پروموشن در کسب و کار چیست؟

«پروموشن در کسب و کار با تبلیغات متفاوت است»

تعریف پروموشن(ترویج)

پروموشنپروموشن در کسب و کار با مردم در ارتباط است و در تلاش است که به آن ها نفوذ کند تا  محصولات یا خدمات خود را به آن ها بفروشد. شما می توانید با فروش مستقیم یا در یک فروشگاه خرده فروشی، از طریق اینترنت از طریق یک وب سایت یا پلت فرم رسانه های اجتماعی، از طریق ایمیل یا پیام های متنی (بازاریابی SMS) این کار را انجام دهید،اما هدف این است که بر مصرف کننده تأثیر بگذارید که پروموشن را مشخص می کند و آن را از دیگر ارتباطات با مشتریان جدا می کند. مدیر مگ در مقاله پروموشن در کسب و کار، تلاش می کند که صاحیلن کسب و کار ها را با مفهوم پروموشن در کسب و کار و ابزار های پروموشن در کسب و کار آشنا کند و فرق بین تبلیغات در کسب و کار و پروموشن در کسب و کار را برای صاحبان کسب و کار آشکار کند.

پروموشن و تبلیغات یکسان نیستند

اصطلاح پروموشن در کسب و کار و تبلیغات اغلب به جای هم استفاده می شوند، اما آنها یکسان نیستند. تبلیغات یک اقدام خاص برای ترویج محصول یا سرویس شما می باشد.

از این به بعد نوشته به جای کلمه پروموت از کلمه ترویج دادن و پروموشن در کسب و کار کلمه ترویج استفاده می شود.(پروموشن، ترویج، ارتقاء)

معنی پروموت در دیکشنری گوگل : بالا بردن (کسی) به موقعیت یا رتبه بالاتر.

که در کتاب مدیریت بازاریابی کاتلر و کلر به ترجمه اقای دکتر جعفری پروموشن به صورت ترویج فروش معنی شده است. ترویج فروش از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

  • ترویج فروش مصرف کننده
  • ترویج فروش تجاری
  • ترویج فروش کسب و کار و نیروی فروش

ترویج یا پروموشن به عنوان یک اصطلاح عمومی شامل تمام راه های موجود برای ایجاد یک محصول و / یا خدمات شناخته شده و در دسترس برای خرید توسط مشتریان است.

اصطلاح کلمه پروموشن(ترویج) نیز به طور خاص برای اشاره به یک فعالیت خاص در نظر گرفته شده برای ترویج کسب و کار، محصول یا خدمات. یک فروشگاه ممکن است تبلیغ کند که مثلا یک پروموشن بزرگ در مورد خاصی داشته باشد یا یک فرد کسب و کار بتواند به یک آگهی به عنوان پروموشن مراجعه کند. بنگاهها همچنین اغلب محصولات ترویجی را تولید و یا خرید می کنند، محصولاتی که اغلب با لوگوی شرکت مارک دار شده اند، برای نشان دادن رویدادهایی مانند نمایشگاه های تجاری و یا تشکر از مشتریان.

معنی ترویج فروش از کتاب مدیریت بازاریابی کاتلر و کلر:

در برنامه های ترویج فروش، به عنوان بخش مهمی از برنامه های ارتباطات بازاریابی، یکسری مشوق های عمدتا کوتاه مدت با هدف تحریک مشتریان نهایی یا تجاری به خرید سریع تر یا بیشتر محصول یا خدمت مشخصی ارایه می شود.

نکته: تبلیغات دلایل خرید محصول یا خدمت را عنوان می کند، درحالی که ترویج فروش، مشوق هایی را به مخاطب ارائه می کند.

ابزارهای اصلی ترویج مصرف کننده
نمونه های رایگان
کوپن های تخفیف
بازپرداخت های نقدی: کاهش قیمت محصول بعد از خرید و نه در هنگام خرید آن(استرداد وجه)
تخفیف ها(کاهش قیمت محصول و بست های متصل)
هدایا: هدایای همراه محصول/هدایای پستی/هدایای ارزان قیمت
برنامه های خرید مستمر
جوایز: مسابقات/قرعه کشی/بازی ها
آزمایش رایگان
ضمانت محصول
برنامه های مشترک
برنامه های ترویجی متقاطع: استفاده از یک برند برای تبلیغ نام های تجاری دیگر
نمایش محصول در نقاط خرید
جوایز مخصوص مشتریان وفادار
ابزارهای اصلی ترویج تجاری(خرده فروشی ها)
کاهش قیمت ها
پاداش فوق العاده
کالاهای رایگان

نکته:

در این نوع ترویج یا پروموشن ها، شرکت ها در مقابل خرده فروشی ها با دو مساله مواجه می شوند:

خرید های سَلَف: خرید مقدار بیشتری از محصول در زمان اجرای برنامه های ترویجی و فروش آن خارج از زمان اجرا

خرید های انحرافی: یعنی خرید محصولات مورد نیاز در بازارهایی که برنامه های ترویجی یا پروموشن هایی در کسب و کار های آن ها اجرا می شود و فروش آن در بازارهایی که این قبیل برنامه ها در آن ها اجرا نمی شود، عادت کرده اند.

راه حل: محدود کردن مقدار مجاز خرید

 

ابزارهای اصلی ترویج کسب و کار و فروشندگان
همایش ها و نمایشگاه های تجاری: در امریکا بازاریاب های صنعتی ۳۵ درصد بودجه ترویجی خود را به شرکت در همایش اختصاص می دهند
مسابقه های فروش:هدف اصلی اجرای مسابقه فروش، تحریک فروشندگان و نمایندگی های فروش شرکت به فروش بیشتر در یک بازه زمانی مشخص است. در این مسابقه ها، جوایز مختلفی مثل پول، سفرهای تفریحی، کادو و یا امتیاز به برندگان اهدا می شود.
تبلیغات ویژه: اقلام تبلیغاتی کم هزینه و جذابی هستند که برند و آدرس شرکت روی آن ها درج می شود.

در مقاله ایی که در سایت the balance smb میخواندم چند مثالی هم از این سایت برای ترویج تجاری آورده ام.

دهان به دهان: توسط بسیاری به نظر می رسد که موثرترین راه برای ترویج یا پروموشن یک کسب و کار است و بهترین مزیت آن، این است که رایگان است. مطالعات نشان داده اند که بیش از ۹۰ درصد از مصرف کنندگان هنگام انتخاب محصولات یا خدمات از توصیه های دوستان یا خانواده استفاده می کنند. کسب و کارهایی که به طور مداوم برای ارائه خدمات مشتری به موفقیت بیشتری نیاز دارند، بر روی دهان به دهان نسبت به روشهای ترویجی دیگر بیشتر متکی هستند.

  • یک وب سایت حرفه ای طراحی شده می تواند یک ابزار ارتقاء عالی باشد، که به کسب و کارها اجازه می دهد اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات خود را به روز رسانی کند. اکثر کسب و کارهایی که به طور معمول از طریق وب ترویج نمی کنند، وبسایت های ساده ای دارند که حاوی اطلاعات اولیه در مورد کسب و کار (اطلاعات تماس، مسیرها و غیره) هستند. (آیا هنوز برای کسب و کار شما وجود ندارد؟ چرا کسب و کار کوچک شما واقعا نیاز به یک وب سایت دارد؟)
  • رسانه های اجتماعی یک فرم محبوب و ارزان برای تروریج کسب و کار آنلاین است. فیس بوک، توییتر و یوتیوب می تواند در رسیدن به مشتریان مؤثر باشد (به نحوه ایجاد یک طرح رسانه های اجتماعی، چگونگی ایجاد یک صفحه فن در فیس بوک و نحوه تبلیغ کسب و کار خود در توییتر). اگر شما با گرفتن ویدئو (یا شناخت کسی که هستید) ماهر هستید، می توانیدترویج ویدئویی از محصولات یا خدمات خود را ضبط کنید و آنها را در YouTube ارسال کنید.( البته در ایران یوتیوب فیلتر است و به جایش می توان از آپارات استفاده کرد)
  • “ارائه آسانسوری”(The “Elevator Pitch”) توسط افراد کسب و کار برای توضیح دو یا سه جمله کوتاه از آنچه کسب و کار آنها انجام می شود و نحوه استفاده از محصولات یا خدمات آنها برای مشتری بالقوه استفاده می شود، استفاده می شود. این کار راحت نیست؟
  • کارت های کسب و کار هنوز هم یکی از معمول ترین روش های ارتقاء کسب و کار، حتی در عصر دیجیتال است. در حقیقت، در کشورهای آسیایی تبادل کارت های کسب و کار تبدیل به یک مراسم است. تمام انواع اسناد کسب و کار برای اهداف تبلیغاتی نیز استفاده می شود. سربرگ ها و امضا های ایمیل معمولا حاوی لوگو شرکت و خط تگ تبلیغاتی هستند.
  • دکوراسیون وسایل نقلیه (wraps) برای ترویج یا پروموشن کسب و کار بسیار محبوب است – تقریبا هر وسیله نقلیه تجاری در جاده امروز، به عنوان یک بیلبورد همراه با لوگوی تجاری حرفه ای طراحی شده، خط تگ و اطلاعات تماس استفاده می شود. انجمن تبلیغات در فضای باز آمریکا تخمین می زند که بسته بندی خودرو تنها می تواند ۳۰،۰۰۰ تا ۷۰،۰۰۰ نمایش در روز (بسته به محدوده، اندازه جمعیت، و غیره) تولید کند، و این یکی از ارزان ترین راه های ترویج کسب و کار شماست.

 

شرکت برای استفاده از برنامه های ترویج فروش باید هدف خود را مشخص کند ابزارهای ترویجی اش را مانند جداول بالا انتخاب کند برنامه‌های ترویجی اش را توسعه دهد قبل از اجرای کامل برنامه های ترویجی آنها را آزمایش کند و بعد از اجرای برنامه ها و نتایج حاصله را ارزیابی کند.

 

محصولات تبلیغاتی نمونه ای از پروموشن ها

تاثیر گذاری با اهدای یک هدیه تبلیغاتی به مخاطبان یکی از موثرترین راه های تبلیغ برند شما است. خودتان در اینفوگرافیک، اثبات در اعداد است

پروموشن

۵۲ درصد شرکت کنندگان نمایشگاه وقتی پروموشن تبلیغاتی برای هدیه دادن داشته باشید از غرفه شما بازدید خواهند کرد.

۸۷ درصد دریافت کنندگان بهتر برند شما را به خاطر می آورند.

رابطه تبلیغات و ترویج فروش

رابطه تبلیغات و ترویج فروش تقریباً یک دهه پیش نسبت تبلیغات به ترویج فروش ۶۰ به ۴۰ بود اما امروزه بسیاری از شرکت‌ها بیش از ۷۵% ارتباطات بازاریابی خود را به ترویج فروش تخصیص می‌دهد تقریباً ۵۰ درصد بودجه شرکت‌ها به برنامه‌های ترویج تجاری و ۲۵ درصد نیز به برنامه‌های ترویج مصرف کنندگان تخصیص می یابد.

مقاله مرتبط   بهترین نمونه های روابط عمومی برای الهام بخشیدن به کمپین تبلیغاتی بعدی شما

از سوی دیگر و در دو دهه گذشته نیز بودجه برنامه های ترویج فروش هر سال افزایش یافته است. بازاریاب‌ها چند عامل را به عنوان دلایل افزایش سریع هزینه‌های برنامه‌های ترویج فروش مطرح می‌کند مدیران ارشد معتقدند که برنامه‌های ترویج فروش در افزایش فروش شرکت بسیار خوب عمل می کند. تعداد نام های تجاری و روابط بین آنها به شدت افزایش یافته است به طور مدام از برنامه‌های ترویج فروش استفاده می‌کند. تشابه بین برندها روز به روز افزایش می‌یابد مشتریان روزبه‌روز به قیمت بیشتر اهمیت می‌دهد واسطه‌های فروش هر روز خواهان خدمات و برنامه های ترویج فروش بیشتری از جمله تولیدکنندگان است و از همه مهمتر اینکه اثربخشی تبلیغات به شدت کاهش یافته است.

رشد سریع برنامه‌های ترویج فروش نوعی شلوغی و درهم ریختگی را در بازار ایجاد کرده است. کاهش قیمت ها، کوپن های تخفیف، تخفیف های غیرنقدی و جوایز بیشمار و بی پایان ارزش برند ها و محصولات مختلف در ذهن مشتریان را کاهش داده اند.

از این رو، بازاریاب ها معتقدند که طراحی و اجرای مستمر به برنامه‌های ترویجی و فروش وجهی برند های معتبر را خدشه‌دار می‌کند.

به عنوان مثال شرکت‌های خودروسازی برای عبور از شرایط دشوار اقتصادی در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ برنامه‌های ترویج و فروش متفاوتی را طراحی و اجرا کردند. اما بعد از بهبود شرایط اقتصادی شرکت ها نتوانستند عادت خریداران استفاده از برنامه‌های ترویجی را تغییر دهند.

در بیشتر موارد، مشتریان وفادار شرکت به دلیل برنامه‌های ترویج فروش یا پروموشن شرکت‌های رقیب، برند معروف و محبوب خود را ترک نمی‌کنند. از این رو شرکتها سعی می‌کند با تبلیغات مناسب خود، وفاداری مشتریان به برندشان را افزایش دهند و با ارائه برنامه‌های ترویج فروشغیر قیمتی ، ارزش افزوده مشتریان را بهبود و سامان بخشند.

بازاریابان معتقدند که انواع مشخصی از برنامه‌های ترویجی فروش غیرقیمتی  وجهه و تصویر برند شرکتها را بهبود میبخشند. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که امروز شرکت های معدودی از تخفیف‌های قیمتی استفاده می کنند.

مقاله مرتبط  نام گذاری برند شرکت های اینترنتی

خلاصه بحث پروموشن در کسب و کار

اینکه بسیاری از شرکت‌ها و به ویژه شرکتهای تولید کننده محصولات مصرفی به این نتیجه رسیده اند که باید هزینه‌های برنامه‌های ترویج فروش خود را بیشتر از میزانی که تمایل دارند، تعیین کنند. این قبیل شرکت‌ها عنوان می‌کنند که استفاده بیش از حد شرکتها از برنامه‌های ترویج و فروش: وفاداری مشتریان به نام های تجاری را کاهش داده، حساسیت قیمتی مصرف کنندگان را افزایش داده، تصویر کیفی برندهای را تضعیف کرده و بیشتر شرکت‌ها را به سمت کسب درآمد و سود کوتاه مدت داده است.

منابع:

مشاور و استراتژیست دیجیتال مارکتینگ بنیانگذار مجله آنلاین مدیرمگ هم بنیانگذار آژانس دیجیتال مارکتینگ نادین ایده کارشناسی ارشد بازاریابی دانشگاه علامه طباطبائئ

دیدگاهی بنویسید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

اسلایدر سایدبار