تبلیغات پدیده ایی مدرن نیست، تبلیغات مربوط به دو قرن پیش نیست!

شما احتمالاً بر این باورید که تبلیغات پدیده ای نسبتاً مدرن و شاید مربوط به یکی دو قرن پیش است و دیگر این که در امریکا ابداع شده است هر دو مورد معنی و بی اساس است.

مقاله مرتبط  تبلیغات چیست و اصول و مبانی مدیریت تبلیغات

علائم تبلیغاتی و فروشگاهی نزدیک به ۶۰۰۰ سال پیش ظاهر شدند و در کشورهای دنیای باستان رایج بودند. به نظر می‌رسد که اهالی آتن در دوران باستان نخستین کسانی بودند که تبلیغات تجاری را آنگونه که امروز رایج است ابداع کردند در آتن جارچی های شهر به دلیل صدای دلنشین و شیوه بیان جذاب شان در خیابان ها و گذرگاه ها گشت می زدند و اطلاعیه های تبلیغاتی را به آگاهی مردم می رساندند. درست همانند امروز که آگهی‌ها در لابلای برنامه های سرگرمی یا خبری تلویزیون پخش می شود.

جارچی ها در آن روزگار برای این کار پول دریافت می کردند به عنوان مثال آرایشگران و فروشندگان لوازم و مواد آرایشی جارچی ها را به کار می گرفتند تا روغن ها پمادها محلول ها و معجون های آنان را با مهارت و کار کشتگی تمام عیار تبلیغ و ترویج کنند.

مقاله مرتبط  سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی

پس از آتن شاهد رشد و شکوفایی تبلیغات در نقاط مختلف روم باستان هستیم که نمونه‌های حکاکی شده آنها در شهرهای قدیمی مدفون شده کشف شده اند بدین ترتیب یکی از کهن‌ترین حرفه‌های دنیا یعنی حکاکی روی سنگ از آغاز با یکی از دیگر حرفه‌ای دنیای کهن یعنی تبلیغات پیوند خورد.

در طی دوران موسوم به عصر تاریکی تبلیغات رو به افول گذاشت عصر تاریکی پایان امپراتوری روم و قرن دهم میلادی را شامل می شود و دوباره در قرن سیزدهم میلادی در بریتانیا و فرانسه با نغمه خوانی و سخنوری جارچی ها رونق پیدا کرد در پی آن با اختراع فن چاپ توسط گوتنبرگ در آلمان در حوالی سال ۱۴۵۰ و راه‌اندازی مطبوعات چاپی تبلیغات رشد چشمگیری پیدا کرد.

نخستین آگهی چاپی شناخته شده به زبان انگلیسی در سال ۱۴۷۷ که وسط ویلیام کاکستون چاپ شد که فن چاپ را چند سال پیش از آن به بریتانیا وارد کرده بود. آغاز قرن هفدهم تبلیغات به چنان و رشدی رسیده بود که دولت بریتانیا در سال ۱۸۱۲ یک شیلینگ مالیات برای هر آگهی چاپ شده در روزنامه تعیین کرد که رقم شایان توجهی بود.

 

کاکستون نخستین نمونهٔ چاپی خود را به شاه ادوارد چهارم نشان می‌دهد
مقاله مرتبط  بررسی 3 کمپین خلاقانه آژانس تبلیغاتی اگیلوی

مالیات تاثیر کمی در جلوگیری از رشد تبلیغات داشت در سال ۱۸۵۹ دکتر ساموئل جانسون فرهنگ بزرگ نوشت آگهی‌ها اکنون آنقدر زیاد شدند که مردم با سهل انگاری از کنار آن می‌گذرند و آنها را سرسری می گیرند و با بی توجهی می خوانند این که بسیاری از مردم درباره تبلیغات بیان می‌کردند و توجهی به عمر و سابقه چند قرنی نداشتند.

در آغاز آگهی ها تماماً متن و از طرح و تصویر بودن در پایان قرن هجدهم متخصصان نگارش آگهی به تدریج وارد میدان شدند و تصویرسازی برای آگهی ها نیز آغاز شد این کارها را کسانی انجام می دادند که خود را کارگزاران تبلیغات می نامیدند زیرا نه تنها آگهی‌ها را می‌نوشتند و طراحی می‌کردند بلکه به عنوان نمایندگی فروش برای رسانه ها نیز عمل می کردند و فضاهای تبلیغاتی را به بازرگانان و سفارش دهندگان تبلیغات می‌فروختند.

نخستین کارگزار تبلیغات در بریتانیا و در جهان ویلیام تیلور بود که خود و خدماتش را در یک آگهی در سال ۱۷۸۶ توصیف کرد.

اغلب ادعا می شود که نخستین دفتر تبلیغاتی از سوی یک امریکایی به نام وونی پالمر در سال ۱۸۴۲ در فیلادلفیا شد توسط تیلور در لندن و بیش از نیم قرن جلوتر از پالمر انجام شد.

مقاله مرتبط  سئو یا تبلیغات کلیکی: کدام یک در طولانی مدت بهتر است؟

چارلز لمب، مقاله نویس مشهور، یکی از آگهی نویسان آزاد کار در این دوره زمانی بود که در سال‌های دهه ۱۸۰۰ با گرفتن سفارش از دوستانش که نمایندگی تبلیغات داشت اقدام به نگارش متن آگهی می‌کرد و از این راه پول خوبی به جیب می زد.

ساختار سه جزئی پایه صنعت تبلیغات در بریتانیا که بعدها در سطح جهان گسترش یافت و به این ترتیب شکل گرفت:

تبلیغ کنندگان، که فضای تبلیغاتی را برای آگهی های جان می خریدند، رسانه‌ها، که فضاها را می‌فروختند و دفتر های تبلیغاتی، که به عنوان واسطه از یک سو فضاها را به نمایندگی از سوی رسانه‌ها می‌فروختند و از دیگر سو آگهی ها را به سفارش تبلیغ کنندگان.، طراحی و تولید می کردند.

مقاله مرتبط  انواع کمپین های تبلیغاتی

مشاور و استراتژیست دیجیتال مارکتینگ بنیانگذار مجله آنلاین مدیرمگ هم بنیانگذار آژانس دیجیتال مارکتینگ نادین ایده کارشناسی ارشد بازاریابی دانشگاه علامه طباطبائئ

دیدگاهی بنویسید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

اسلایدر سایدبار