چطور ROI (نرخ بازگشت سرمایه) بازاریابی شبکه های اجتماعی را بهبود بخشیم؟

شما نمی‌دانید بر روی چه چیزی کار کنید و این که چه پیشرفتی را به وجود می‌آورید، مگر آن که بدانید در حال حاضر کجای کار هستید.

بدون شک شبکه های اجتماعی یک کانال مهم، مخصوصا با تعداد کاربران در حال افزایش و ویژگی‌های سریعی که دارد در حال تحول برای بازاریابی است. در واقع ۷۳٪ از بازاریابان در نظرسنجی State of Social گفته‌اند که بازاریابی شبکه های اجتماعی بر روی کسب و کارشان مؤثر بوده است.

ROI(نرخ بازگشت سرمایه) بازاریابی شبکه های اجتماعی

گفته می‌شود برخی کسب و کارها، عمدتا به این دلیل که اشتباهات فجیعی را مرتکب می‌شوند، ممکن است نتایج مورد نظر خود را از تلاش‌های بازاریابی شبکه های اجتماعی خود دریافت نکنند.

در این پست، برخی از بهترین راه‌ها برای بهبود ROI (نرخ بازگشت سرمایه) مربوط به کمپین بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را کشف خواهید کرد. بیایید نگاهی بیندازیم:

مقاله مرتبط  استراتژی سوشال مدیا و ضروریات برنامه ریزی

۱- از UTM برای دنبال کردن عملکرد خود استفاده کنید.

همان‌طور که احتمالا در پست پیشین مربوط به Smart Insights در ROI شبکه اجتماعی فرا گرفتید، آن‌چه را که اندازه گرفته نمی‌شود را نمی‌توان بهبود بخشید. شما نمی‌دانید بر روی چه چیزی کار کنید و این که چه پیشرفتی را به وجود می‌آورید، مگر آن که بدانید در حال حاضر کجای کار هستید.

اکثر پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی دارای Native Analytics (تجزیه و تحلیل همسان) به منظور کمک به شما جهت اندازه‌گیری بازدهی از لحاظ کارآمد بودن و در دسترس بودن پست است. دریافت تصویری واضح از ROI شبکه اجتماعی‌تان همیشه کافی نبوده مخصوصا هنگامی که در حال راه اندازی کمپین به خصوصی هستید. آن‌ها هرگز مقدار واقعی تولید ترافیک کمپینتان از طریق شبکه ی اجتماعی را به شما نمی‌گویند، بنابراین شما اطلاعات ناقصی از بازدهتان را دریافت می‌کنید.

البته ممکن است شما قادر به ردیابی تمام ترافیک ورودی شبکه ی اجتماعی به سایت خود باشید، اما این امکان نیز وجود دارد که برخی ترافیک‌ها نتیجه‌ی کمپین شما نباشند. به منظور ساده سازی روند ردیابی بازدهی کمپین بازاریابی شبکه اجتماعی، استفاده از پارامترهای مخصوص کمپین UTM پیشنهاد می‌شود.

این به شما کمک می‌کند تا ایده‌ای واضح از ترافیک ورودی‌تان از کمپینی به خصوص را دریافت کنید. بنابراین شما یک تصویر دقیق از ROI بازاریابی شبکه اجتماعی‌تان به دست خواهید آورد. شما همواره می‌توانید از ابزاری مانند UTM.io استفاده کنید، حتی اگر چگونگی ساخت پارامترهای UTM را ندانید. این ابزار با استفاده از قالب‌های  UTM موجود، که می‌توانید برای کمپین خود سفارشی سازی کنید، به شما کمک می‌کند در زمان صرفه‌جویی کنید.

این ابزار همچنین چگونگی بازده لینک‌هایتان، تولیدکننده‌ی آن‌ها، زمان تولیدشان و … را ردیابی می‌کند. این باعث می‌شود سازماندهی تلاش‌های شما و اطلاعات کمپین بسیار آسان باشد.

ROI(نرخ بازگشت سرمایه) بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

۲- روی تاکتیک‎هایی که موفق عمل می‌کنند تمرکز کنید.

اگر شما با استفاده از Native Analytics بازده شبکه اجتماعی خود را اندازه‌گیری می‌کنید، تصویری واضح از آن‌چه برای شما، بر اساس چگونگی درگیر شدن مردم با پست‌هایتان، جواب‎گو است به دست خواهید آورد. شما می‌توانید از این بینش برای بهینه‌سازی استراتژی محتوای رسانه‌های اجتماعی خود و ارسال برنامه‌ها استفاده کنید.

اگر شما بر روی تاکتیک‌هایی که به نتایج بهتری می‌رسند تمرکز کنید، احتمالا بازدهتان و در کل ROI کارتان پیشرفت می‌کند. برای مثال، بیایید در نظر بگیریم لینک‌های مقاله‌ی شما در صورت به اشتراک گذاری با یک عکس مرتبط، کلیک‌های بیشتری را دریافت می‌کند. در این صورت، شما باید بیشتر از این تاکتیک استفاده کنید تا همواره CTR (نرخ کلیک توسط کاربران) بالا داشته باشید.

در عوض، در نظر بگیریم شما توانسته‌اید یک جمعیت عظیم از دنبال‌کننده‌های جدید هنگام راه‌اندازی یک کمپین خیریه به دست آورید. همچنین بسیاری از آن دنبال‌کننده‌ها که به جای آنفالو کردن شما به محض تمام شدن کمپینتان، همچنان شما را دنبال می‌کنند. شاید بتوانید بیشتر اوقات (شاید یک بار در ماه یا یک بار در دو ماه) خیریه‌هایی برای به دست آوردن بازدیدهای بیشتر شروع کنید.

مقاله مرتبط  راهنمای ضروری برای امنیت اینستاگرام

۳- شریکی با کاربران با نفوذ

می‌توان گفت که این روزها اینفلوئنسرها بر شبکه اجتماعی حکم‌رانی می‌کنند. کاربران شبکه های اجتماعی به این اینفلوئنسرها نگاه می‌کنند اما همچنان مانند مصرف کنندگان روزمره، با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. این باعث افزایش تأثیرگذاری اینفلوئنسرها بر روی تصمیمات مردم در خرید می‌شود چرا که نظرات و عقاید آن‌ها قابل اعتمادتر به نظر می‌رسند.

در واقع، ۳۱% از پاسخ‌گویان در یک نظرسنجی Olapic چیزی را که در پست یک اینفلوئنسر دیده‌اند را خریده‌اند.

بهترین قسمت این است که این اینفلوئنسرها تعداد عظیمی افراد دنبال شده، که گاهی اوقات به میلیون‌ها نفر می‌رسند، دارند. بنابراین آن‌ها این قدرت را دارند که دسترسی به کمپین شما را پیشرفت دهند، قابلیت دیده شدن برندتان را بیشتر کنند و ROI شما را افزایش دهند. در واقع، ۶۸% از بازاریاب‌ها در نظرسنجی State of Social مذکور، دریافتند که بازاریابی اینفلوئنسر بر روی کسب و کارها مؤثراست.

ROI(نرخ بازگشت سرمایه) بازاریابی شبکه های اجتماعی

در حالی که بازاریابی اینفلوئنسر مؤثر است، بسیار حیاتی‌ست که شما با کسانی که می‌توانند بر روی مخاطب هدف تأثیر بگذارند شریک شوید. هر اینفلوئنسری برای برند شما مناسب نیست. بعضی از آن‌ها ممکن است برای بازاریابی تجارت الکترونیک بسیار تأثیرگذار باشند، در حالی که دیگران برای بازاریابی B2B مناسب‌اند. سعی کنید متوجه شوید مخاطب هدف شما کدام دسته از مردم را شامل می‌شود و اینفلوئنسری را پیدا کنید که با آن مشخصات هم‌خوانی داشته باشد.

شما می‌توانید از پلتفرم‌های اسنفلوئنسریاب مانند BuzzSumo و Influence.co برای پیدا کردن مرتبط‌ترین اینفلوئنسر در صنعتتان استفاده کنید. می‌توانید یک جستجو با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط همراه با دسته‌های خاص انجام دهید. این ابزارها آمار اینفلوئنسرها را نیز به شما نشان می‌دهند تا بدین وسیله ببینید آیا آن‌ها برای برند شما مناسب هستند یا نه.

مقاله مرتبط  بازاریابی داده محور چیست؟ افزایش نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی

۴- محتوای تولید شده توسط کاربر را به عنوان اثبات اجتماعی

مصرف‌کنندگان به دیگر مصرف‌کنندگان اعتماد می‌کنند. یک تحقیق دیگر Olapic دریافت که مردم به عکس‌های دیگر مصرف‌کنندگان در شبکه های اجتماعی هفت برابر بیشتر از تبلیغات اعتماد می‌کنند. تقریبا ۵۶% پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی بیشتر به خرید چیزی که عکس آن را از طرف کاربری می‌بینند تمایل دارند. این ارقام نشان می‌دهد که محتوای کاربر چقدر می‌تواند در شبکه های اجتماعی تأثیرگذار  باشد.

بنابراین اشتراک گذاری عکس‌هایی از محصول یا خدماتتان، که توسط افراد واقعی استفاده می‌شوند، راهی بسیار عالی برای جلب اعتماد مشتریان بالقوه در شبکه های اجتماعی است. شما قادر خواهید بود که آن‌ها را برای خرید اغوا کنید در نتیجه ROI بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را سرعت ببخشید.

شما می‌توانید یک هشتگ محبوب یا یک هشتگ مخصوص برای محصول همراه با مشتری خود به اشتراک بگذارید و از آن‌ها بخواهید آن‌ها را در پست‌های خود به کار ببرند. این به شما کمک می‌کند محتوای تولیدی توسط کاربر را دنبال کنید و آن را در پروفایل شبکه های اجتماعی برند خود بازنشر کنید. بازنشرعکس‌های مشتریانتان باعث می‌شود روابطتان با آن‌ها با ایجاد حس تقدیر شدن قوی‌تر شود. به‌علاوه این امر باعث بیشتر دیده شدن برند شما توسط معرفی شما به شبکه‌هایشان می‌شود.

Wayfair کار بسیار خوبی در اجرای محتوای تولید شده توسط کاربر در استراتژی شبکه های اجتماعی انجام می‌دهد. غالبا تصاویر با کیفیت از طرف مشتریانی که از محصولاتشان استفاده می‌کنند را به اشتراک می‌گذارند. سپس این کمپانی دنبال‌کننده‌های خود را به «برای خرید کلیک کنید» برای محصولات مشابه دعوت می‌کند. در تصویر زیر Wayfair محصولات خود را در زمینه ارائه می‌دهد و کاربران رسانه‌های اجتماعی را برای خرید تشویق می‌کند.

ROI(نرخ بازگشت سرمایه) بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

مقاله مرتبط  آماری که دیجیتال مارکترها باید درباره سوشال مدیا بدانند!!

۵- افراد درست را retarget (هدف‌یابی مجدد) کنید.

در آخر، شما می‌توانید ROI بازاریابی شبکه اجتماعی خود را توسط جذب دوباره‌ی افرادی که قبلا به برند و محصولات شما توسط retarget کردن تبلیغات علاقه‌ای نشان داده‌اند را بهبود ببخشید. شما می‌توانید افرادی را که وبسایت شما را بازدید کرده‌اند، در گذشته کمپین شما را دنیال کرده‌اند، یا حتی برخی موارد را در کارت‌هایشان آورده‌اند را هدف‌یابی کنید. به زبان ساده‌تر، شما ویترین‌گردها به خریداران واقعی تبدیل می‌کنید.

از آن‌جایی که آن‌ها قبلا علاقه‌ای نشان داده‌اند، فرصتی مناسب برای شما است که بتوانید عقیده‌ی آن‌ها را با استفاده از یک یادآور کوچک تغییر دهید. شما می‌توانید از ارائه دهندگان سرویس retargeting مانند AdRoll برای طراحی کمپین retargeting خود استفاده کنید.

این به شما کمک می‌کند آگهی‌های مرتبط با توصیه‌های محصول شخصی بر اساس رفتار هر کاربر در مرور کردن وب را ارائه دهید. این مورد هم‌چنین با امکان تجزیه و تحلیل ساخته شده، بنابراین به راحتی می‌توانید تأثیر کمپین خود را اندازه‌گیری کنید.

ROI(نرخ بازگشت سرمایه) بازاریابی شبکه های اجتماعی

کلام آخر

این‌ها برخی از بهترین روش‌ها برای سرعت بخشیدن به ROI بازاریابی شبکه ی اجتماعیتان هستند. اندازه‌گیری بازدهتان یک ضرورت است و پارامترهای UTM مخصوص کمپین میتواند در انجام این کار به شما کمک کند. هم‌چنین شما می‌توانید تأثیرگذارترین تاکتیک‌ها را شناسایی کنید و بر روی تلاش‌هایتان بر آن‌ها تمرکز کنید. البته، retarget کردن کسانی که به برند شما علاقه‌ای نشان داده‌اند به بهتر هدایت کردن ROI شما کمک می‌کند.

مهم تر از همه، افراد واقعی را در کمپین خود به کار ببرید، صرف نظر از این که اینفلوئنسر هستند یا مصرف‌کننده‌های روزمره. این به شما کمک می‌کند اعتماد مردم را جلب کنید و در نهایت ROI خود را پیشرفت دهید. هرگاه به اصول اولیه دسترسی پیدا کردید، می‌توانید این نکات جهت بهینه سازی استراتژی خود برای تأثیرگذاری بیشتر استفاده کنید.

مقاله مرتبط  ارتباطات دهان به دهان در شبکه های اجتماعی

منبع

مشاور و استراتژیست دیجیتال مارکتینگ بنیانگذار مجله آنلاین مدیرمگ هم بنیانگذار آژانس دیجیتال مارکتینگ نادین ایده کارشناسی ارشد بازاریابی دانشگاه علامه طباطبائئ

دیدگاهی بنویسید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.