راهنمای دقیق در مورد بخش بندی مشتری دیجیتال در تجارت الکترونیک خرده فروشی

فهرست مطالب

بخش بندی مشتری دیجیتال در کسب و کارهای تجارت الکترونیک

واضح است که بخش بندی مشتریان دیجیتال در کسب و کار خرده فروشی برای موفقیت شرکت های مدرن حیاتی است. تغییر ناگهانی در انتظارات مصرف کننده منجر به افزایش شخصی سازی هدفمند شده است. در حال حاضر، پول نقد برای ذهنیت مصرف کنندگان بسیار مهم است. این تغییر در رفتار مخارج مصرف‌کننده واقعیت جدیدی را به وجود می‌آورد: مشخصات مشتری قبلی هیچ معنایی ندارد، اما وضعیت فعلی آنها همه چیز را معنا می‌کند.

رکود اقتصادی غیرمنتظره مجموعه ای از بخش های مخاطبان خود را به همراه می آورد و اینکه خرده فروشان چگونه دلارهای بازاریابی خود را خرج می کنند باید چنین تغییرات پیش بینی نشده ای را منعکس کند. بنابراین، بسیار مهم است که از دوران سخت گذشته درس بگیرید و درک کنید که مصرف کنندگان شما به روش های جدیدی که قابل تصور نیست پس انداز و خرج می کنند.

مقاله مرتبط  بازاریابی در دوران رکود اقتصادی

تقسیم بندی مشتری روش اثبات شده ای است برای اطمینان از اینکه کسب و کار تجارت الکترونیک شما علیرغم رقابت شدید در یک محیط تجاری غیرقابل پیش بینی سودآور باقی می ماند. 

 

این راهنمای دقیق بر جنبه اساسی تقسیم بندی مشتری و نحوه اجرای مناسب آن در تجارت الکترونیکی خود تمرکز می کند.

بخش بندی مشتری در خرده فروشی چیست؟

بخش بندی مشتری، مشتریان را بر اساس ویژگی‌های مشترک، مانند عادات خرج کردن، جنسیت، علایق مشابه و مکان‌های جغرافیایی به گروه‌هایی تقسیم می‌کند.

بخش بندی مشتری در تجارت الکترونیک به عنوان بخش بندی مخاطبان هدف یا تقسیم بندی مصرف کننده نیز شناخته می شود.

مقاله مرتبط  بازاریابی اینستاگرام و بخش بندی واكنش مشتریان به بازاريابي اينستاگرام

انواع بخش بندی مشتری  در کسب و کار آنلاین

قبل از بحث در مورد راه های اثبات شده برای انجام کارآمد بخش بندی مشتری دیجیتال، ضروری است که در مورد انواع بخش بندی مشتری مورد استفاده در مشاغل تجارت الکترونیک و کسب و کار دیجیتال بحث کنیم. برای شما بهترین کار این است که هر نوع تقسیم بندی را در برنامه تبلیغاتی خود پیاده کنید.

بخش بندی مشتری دیجیتال

در بازاریابی، چهار نوع اصلی بخش بندی مشتری در مشاغل خرده فروشی عبارتند از:

  • تقسیم بندی رفتاری
  • تقسیم بندی جغرافیایی
  • تقسیم بندی جمعیتی
  • تقسیم بندی روان شناختی

دیگر بخش بندی ها عبارتند از:

  • تقسیم بندی فنی
  • تقسیم بندی بر اساس نیازها
  • تقسیم بندی قبلی

بیایید بررسی کنیم که هر یک از آنها برای کسب و کار شما چه معنایی دارد.

۱٫ تقسیم بندی رفتاری

تقسیم بندی رفتاری بر الگوهای رفتاری منحصر به فرد هر مشتری تمرکز دارد. ویژگی‌های نشان‌داده‌شده می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید چگونه می‌توانید برخی از کاربران خاص را هدف قرار دهید. این ویژگی های رفتاری عبارتند از عادات خرج کردن، خریدهای تکراری و افرادی که سبد خرید را رها می کنند.

نمونه ای از تقسیم بندی رفتاری مشتری

به عنوان مثال، اگر ۹۸٪ از کاربران شما فعالیت های روزانه خود را در برنامه های تلفن همراه شما انجام دهند، صرف پول بیشتر در نسخه وب برنامه مزیت اضافی برای شرکت شما نخواهد داشت.

۲٫ بخش بندی جغرافیایی

در تقسیم بندی جغرافیایی، مشتریان بر اساس موقعیت فیزیکی شان گروه بندی می شوند. این نوع تقسیم‌بندی حیاتی است زیرا مصرف‌کنندگان در یک محیط ترجیحات مشابهی را در شرایط خاص نشان می‌دهند.

هنگام انجام تقسیم بندی جغرافیایی، مناطق مورد علاقه عبارتند از ایالت، شهر، کشور و غیره

۳٫بخش بندی جمعیتی

در تقسیم بندی جمعیتی، مشتریان بر اساس ویژگی های مشابه گروه بندی می شوند. این نوع تقسیم بندی بر کسب اطلاعات ضروری از مشتریان مانند اندازه خانواده، ایالت، شهر، کشور، درآمد، سن، تحصیلات و غیره تمرکز دارد.

جمع آوری داده های زیستی مشتری در مقایسه با سایر انواع تقسیم بندی آسان تر است.

۴٫ بخش بندی روانشناختی

در بخش‌بندی روان‌شناختی، هدف گروه‌بندی مشتریان بر اساس ویژگی‌های روان‌شناختی مشابه مانند باورها، سبک زندگی، نظرات، علایق، عادات و غیره است، زیرا ویژگی‌های روان‌شناختی مشتریان به راحتی قابل استنباط نیستند، زیرا ویژگی‌های به نمایش گذاشته شده در موقعیت‌های مختلف پویا هستند.

نمونه ای از تقسیم بندی مشتریان روانشناختی

به عنوان مثال، اگر درصد زیادی از مشتریان شما در مورد کاهش مصرف نوشیدنی های شیرین اعتقاد دارند، می توانید خط تولید نوشیدنی های طبیعی سالم را برای هدف قرار دادن این مشتریان راه اندازی کنید.

۵٫ بخش بندی فنی

بخش‌بندی فن‌آوری بر نحوه ارتباط مشتریان هدفمند با دستگاه‌های فناوری متمرکز است. این بر اساس ترجیحات مشتریان برای برخی از دستگاه های دیجیتال خاص نسبت به سایرین است، به عنوان مثال، ترجیح برنامه های دسکتاپ بر برنامه های تلفن همراه.

۷ استراتژی بخش بندی مشتری کارآمد برای افزایش فروش در تجارت الکترونیک  

این استراتژی های بخش بندی مشتری عبارتند از:

  1. ایجاد تبلیغات فصلی جذاب
  2. مشتریان خود را مجدداً جذب و هدف قرار دهید.
  3. اولویت دادن به بازدیدکنندگان بازگشتی به عنوان یک بخش مشتری منحصر به فرد که باید به سرعت به آنها خدمات داده شود.
  4. مشتریان خود را بر اساس سابقه خرید قبلی تقسیم بندی کنید.
  5. استقرار ربات های چت خودکار برای کاربران خاص بخش.
  6. بخش بندی مشتریان بر اساس سطح رضایت
  7. ایجاد یک بخش مشتری جدید بر اساس تاریخچه مرور محصول.

بهترین راه برای بخش بندی مشتریان در تجارت الکترونیک چیست؟

بازدیدکنندگان مختلف از وب سایت تجارت الکترونیک شما بر اساس شهرستان، عادات خرید، سایر ویژگی های عجیب و غریب و غیره متفاوت هستند. نظارت و پیگیری هر بازدید از وب سایت شما ضروری است. بهترین راه برای تقسیم بندی مشتریان عبارتند از:

بخش بندی مشتری دیجیتال

۱٫ داده های شخصی

چرا مهم است

این بسیار مهم است زیرا شما را قادر می سازد تا درک عمیق تری از اطلاعاتی مانند سن، جنسیت و سطح درآمد داشته باشید. با این اطلاعات می‌توانید محصولات خاصی را برای رسیدگی به بخش مشتری تنظیم کنید.

چگونه انجامش بدهیم

یک اسکریپت وب را در پلتفرم تجارت الکترونیکی خود پیاده کنید تا این اطلاعات شخصی را از کاربران خود جمع آوری کنید، چه در حین ثبت نام و چه هنگام تسویه حساب پس از افزودن به سبد خرید.

۲٫ کاربران سبد خرید رها شده

چرا مهم است

سعی کنید داده‌های بازدیدکنندگانی را که سفارش‌ها را تکمیل کرده‌اند و بازدیدکنندگانی که در عرض یک ماه بررسی نکرده‌اند، جمع‌آوری کنید. مشتری که قبلاً محصول شما را خریداری کرده است ممکن است قبل از خرید مجدد نیازی به تبلیغ قانع کننده نداشته باشد

چگونه انجامش بدهیم

مشتری بلافاصله خریدی را انجام می دهد، به طور خودکار آنها را به بخش «اخیراً خریداری شده» اضافه می کند و یک بازه زمانی دقیق را بر اساس زمان انجام خرید درج می کند.

۳٫ سطوح بازدید کننده

چرا مهم است

تجزیه و تحلیل کنید که آیا کسانی که خرید کرده اند بازدیدکنندگانی هستند که برای اولین بار بازدید می کنند، کاربرانی که وارد سیستم شده اند، کاربران مهمان یا خریداران مکرر هستند. با بینش در مورد بازدیدهای آنها و نحوه تعامل آنها با محصولات شما، می توانید به بهترین نحو بدانید که چگونه رده های مشتریان را تقسیم بندی کنید.

چگونه انجامش بدهیم

برای شناسایی دقیق سطوح بازدیدکننده، یک کد شی جاوا اسکریپت سطح کوکی یا پنجره را در وب سایت تجارت الکترونیک خود برای ذخیره این نوع داده ها پیاده سازی کنید.

۴٫ انواع دستگاه

چرا مهم است؟

دستگاه هایی (تبلت، موبایل، دسکتاپ) را که بازدیدکنندگان استفاده می کنند، تجزیه و تحلیل کنید. تأثیر ترافیک تلفن همراه بر وب سایت های خود را با انواع دستگاه های دیگر مقایسه کنید تا هزینه های بازاریابی خود را بهتر متمرکز کنید.

چگونه انجامش بدهیم

از توابع داخلی تجزیه و تحلیل Google استفاده کنید تا درک عمیق تری از اولویت دستگاه تکنولوژیکی مشتری خود داشته باشید.

۵٫ نوع منبع

چرا مهم است؟

ردیابی کنید که مشتریان وب سایت شما از کجا می آیند تا بتوانید تصمیمات مقرون به صرفه ای را در مورد بهترین هدف گیری آنها اتخاذ کنید.

چگونه انجامش بدهیم

یک منوی «نوع منبع بازدیدکننده» ایجاد کنید که بازدیدکنندگانی را که از ارجاع‌ها، موتورهای جستجو، کمپین‌های تبلیغاتی و جستجوهای مستقیم می‌آیند، ردیابی می‌کند.

چرا بخش بندی مشتری در تجارت الکترونیک مهم است؟

بخش بندی مشتری در تجارت الکترونیک از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا به ایجاد روابط قوی تر با مشتری، بهبود پیشنهادات محصول و هدایت دقیق کمپین های بازاریابی کارآمد کمک می کند .

مزایا و معایب بخش بندی بازار چیست؟

مزایای قابل توجه تقسیم بندی بازار این است که به حفظ مشتری کمک می کند و تخصص و گسترش بازار را بهبود می بخشد.

معایب بخش بندی بازار این است که انجام آن پرهزینه است و هنگام تلاش برای شناسایی گروه مخاطب مناسب، احتمال انتخاب اشتباه بیشتر است.

رایج ترین اشتباهات تقسیم بندی بازار چیست؟

اشتباهات تقسیم بندی بازار عبارتند از:

  • تنها به رفتارهای گذشته تکیه کنید. 
  • تمرکز بر بخش های مشتری که با اهداف تجاری همسو نیستند
  • بخش‌های مشتری گروه‌بندی شده با داده کم یا بدون داده
  • ترجیح دادن تقسیم بندی جمعیت شناختی بر پروفایل های روانشناختی مشتریان
  • تمرکز بر پایه مشتری که خیلی مبهم است

سخت ترین راه برای  بخش بندی مشتریان چیست؟

زیرا  بخش بندی روانشناختی مشتریان را بر اساس ویژگی هایی مانند ارزش ها، باورها و عقاید گروه بندی می کند. اتخاذ تصمیمات بازاریابی چالش برانگیز می شود.

چرا بسیاری از استراتژی های تقسیم بندی مشتری شکست می خورند؟

بنابراین بسیاری از استراتژی های تقسیم بندی در تجارت الکترونیک شکست می خورند زیرا تصمیم گیری در مورد اینکه کدام متغیر مهم تر است چالش برانگیز است.

چگونه تقسیم بازار می تواند ریسک را در تجارت الکترونیک کاهش دهد؟

تقسیم‌بندی بازار به به حداقل رساندن ریسک در تجارت الکترونیک کمک می‌کند، زیرا به صاحبان کسب‌وکار اجازه می‌دهد در مقایسه با هدف قرار دادن ترکیبی از مخاطبان، با حداقل هزینه، مخاطبان مناسب را هدف قرار دهند.

ابزارهای تقسیم بندی مشتری

اینها هستند:

  • تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل
  • MailChimp
  • تجزیه و تحلیل Adobe 
  • بخش Twilio 
  • ابزار تقسیم بندی Mautic

بسته بندی

خواه در نظر دارید وارد یک تجارت الکترونیکی شوید یا یک کسب و کار بزرگ یا استارت آپ کوچک هستید، تقسیم بندی مشتری یک استراتژی کارآمد برای استفاده از هر دلار هزینه شده است. دانستن این نکته ضروری است که هنگام انجام تقسیم بندی مشتری، بهترین کار این است که تقسیم بندی را با اهداف اصلی کسب و کار هماهنگ کنید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

دیدگاهی بنویسید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.