.
هنگامی که به دنبال ایجاد یک تجسم جدید هستید، اولین کاری که باید انجام دهید اعتبارسنجی داده های خود است. دادههای مشتری میتوانند از منابع مختلفی به دست بیایند، و برخی از ویژگیها مستعد گم شدن در ترجمه هستند، زیرا همه دادهها در پایگاه داده اصلی شما ادغام میشوند. اطمینان از اینکه میدانید دادههای شما از کجا میآیند و اندازهگیری آنها چه چیزی است، برای ایجاد مصورسازی دقیق ضروری است.
برنامه ریزی رویکرد خود برای مصورسازی داده ها
هنگامی که می دانید داده های شما چه چیزی را ثبت کرده است، وقت آن است که آنچه را که می خواهید مصورسازی شما اندازه گیری کند، در نظر بگیرید. یک استراتژی می تواند ارائه لیستی از سوالاتی باشد که در حالت ایده آل دوست دارید داده های شما به آنها پاسخ دهند. ممکن است زمانبر به نظر برسد. با این حال، این یک تمرین تفکر انتقادی است که یکی از مهمترین مراحل در فرآیند تجسم است.
به همان اندازه مهم است که هنگام بررسی داده های خود ذهنی باز داشته باشید. اگرچه بازاریابان ممکن است ایده ای از داستانی که می خواهند بگویند داشته باشند، مهم تر است که زمان بیشتری را صرف نگاه کردن به داده های خود به دور از تعصبات خود کنید و آن را به طور عینی در نظر بگیرید. به هر یک از بینش هایی که پیدا می کنید نگاه کنید و از خود بپرسید که چه چیزی ممکن است در مقیاس وسیع تری پیشنهاد کنند.
تمام این اطلاعات به ایجاد یک فرضیه برای داده های شما کمک می کند. با آزمایش این فرضیه در برابر داده های خود حتی اگر این فرضیه نادرست باشد، ممکن است بینش های شگفت انگیزی را کشف کنید. چنین تست هایی همچنین به شما کمک می کند تا آنچه را که می خواهید اندازه گیری کنید، اصلاح کنید.
حتی داده هایی که در نهایت بر خلاف فرضیه شما هستند می توانند مفید باشند و ممکن است دیدگاه جدیدی در صنعت شما ارائه دهند.
ایجاد گرافیک
پس از اینکه بینش انتخابی شما به خوبی تعریف شد، زمان آن رسیده است که داده های خود را در نرم افزار مصورسازی خود وارد کنید.
در مرحله طراحی، سادگی کلید است. بسیاری از طرح ها از نظر زیبایی شناسی دلپذیر هستند اما به سختی می توان بینش را از آنها استخراج کرد. به عنوان یک قاعده کلی، بهتر است به اصول اولیه پایبند باشید: نمودار میله ای، نمودار خطی و نمودار دایره ای.
هنگامی که از یک پایگاه ساده استفاده می کنید، داده های شما به وضوح مشاهده می شود و تیم شما می تواند خلاقیت خود را از طریق انتخاب تصاویر و رنگ های چشم نواز به کار ببرد. توضیحات مختصر همچنین می تواند به صورت استراتژیک برای تمجید از گرافیک شما و درک آسان تر آنها استفاده شود.
در ایجاد مصورسازی های خود، اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعات ناهمگون به طور منسجم در پلتفرم مصورسازی شما گرد هم آمدهاند. این تضمین میکند که تصویری جامع از نحوه عملکرد کمپین در مقابل کنار هم قرار دادن مجموعههای دادههای ناهمگون به دست خواهید آورد.
حفظ بینش خود
هنگامی که گرافیک خود را ایجاد کردید، مهم است که آنها را فراموش نکنید. داشتن قابلیتهای قابل پیشبینی بسیار سودآور است و بهترین دادههای جمعآوریشده میتواند بازتابی از روندها در یک صنعت به طور کلی باشد. برای مثال، دادههایی که جمعآوری و تجزیه و تحلیل میکنید ممکن است بینشی در مورد رفتار خریدار یا یک نقطه توقف داشته باشد که میتواند به کمپینهای آینده اطلاع دهد. به طور مشابه، مراقب هرگونه ناهنجاری در دادههای خود باشید، زیرا این اطلاعات میتوانند بینشهای استراتژیک را برای برنامهریزی کمپین آینده ارائه دهند.
هنگامی که با موفقیت تحقیق، برنامه ریزی و اجرا شود، مصورسازی داده ها می تواند ارزش زیادی به ارائه های شما بیافزاید و می تواند دارایی اصلی در انتقال اطلاعات هم در کسب و کار و هم به مشتریان خارجی شما باشد. استفاده کامل از مرحله برنامه ریزی، ارزشمندترین و کاربردی ترین بینش ها را در اختیار شما قرار می دهد.
مصورسازی داده:Data Visualization