طراحی سفر مشتری
اکثر کارشناسان بازاریابی موافق هستند که ارائه یک تجربه اولیه رضایت بخش به مشتریان از یک محصول کافی نیست. در عوض، مدیران محصول باید مجموعهای از تجربیات قانعکننده – سفر مشتری – را به آنها ارائه دهند تا آنها را برای کسب اطلاعات بیشتر بازگرداند. طراحی سفرهای مشتری میدان نبرد بازاریابی جدید است.
با این حال، کارشناسان بازاریابی هنوز چارچوبی را ایجاد نکرده اند که بتواند به مدیران در این چالش طراحی سفر مشتری کمک کند. اغلب آنها به شرکت ها می گویند که طراحی سفر مشتری را به طور معمول انجام دهند تا آنها را تا حد امکان بدون دردسر و قابل پیش بینی کنند.
تحقیقات ما نشان می دهد که این توصیه بیش از حد ساده است. در واقع، پیروی از آن گاهی اوقات می تواند برای یک شرکت نتیجه معکوس داشته باشد.
اگرچه برخی از سفرها ممکن است به تلاش کمی نیاز داشته باشند (مثلاً تماشای فیلم در نتفلیکس یا سفارش مجدد غذا در Seamless)، برخی دیگر به تلاش ذهنی یا فیزیکی قابل توجهی نیاز دارند (یادگیری یک زبان جدید در Duolingo یا ورزش کردن با دوچرخه Peloton). مشتریان برای هر دو نوع تجربه ارزش قائل هستند.
به همین ترتیب، برخی از سفرها معمولاً آشنا هستند (مانند استفاده از افترشیو Old Spice یا صرف ناهار در Panera Bread)، در حالی که برخی دیگر غیرقابل پیش بینی، غافلگیرکننده و هیجان انگیز هستند (مانند ملاقات و گپ زدن با سایر کاربران برنامه دوستیابی Bumble یا بازی World of Warcraft. با دوستان). در بسیاری از شرایط، مشتریان در واقع از چیزهای غیرمنتظره لذت می برند.
با تکیه بر پنج سال تحقیق در مورد تجربیات مشتری در طیف گسترده ای از دسته بندی های محصول و بر اساس بازخورد از کارگاه های آموزشی با دانشگاهیان و مدیران بازاریابی، ما چارچوبی ایجاد کرده ایم که به مدیران کمک می کند سفرهای قانع کننده ای را طراحی کنند که مشتریان را چندین برابر برگرداند. ما آن را ماتریس سفر مشتری می نامیم. شامل چهار کهن الگو است:
- بدون زحمت و قابل پیش بینی است.(Routin)
- بدون زحمت و غیر قابل پیش بینی است.(Joyride)
- یک سفر پر تلاش و قابل پیش بینی است.(Treck)
- پر تلاش و غیرقابل پیش بینی است.(Odessey)
هیچ یک از کهن الگوها به طور جهانی برتر از بقیه نیست. از هر چهار می توان برای بازگرداندن مکرر مشتریان استفاده کرد. آنها را می توان برای انواع کالاها و خدمات فیزیکی و دیجیتالی اعمال کرد (که همه آنها را “محصولات” می نامیم). هر نوع طراحی سفر مشتری میتواند با هر سرعتی روزانه، هفتگی یا ماهانه اتفاق بیفتد و برای هر مدت زمانی، از چند هفته تا چند سال طول بکشد.
در این مقاله ابتدا چهار کهن الگوی طراحی سفر مشتری و اصول طراحی مربوط به آنها را شرح میدهیم و سپس به مدیران راهنمایی برای ایجاد سفر ایدهآل برای محصولشان ارائه میکنیم.
Routin
یک روش ساده برای تکمیل یک کار تکراری است و معمولاً شامل یک محرک برای فعالیتی است که باعث ایجاد پاداش می شود. (به عنوان مثال، صبح محرکی است برای مسواک زدن دندان ها و دریافت یک نفس تازه.) در حالی که همه سفرهای مشتری از الگوهایی پیروی می کنند، routin به ویژه تکراری هستند. گاهی اوقات آنها را عادات یا تشریفات مشتری نیز می نامند.
Routin برای محصولات سودمندی که کارها را به تدریج آسان تر و قابل پیش بینی تر می کنند مناسب هستند. به عنوان مثال، مسواک های اولتراسونیک کارایی و اثربخشی رژیم های مراقبت از دهان مشتریان را افزایش می دهد.
اپلیکیشنهای بانکداری موبایلی به افراد پرمشغله اجازه میدهند از سفرهای غیرضروری به بانک خودداری کنند. زنجیره های خدمات سریع به مسافران راهی آسان برای دریافت غذا و نوشیدنی می دهد. در هر روتینی، هرچه اصطکاک کمتری با آن مواجه شود، رضایت مشتری بیشتر است.
مدیران محصول میتوانند به مشتریان کمک کنند تا با استفاده از دو اصل طراحی سفر مشتری، روتین بادوام بسازند:
- سادهسازی تجربه کاربر
- اطمینان از ثبات در بین برخوردها
هدف سادهسازی حذف تمام نقاط تماس بدون ارزش افزوده است، در حالی که هدف تضمین ثبات این است که به مشتریان کمک کنیم تا روال را یاد بگیرند و بدون فکر زیاد آن را انجام دهند.
روتین ها برای محصولات سودمندی که کارها را به تدریج آسان تر و قابل پیش بینی تر می کنند مناسب هستند. هرچه اصطکاک کمتری با آن مواجه شود، مشتری راضی تر است.
در میان زنجیرههای خدمات سریع، استارباکس بهویژه در سادهسازی فرآیند سفارش تلفن همراه خود، بهویژه برای مشتریانی که در مکانهای پرتردد هستند، عالی عمل کرده است. برنامه تلفن همراه استارباکس فروشگاهها و روشهای پرداخت دلخواه مشتریان را به خاطر میآورد، سفارشهای مجدد سریع اقلام مورد علاقه را امکانپذیر میکند، نزدیکترین فروشگاه را تعیین میکند و زمان انتظار را تخمین میزند و نشان میدهد از کجا میتوان سفارشها را در فروشگاه دریافت کرد. این زنجیره حتی فروشگاههای پیکاپ استارباکس را افتتاح کرده است که فقط سفارشات غذای همراه را پر میکنند. و با ایجاد پروتکلهای استاندارد برای آمادهسازی آیتمهای منو به سازگاری تسلط پیدا کرده است. ماکیاتو کاراملی در لس آنجلس به همان روشی که در اوماها ساخته می شود، درست می شود.
آمازون پیشتاز خرده فروشان آنلاین در تسهیل روال خرید است. امکاناتی مانند سفارش با یک کلیک و تحویل در روز بعد سفر مشتریان خود را ساده می کند. روند سفارش سایت به ندرت تغییر می کند و فقط زمانی که تغییر می کند نیاز مشتریان به یادگیری مجدد آن را به حداقل می رساند.
Joyrides
Joyrides سفرهای مشتری سرگرمکنندهای هستند که به مردم اجازه میدهند از خستگیهای روزمره فرار کنند. بدون زحمت، غیرقابل پیشبینی، و بسیار سرگرمکننده، joyrides برای محصولاتی که هیجان درخواستی را ارائه میکنند، مانند پلتفرمهای پخش موسیقی، رسانههای ورزشی، و بازیهای ویدیویی، به خوبی کار میکنند.
Joyrides همچنین می تواند در تنظیمات آجر و ملات مانند فروشگاه های فست مد با گردش محصول بالا، سینماهای محلی با اکران هفتگی، رستوران ها با منوهای چرخشی و بارهایی با غذاهای ویژه برای ساعات شاد مورد استفاده قرار گیرد.
درست همانطور که برای روتین ها وجود دارد، ساده سازی برای joyrides ضروری است، اگرچه برای ایجاد آنها کافی نیست. ساده سازی تنها نقاط درد را کاهش می دهد. باعث لذت نمی شود برای تسهیل لذتها، شرکتها باید از اصل طراحی تنوع بیپایان در طول سفر مشتری برای ایجاد لحظات مکرر لذت استفاده کنند. به عنوان مثال، در بازی Candy Crush Saga، بازیکنان آب نبات های مجاور را عوض می کنند تا ردیف یا ستون هایی از سه آب نبات مشابه ایجاد کنند. برای اینکه این فعالیت سرگرم کننده باشد، بازی آب نبات ها، طرح های رنگی، جلوه های صوتی، چالش ها و محدودیت ها را در نزدیک به ۱۰۰۰۰ سطح تغییر می دهد.
بسیاری از سالنهای سینما با نمایش هر هفته یک فیلم جدید، شادی را تسهیل میکنند، اما سالنهای سینمای Alamo Drafthouse Cinema با بهروزرسانی مکرر منوهایشان، قدمی فراتر گذاشتهاند. سرآشپزهای این شرکت همچنین گهگاه منوهایی با موضوع را بر اساس فیلم های نمایش داده شده (مانند غذاهای آفریقایی برای Black Panther ) برنامه ریزی می کنند.
محتوای تولید شده توسط مصرف کننده راه دیگری برای ارائه تنوع بی پایان است. در TikTok، کاربران جدید فوراً در فید For You با ویدیوهای پرطرفدار غوطه ور میشوند که میتوانند آنها را با انگشت خود بکشند. در یکی از ویدیوها ممکن است یک گربه در حالی که موسیقی غمگین پخش میشود، اخم میکند. بعدی ممکن است نمایش آشپزی با موسیقی پاپ را نشان دهد. تنوع خیره کننده بخشی از سرگرمی است. با گذشت زمان، کاربران ممکن است ویدیوها را بپسندند یا روی آن نظر دهند و سازندگانی را که میخواهند دنبال کنند، کشف کنند. الگوریتمهای TikTok دائماً دادههای تعامل را پردازش میکنند و از آن اطلاعات برای سفارشیسازی فید استفاده میکنند.
The Treck
قابل پیش بینی هستند که در آن مشتریان برای دستیابی به اهداف چالش برانگیز بلندمدت مانند یادگیری زبان، بهبودی پس از عمل جراحی و پس انداز برای بازنشستگی تلاش می کنند. به طور معمول با ارائه دهندگان خدمات شخصی مانند معلمان، مربیان، و مشاوران مالی مرتبط است، سفرها اکنون به طور فزاینده ای توسط برنامه های تلفن همراه و محصولات هوشمند، از جمله برنامه های آموزشی مانند Babbel تسهیل می شوند. دستگاههای پوشیدنی که شاخصهای سلامتی را نظارت میکنند، مانند Apple Watch. و ابزارهای برنامه ریزی مالی. مشتریان اغلب به محصولاتی برمیگردند که امکان سفر را فراهم میکنند، زیرا برای پیشرفت به سمت اهداف خود به حمایت قابل توجهی نیاز دارند.
شرکت ها اغلب با اصل طراحی ارسال هدف، سفرها را آسان می کنند. اساساً، این شامل تقسیم اهداف بلندپروازانه به اهداف کوچکتر می شود تا زمانی که هدف بعدی آنقدر کوچک باشد که مشتری را تشویق به عمل کند. جوایزی برای رسیدن به هر هدف – که می تواند به سادگی چند کلمه تبریک باشد (“عالی کار خوب!”) یا تغییر رنگ از قرمز به سبز در داشبورد ردیابی – اغلب برای ایجاد انگیزه در مشتری اضافه می شود.

محصولی که در ارسال هدف برتر است MyFitnessPal است. یکی از ویژگیهای اصلی این برنامه، دفتر خاطرات غذایی است که هدف بلندمدت مشتری (مانند کاهش وزن ۲۰ پوندی) را به اهداف هفتگی، روزانه و هر وعده غذایی تقسیم میکند. اهداف هر وعده غذایی بیشتر توسط درشت مغذی ها (پروتئین، چربی و کربوهیدرات ها)، کالری خالص و سایر مواردی که مشتری ممکن است بخواهد ردیابی کند، مانند سدیم، تجزیه می شود. این برنامه کار وارد کردن وعدههای غذایی را در دفترچه خاطرات با ابزارهایی مانند کتابخانه قابل جستجوی غذاها و امکان کپی کردن ورودیهای وعدههای غذایی دوستان هنگام صرف غذا با دیگران ساده میکند.
شما به بودجه نیاز دارید سفرهایی را برای مشتریان با هدف نسبتاً بزرگ و انتزاعی پس انداز پول تسهیل می کند. آنها را تشویق می کند تا اهداف مشخصی را برای هزینه های اصلی، مانند خرید خانه، شهریه دانشگاه و بازنشستگی تعیین کنند و آن اهداف را به اهداف کوچکتر تقسیم کنند. این برنامه همچنین مشتریان را به تعیین محدودیت های هزینه و اهداف بازپرداخت بدهی دعوت می کند. همه این اهداف را می توان به روش های مختلفی از جمله هفتگی، ماهانه یا بر اساس تاریخ های خاص برنامه ریزی کرد. بازخورد مثبت فوری از یک رابط بصری، مشتریان را تشویق می کند که به پیشرفت ادامه دهند.
برخی از کارشناسان بازاریابی استدلال میکنند که سفرهای پر تلاش باید با ویژگیهای بازی هیجانانگیز همراه باشد تا مشتریان را با انگیزه نگه دارد. به عبارت دیگر، آنها به مدیران محصول توصیه میکنند که سفرها را به اودیسه تبدیل کنند. این توصیه قابل تامل است، اما همه مشتریان زنگ و سوت خدمات گیمیفی شده را دوست ندارند. سفری با مجموعهای از اهداف قابل دستیابی و پاداشهای تأیید شده میتواند به اندازه یک اودیسه انگیزهبخش باشد.
اودیسه
اگر روتین ها معمولی ترین نوع سفر مشتری هستند، اودیسه ها خارق العاده ترین هستند. اودیسهها ماجراجوییهای چالشبرانگیز، هیجانانگیز و غیرقابلپیشبینی هستند که با اشتیاق، اراده و احساس هدف مشتری تقویت میشوند. آنها به تلاش زیادی نیاز دارند و هیجان زیادی ایجاد می کنند. در حالی که مشتریان از روال های زیادی در زندگی خود پیروی می کنند، معمولاً در هر زمان معین فقط تعداد انگشت شماری اودیسه دارند.
Odysseys برای محصولاتی مناسب است که پروژههای هیجانی را تسهیل میکند که مشتریان از قبل انگیزه بالایی برای دنبال کردن آنها دارند، مانند ایجاد دنبالکننده در رسانههای اجتماعی، انجام یک بازی استراتژیک، یادگیری هنرهای نمایشی، فیلمبرداری یک مستند، و آموزش برای یک مسابقه تناسب اندام. آنها مشتریان را به بازگشت به محصول باز می دارند زیرا می خواهند یاد بگیرند و رشد کنند. بر خلاف سفر، اودیسه ها نیازی به یک نقطه پایان مشخص ندارند. همانطور که علاقه مندان به فضای باز اغلب می گویند، سفر مقصد است.
ادیسه به ویژه در صنعت تفریح رایج است. یک اصل کلیدی طراحی در اینجا، تنوع اساسی است که شامل ارائه ترکیبی متنوع از هیجانها و چالشهای مشتری به دلایل کاربردی است. یکی دیگر از اصول کلیدی طراحی برای اودیسه ها ردیابی سفر است. ورزشکاران کراس فیت پیشرفت خود را از نزدیک دنبال می کنند، اما هیچ هدف نهایی مشخصی وجود ندارد. این سفر پر تلاش، غیرقابل پیش بینی و به ظاهر پایان ناپذیر است – یک اودیسه واقعی.
ادیسه در زمینه های خلاقانه نیز رایج است. سفرهای فشردهای را در نظر بگیرید که با مجموعه برنامههای طراحی، عکاسی، ویدیو، و ویرایش وب Adobe Creative Cloud یا برنامههای هنرهای نمایشی مدرسه جولیارد، که به بازیگران، رقصندگان و نوازندگان کمک میکند تا پتانسیلهای خود را به دست آورند، تسهیل میکند. وجه مشترک Adobe Creative Cloud و Juilliard این است که توسعه شخصی و حرفه ای را تسهیل می کنند. عناصری مانند اشتیاق و هدف، حس منحصر به فردی از تعالی را بالاتر از تجربیات نسبتاً معمولی روتین به اودیسه می بخشند.
طراحی یک سفر ایده آل برای مشتری
یک فرآیند پنج مرحله ای می تواند به شما کمک کند تا نوع سفر مناسبی را برای محصول و مشتریان خود ایجاد کنید.
۱٫ بهترین کهن الگو را برای محصول خود شناسایی کنید.
آیا استفاده از آن نسبتاً بی دردسر یا پر زحمت است؟ آیا این تجربه قابل پیش بینی است یا غیرقابل پیش بینی؟ پاسخ به این سوالات ساده نشان می دهد که آیا یک روتین، یک تفریح، یک سفر یا یک اودیسه مناسب ترین خواهد بود.
۲٫ اصول طراحی کهن الگو را عملی کنید.
اگر، مثلاً، کهن الگوی محصول شما یک روال است، سعی کنید با اطمینان از نقاط تماس ثابت در توالیهای آشنا، یک تجربه رضایتبخش قابل پیشبینی ارائه دهید. برای مثال، فرآیندهای چکاین و چکاوت استاندارد ماریوت، اقامت در هتلهای آن را برای مسافران آسان میکند، حتی در شرایط جدیدی مانند بازدید از یک شهر خارجی.
اگر کهن الگوی شما یک joyride است، لحظات بیپایان متنوعی از لذت را ایجاد کنید، شاید با تیمهای داخلی تولیدکنندگان محتوا یا الگوریتمهای یادگیری ماشینی، یا با جمعسپاری محتوا از مصرفکنندگان (همانطور که فیدهای اینستاگرام انجام میدهند).
برای ایجاد ارسال هدفی که یک سفر پیموده میشود، هدف بلندمدت مشتری را به مجموعهای از اهداف کوتاهمدت تقسیم کنید و مشتری را برای دستیابی به هر هدف کوچک تقویت کنید. به عنوان مثال، Fitbit به کاربران یادآوری می کند که در طول روز پیاده روی کنند و در صورت پیاده روی به آنها با نشان ها، علامت های چک یا آیکون های پیشرفت پاداش می دهد.

برای ردیابی سفر و تغییرات اساسی که یک ادیسه به آن نیاز دارد، ممکن است یک داشبورد عملکرد راهاندازی کنید و تنوعی از فعالیتهای فردی و اشتراکی را ارائه دهید که مجموعاً هدف مشتری را پیش میبرد.
۳٫ تصمیمات خرید را در زمان مناسب بگیرید.
بهترین زمان برای دعوت از آنها تا حد زیادی به قابل پیش بینی بودن سفر بستگی دارد. با روتین ها و trek که نتایج قابل شناختی دارند، مشتریان عموماً انگیزه دارند تا جزئیات قیمت را در ابتدا بررسی کنند. با این حال، هنگامی که مشتریان یک برنامه معمولی را ایجاد کردند یا شروع به سفر کردند، معمولاً نمی خواهند دوباره با این جزئیات اذیت شوند.
برای joyride و اودیسهها، که نتایج غیرقابلشناختی دارند، مشتریان عموماً انگیزهای برای تصمیمگیریهای بزرگ در ابتدا ندارند. در عوض، آنها مشتاق هستند تا هر چه زودتر طعم هیجان را بچشند. فقط بعداً، هنگامی که آنها بیشتر درگیر سفر شدند، مایل به سرمایه گذاری در خرید یا اشتراک عمده هستند. قبل از اینکه از آنها بخواهید تصمیمات مهمی از نظر شناختی و مالی بگیرند، باید به آنها زمان کافی برای استفاده از محصول بدهید. اگر ارائه خدمات رایگان در ابتدای سفر بسیار پرهزینه است، پیشنهاد یک گزینه ارزان قیمت را در نظر بگیرید.
۴٫ در هر فرصتی سفر را ساده کنید.
این اصل طراحی است که برای هر چهار کهن الگو اعمال می شود. برای حفظ رقابت برندهای خود، مدیران محصول باید به طور مداوم راه های جدیدی برای حذف نقاط تماس بدون ارزش افزوده از تجربه مشتری بیابند.
به عنوان مثال، برای تسهیل روتین، PayPal مخاطبین پرکاربرد مشتریان را در صفحه فرود فهرست میکند تا پرداختها در عرض چند ثانیه برای آن افراد ارسال شود. مشتریان فقط روی نام مخاطب ضربه می زنند، مبلغ پرداخت را وارد می کنند، تراکنش را بررسی می کنند و «ارسال» را فشار می دهند. روال های مشتری باید آنقدر واضح باشد که تقریباً به هیچ فکر یا تلاشی نیاز نداشته باشد.

شرکتهایی که انواع دیگر سفرها را ارائه میکنند، راههای جدیدی را نیز برای سادهسازی پیدا کردهاند. سیستم سرگرمی در پرواز خطوط هوایی سنگاپور، که joyrides را ارائه میکند، به یاد میآورد که مسافران در پروازهای قبلی کجا تماشای فیلم را متوقف کردهاند، بنابراین مجبور نیستند سریع به سمت جایی که توقف کردهاند حرکت کنند. MyFitnessPal برای ساده کردن مسیرهای خود، یک ویژگی اسکنر بارکد را ارائه می دهد که مشتریان می توانند با اقلام بسته بندی شده مواد غذایی برای ثبت سریع کالری ها و درشت مغذی های خود استفاده کنند. و برای کمک به سادهتر کردن اودیسههای مشتریان خود، برخی از باشگاههای ورزشی Equinox به اعضا اجازه میدهند تا یک اسموتی بعد از تمرین را در میز جلو در مسیر خود سفارش دهند تا از انتظار پس از آن جلوگیری کنند.
۵٫ کهن الگوهای مختلف سفر را برای بخش های مختلف مشتریان در نظر بگیرید.
اغلب از ما می پرسند که آیا یک محصول واحد می تواند چندین نوع سفر مشتری را تسهیل کند؟ پاسخ قطعی بله است. در واقع، بسیاری از برندهای پیشرو دو یا چند کهن الگوی سفر را به صورت موازی ارائه می کنند.
Tinder، یکی از محبوب ترین برنامه های دوستیابی در جهان، انواع مختلف سفر را برای کاربران عادی و قدرتمند تسهیل می کند. برخی از کاربران معمولی فقط علاقه مند هستند که در نمایه های دیگر کاربران انگشت خود را بکشند و گهگاه با یک مسابقه چت کنند. سفرهای آنها لذت بخش است. در مقابل، کاربران قدرتمند نه تنها به نمایهها ضربه میزنند، بلکه پیامهای منطبق را نیز انجام میدهند، چندین مکالمه را انجام میدهند، با همسران احتمالی ملاقات میکنند، و سپس آن اتصالات را پس از تاریخهای خوب یا بد ادامه میدهند یا پایان میدهند. سفرهای آنها اودیسه است.
وقتی شرکتها مشتریانی دارند که در چندین نوع سفر ثبتنام کردهاند، به احتمال زیاد آنها را حفظ میکنند. همانطور که برخی از سفرها جذابیت خود را از دست می دهند، برخی دیگر ممکن است شروع به افزایش سرعت کنند.
ما همچنین در Pokémon Go، بازی واقعیت افزوده موبایل، شادیها را در میان کاربران معمولی و اودیسهها را در میان کاربران قدرتمند مشاهده کردهایم. هدف بازی گرفتن موجودات مجازی به نام پوکمون است که به طور تصادفی در سراسر جهان نقشه برداری الکترونیکی تولید می شوند. برای بازیکنان معمولی، بازی گاه به گاه در حین پیادهروی یا رفتوآمدهای کاری، یک شادی است. با این حال، برای گیمرهای پرشور، این یک اودیسه است که می تواند بیشتر اوقات فراغت آنها را مصرف کند. افراد گروه دوم برای نبردهای درون بازی دور هم جمع می شوند و برای یافتن پوکمون های کمیاب تمام تلاش خود را می کنند.
در همین حال، آمازون هم سفرها و هم کارهای روزمره را تسهیل می کند. قبل از خرید اقلام بادوام با قیمت بالا مانند مایکروویو، مبل تختخوابشو و تلویزیون، مشتریان اغلب اطلاعات قیمت، رتبهبندی و بررسیهای دقیق را برای تصمیمگیری آگاهانه مرتب میکنند. می توان آن تجربیات پرزحمت را به عنوان سفر تعبیر کرد. با این حال، در دسته بندی محصولات مصرفی و ارزان قیمت، مانند خواربار و لوازم خانگی، آمازون خرید مجدد سریع را از طریق ویژگی خرید مجدد و روال های خودکار با استفاده از ویژگی اشتراک و ذخیره خود تشویق می کند.
وقتی شرکتها مشتریانی دارند که در چندین نوع سفر ثبتنام کردهاند، به احتمال زیاد آنها را حفظ میکنند. همانطور که برخی از سفرها جذابیت خود را از دست می دهند، برخی دیگر ممکن است شروع به افزایش سرعت کنند. اثر خالص این است که مشتریان به طور مداوم با محصولات شرکت در یک سفر یا سفر دیگر درگیر هستند.
. . .
برای موفقیت در بازار پررقابت امروزی، محصولات باید سفرهای قانع کننده مشتری را تسهیل کنند. اما هیچ راه درستی برای طراحی آنها وجود ندارد. ماتریس سفر مشتری به مدیران محصول چهار کهن الگوی اثبات شده را برای انتخاب ارائه می دهد. روتین ها، joride، trek و اودیسه ها. هر یک از این کهن الگوها و اصول طراحی آن می تواند به شرکت ها کمک کند تا مشتریان خود را بارها و بارها برگردانند.