۱۰ فرمان برندسازی عاطفی

مفهوم برندسازی عاطفی

 

برندسازی عاطفی به معنی وفاداری مشتریان به مدت طولانی است!

مارک گوب مفهوم برندسازی عاطفی را بیش از ۱۵ سال پیش مطرح کرد. فلسفه او بر این مبنا است که ارتباط می تواند در سطح عاطفی بین برند ها و مردم ایجاد شودمصرف کنندگان با برند هایی تعامل دارند که احساس می کنند منعکس کننده هویت آنهاست و هنگامی که پیوند عاطفی نزدیکی با یک برند تشکیل شود، احساسات می تواند بیشتر شود – افرادی که پپسی را دوست دارند معمولا از کوکاکولا متنفرند!

امروزه بسیاری از شرکت ها تلاش می کنند تا احساسات و هیجانات بیشتری را با برند خود آمیخته سازند و به این ترتیب آن را در ذهن مصرف‌کننده هک می کنند. ۱۰ فرمان برندسازی عاطفی به طور خلاصه نکات کلیدی را در خصوص بحث برندسازی عاطفی ارائه می‌کند

10 فرمان برندسازی عاطفی
10 فرمان برندسازی عاطفی

۱۰ فرمان برندسازی عاطفی

 

۱- تغییر تمرکز سازمان از مصرف کنندگان به مردم

مصرف کنندگان کسانی هستند که محصول را می‌خرند اما مردم کسانی هستند که با محصول گی میکند زندگی می‌کنند

۲- تغییر تمرکز از محصول به تجربه

محصولات تنها نیازها را ارضا می‌کند اما تجربه ها امیال و آرزوها را ارضا میکنند

۳- تغییر تمرکز از صداقت به اعتماد

صداقت سازمان یکی از ضروریات است و مصرف کننده آن را از سازمان انتظار دارد اما اعتماد حس درونی است که در بلندمدت ایجاد می‌شود و مردم را به سازمان نزدیک می‌کند

۴- تغییر تمرکز از کیفیت به مزیت

کیفیت یک ویژگی مخصوص و مسلم است اما این کسب مزیت است که می‌تواند فروش سازمان را افزایش دهد.

۵- تغییر تمرکز از سازمانی متمابز به سازمان نیز ایده‌آل

شهرت برند به معنای محبوب و دوست‌داشتنی بودن نیست امروزه شرکتها درصدد هستند تا نهایت آمال و آرزوی مردم را بشناسند و برآورده سازند.

۶- تغییر تمرکز هویت و شخصیت

هویت به معنای شناسایی توسط دیگران است شخصیت فراتر از آن بوده و به معنای برخورداری از کاراکتر و گیرایی ذاتی است.

۷- تغییر تمرکز از وظیفه به احساست

وظیفه به مفهوم ارائه کیفیت به صورت عملی است اما ایجاد حسی تأثیرگذار راه ایجاد تجربه ی برتر است .

۸- تغییر تمرکز از همه جا بودن به حضور حسی

بسیاری از شرکت‌ها در جستجوی مطرح کردن نام خود در همه جا و همه وقت هستند تا بتوانند دیده شود اما حضور واقعی به مفهوم ایجاد احساسات در مردم و حضور در قلب آنها است.

۹- تغییر تمرکز از ارتباطات به گفنگو

بسیاری از ارتباطات سازمان ها با مردم با هدف فروش شکل می‌گیرد اما گفت و گو به اشتراک گذاشتن و تسهیم احساسات اندیشه ها و مزیت ها است.

۱۰- تغییر تمرکز از خدمت به رابطه

ارائه خدمت بر فروش متمرکز است اما ایجاد رابطه بلندمدت است و احترام و مزیت های دوطرفه را در بلندمدت در نظر می‌گیرد.

 

برندسازی عاطفی ( Emotional Branding ) وقتی نتیجه می دهد که شما رویکردهای خود را به گونه ­ای پیاده کنید که انگار مخاطبان شما افرادی هستند که زندگی می کنند، کار می کنند، فکر می کنند، و رویا پردازی دارند و شما باید آنها را با تمام این موارد در ذهنشان، درگیر کنید.

 

برندسازی عاطفی
برندسازی عاطفی

انواع هیجانات‌واحساسات

 

موارد شش گانه زیر مهمترین انواع هیجانات‌واحساسات در بحث برند سازی عاطفی به شمار می‌آید که باید مورد توجه شرکت‌ها قرار گیرد

 

۱- گرمی:

زمانی که برند احساسات آرامش‌بخشی را در مشتری ایجاد می‌کند و احساس آسودگی و صلح و دوستی را در آنها به وجود آورد و مصرف کنندگان تحت تاثیر این احساس علاقه و نزدیکی خاص با برند می‌یابد. Hallmark یکی از نمونه‌هایی که بر ایجاد تداعیات برگرفته از این احساس در ذهن مشتری ها متمرکز است.

۲- سرگرمی:

تحریک و ایجاد چنین احساسی در مصرف کنندگان باعث می‌شود که آنها خوشی شادی و سرزندگی را تجربه کند.Disney نمونه ای از برندهایی که این احساس در ذهن مصرف کنندگان تداعی می‌شود.

۳- شور و برانگیختگی :

برندهایی که چنین احساسی را در مصرف کنندگان ایجاد می کنند به آنها حس زنده بودن و جوان و پر انرژی بودن را میبخشد.MTV یکی از برندهایی که چنین حسی را در نوجوانان و جوانان برمی‌انگیزد.

۴- احساس امنیت :

برند هایی که بتوانند احساس اطمینان آرامش خاطر و امنیت را ایجاد کنند بر این احساس تمرکز کرده‌اند در نتیجه ایجاد این احساس مصرف کنندگان کمتر نگرانی های زندگی روزمره را تجربه میکنند. بیمه Allstate یکی از برندهای تلاش می‌کند با ایجاد این احساسات در مشتری ها با آنها ارتباط برقرار کنند.

۵- پذیرش اجتماعی:

اغلب مصرف‌کنندگان احساس می‌کنند که دیگران ظاهر رفتار و ویژگیهای مناسب‌تری از آنها دارند ایجاد حس پذیرش فرد توسط اجتماع -که در نتیجه استفاده از یک برند در ذهن دیگران ایجاد می‌شود-موجب می‌شود که ویژگی‌های محصول به مصرف کنندگان نسبت داده شود و آنها را در جایگاه اجتماعی برتری قراردهد مرسدس بنز یکی از برندهای است که حس پذیرش اجتماعی را در مشتری ایجاد می کند.

۶- احترام به خود :

مصرف‌کننده احساس بهتری نسبت به خود و شخصیت خود داشته باشد و از زندگی گذشته و حال خود احساس رضایت و غرورکند و با این احساس بیشتر آمیخته شود برندهایی نظیر Tideتوانستند با طراحی مبارزات تبلیغاتی و شعارهایی بر پایه ایجاد این اساس وزیر شعار بهترین انتخاب برای خانواده من به خانه های بسیاری از مشتری ها راه یابد ها ایجاد می کند.

 

و در اخر

سه دسته اول احساسات ذکرشده (گرمی، سرگرمی و شور) احساسات تجربی هستند که بی درنگ در فرد ایجاد می‌شوند به بیان دیگر به سرعت شدت آنها افزایش می یابد اما سه دستۀ آخر (امنیت، پذیرش و احترام به خود) احساساتی پایدار و شخصی هستند که به تدریج میزان جاذبه و سنگینی آنها افزایش می یابد.

مقاله مرتبط  مبانی برند

مشاور و استراتژیست دیجیتال مارکتینگ بنیانگذار مجله آنلاین مدیرمگ هم بنیانگذار آژانس دیجیتال مارکتینگ نادین ایده کارشناسی ارشد بازاریابی دانشگاه علامه طباطبائئ

دیدگاهی بنویسید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

اسلایدر سایدبار