راهکارهای فروش در دوران کرونا و بحران

از دل کرونا بحران زده بیرون نیاییم

 

کرونا شوخی ندارد. آن بیماری ابولا بود که تعدادی کشور با اقتصاد ضعیف را دربرگرفت. کرونا تمامی جهان چه کوچک و چه بزرگ را دربرگرفت و باعث ورشکستگی بسیاری از اصناف در هر کشوری شد. در ایران که بعد از شیوع آن در اوایل اسفند، تمامی فروشگاه کم‌کم رو به بسته شدن رفتند و هیچ کدام تجربه فروش شب عید را تجربه نکردند. الآن هم که اردیبهشت ماه است و صبر کاسبان و مدیران شرکت‌ها تمام شده، هنوز تکلیف این ویروس مشخص نشده است. پس باید چه کار کنیم؟ آیا راهکاری وجود دارد؟ برای پاسخ به این سؤال ما باز به سراغ آقای وثوقی، رئیس هیئت مدیره شرکت نادین ایده، رفتیم. ما یکبار با ایشان در خصوص مشتری مداری مصاحبه کردیم و اتفاقاً نکات خیلی خوبی هم گفتند.

ما در این مطلب توصیه‌های ایشان را به صورت خلاصه بیان کردیم. هرچند که مطلب برای نوشتن زیاد است و فضای ما هم بسیار کم؛ اما سعی کردیم تا حداقل اصلی‌ترین موارد را از دل توصیه‌های آقای وثوقی برای شما بنویسیم.

 

نقدینگی را افزایش دهید

از همان اوایل پیش بینی ۴ ماهه برای ماندن کرونا می‌شد. حالا هم که صحبت تا آخر شهریور است. الآن که دولت با شرایطی به بعضی کسب‌وکارها اجازه داده است که فروشگاه‌های خود را باز کنند، بهترین راه افزایش نقدینگی است. در واقع سعی کنید که کالا یا خدمات خود را بیشتر به پول تبدیل کنید. ما انواع وجوه داریم که برای مثال شامل طلا، بورس، زمین، ماشین است؛ اما هیچکدام از این‌ها در دوران بحران به درد شما نمی‌خورند. شما نمی‌توانید با ماشین یا زمین خود چیزی از سوپرمارکتی خریداری کنید. به جای آن باید به فکر افزایش پول جیب خود باشید. در فروش سخت نگیرید. در این اوضاع هر طور شده، کالای خود را به فروش برسانید. حتی با سود کم، مهم این است که کالایی در دست شما نماند. دقت کنید که شما به عنوان فروشنده، کالاهایی مربوط به بهاره یا زمستانه را از قبل خریداری کرده‌اید؛ اما الآن فروشتان خیلی کم است. پس باید در مرحله اول آن‌ها را رد کنید. به اصطلاح همان انبارگردانی کردن خودمان. ما نمی‌دانیم که این اوضاع تا کی هست. پس سعی کنید با کاهش هزینه و افزایش فروش و در نتیجه نقدینگی کمی به اوضاع زندگی خود تسلط داشته باشید.

 

هزینه را کاهش دهیم

تصور اشتباه در بین فروشندگان یا عرضه کنندگان خدمات این بوده که هزینه اضافه به معنای هزینه تبلیغات است، پس آن را کاهش می‌دهند؛ در صورتی که این بزرگ‌ترین اشتباه است. بر اساس تحقیقاتی که تاکنون انجام شده و خود مطالعاتی که جناب وثوقی هم داشته‌اند، اتفاقاً شرکت‌هایی که در دوران بحران تبلیغات داشته‌اند یا هزینه بازاریابی خود را افزایش داده‌اند، رشد فروش بالایی به دست آورده‌اند. کاهش هزینه به معنای حذف کارهای غیرضروری است. حتی تعدیل هم خود اشتباه است. شما می‌توانید چند نفر را با حقوق کمتر نگه دارید یا ساعت کاری آن‌ها را کمتر کنید. چون این دوران تمام شود، شما باید افراد جدیدی را جذب کرده که آموزش آن‌ها هم هزینه‌بر است.

 

تخصصی‌تر کار کنید

کسب‌وکارهای خدماتی نباید در این مدت خدمات خود را گسترش دهند. بلکه بهتر است که روی بهترین نمونه‌های خود یعنی آن‌هایی که بیشترین سود را تاکنون داشته، سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاری که آن را به سمت تخصصی شدن پیش ببرد.

 

استفاده از ظرفیت آنلاین

دورانی مانند کرونا باعث شده تا ارتباط بین افراد کمتر شود. در ماه‌های اسفند و فروردین شاهد افزایش فروش شدید فروشگاه‌های اینترنتی بوده‌ایم. آن‌ها فروششان به حدی بالا بود که گاهی در تأمین کالا هم دچار مشکل می‌شدند. پس بهتر است که حداقل برای دوران پساکرونا به فکر تغییر سبک کار خود از دنیای فیزیکی به آنلاین باشید. حالا اگر کسب‌وکاری هم محلی است، به دنبال این باشد که خود را در رسانه‌های آنلاین موجود مانند تلگرام نشان دهد. به اصطلاح تعداد رسانه‌های خود را افزایش دهد.

 

باکیفیت جلو برود

الآن اردیبهشت ماه است. مسلماً خیلی از کسب‌وکارها شروع به تغییر رویه کرده‌اند؛ اما باید مراقب باشند. رفتار کاربران نسبت به قبل و بعد از کرونا به شدت عوض شده است. این روزها با توجه به اوضاع اقتصادی آن‌ها دیگر به دنبال خرید جنس‌های ارزان قیمت نمی‌روند، بلکه سعی می‌کنند تا پول خود را برای کیفیت هزینه کنند. یک بار هزینه می‌کنند؛ اما همان یکبار است.

صحبت در این خصوص زیاد است. متأسفانه برای بعضی کسب‌وکارها مانند سینماداران یا رستوران‌ها که تعطیل شده‌اند، هیچ راه‌حلی وجود ندارد. فقط اینکه دولت باید از آن‌ها حمایت کند. در واقع این وظیفه دولت است که از کسب‌وکارهای آسیب دیده به شدت حمایت کنند. البته در این دوران کرونا که واردات فعلاً بسته شده است، فرصت خیلی خوبی برای تولیدکنندگان داخلی است که بتوانند با افزایش تولید حداقل خود را از این دل این بحران نجات دهند. فقط حرف آخر اینکه باید خیلی مراقب باشید. آهسته آهسته قدم بردارید. هنوز کرونا در داخل کشور است و دولت پیش‌بینی اوضاع بدتری را دارد.

مصاحبه روزنامه خراسان با حامد وثوقی

از دل کرونا بحران زده بیرون نیاییم

مقاله مرتبط  بازاریابی در دوران کرونا و رکود اقتصادی

مشاور و استراتژیست دیجیتال مارکتینگ بنیانگذار مجله آنلاین مدیرمگ هم بنیانگذار آژانس دیجیتال مارکتینگ نادین ایده کارشناسی ارشد بازاریابی دانشگاه علامه طباطبائئ

دیدگاهی بنویسید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

اسلایدر سایدبار