انتخاب رنگ برند، انتخاب تصادفی از یک جعبه مداد رنگی نیست

انتخاب رنگ برند

طراحی برند تحت تاثیر بسیاری از برداشت ها و ادراکات و هریک اثراتی را بر روی آگاهی نسبت به برند(تشخیص برند، به خاطر سپاری برند) یا همان تصویر ذهنی مشتریان نسبت به برند دارند.

 رنگ برند باعث ترغیب مشتری به خرید می‌شود، یکی از جالب‌ترین و بحث برانگیزترین ابعاد بازاریابی است.  انتخاب رنگ برند نقش با اهمیتی در طراحی برند دارد: مثل جلب توجه، عامل شناسایی کالا، ماندگاری برند در ذهن مشتری، برانگیختن احساسات.

چنین برداشتهایی هم به ارتباطات جمعی و هم ارتباطات فردی قابل استناد است. بنابراین امکان ایجاد برداشتهای تصویری نسبت به برند در فروشندگان و کاربران و خریداران وجود دارد. این عمل را می توان بوسیله طراحی لوگو، شعار، ساختمان شرکت، فروشگاه، بسته بندی و محصول، بروشور، کاتالوگ، وب سایت، انتخاب رنگ برند  و سایر ابزارهای ارتباط جمعی ایجاد نمود.

متغیرهای مختلفی در طراحی برند وجود دارد. به عبارت دیگر، هنگام طراحی برند، تجارب حسی مختلفی باید مورد توجه قرار گیرند. این تجارب حسی، علاوه بر برداشتهای بصری شامل صدا، حس لامسه، بویایی و چشایی است. این مشخصه ها اگر ترکیب مناسبی داشته باشند باعث می شود که برند بهتر در ذهن مصرف کننده باقی بماند.

 رنگ برند

 

همان طوری که بیان شد، طراحی برند فقط یک طرح صرف نیست، بلکه شامل احساسی است که معنی خاصی را منتقل می کند، معانی می توانند هم به صورت شفاهی (از طریق کلمات و صدا) و هم از طریق غیر شفاهی  یا تصاویری (عکس و تصاویر، رنگ برند)منتقل شوند.

حس لامسه و بویایی هم میتوانند در برندینگ موثر باشد. بسیاری از مواقع شما با احساس بوی غذا به سمت یک رستوران کشیده می شوید نه به خاطر تبلیغات مربوط به برند.

  رنگ در برند، در میان حواس پنج گانه حس بینایی اهمیت ویژه ای دارد.

در میان محرک های بصری رنگ ها دارای بار عاطفی و هیجانی هستند و می توانند در انسان حالت های متفاوتی مانند شادی و آرامش ایجاد کنند.

 اهمیت و نقش رنگ در بازاریابی و فروش محصولات از دیرباز با ادبیات بازاریابی مطرح بوده است.

مقاله مرتبط  مبانی برند

  بر اساس پژوهشهای شرکت تحقیقاتی معتبر و مرجع پانتون درباره رنگ برند:

 

شرکت پانتون معتبرترین شرکت در زمینه تحقیقات و مشاوره در زمینه رنگ است.

  • ٪۸۵ از خریداران رنگ را به عنوان یک عامل اصلی در انتخاب یک محصول معین معرفی کرده اند.
  • ٪۹۳ از خریداران ظاهر کلی محصول را نسبت به سایر عوامل خرید بیشتر مورد توجه قرار می دهند.
  • رنگ تا ۸۰٪ توان شناخت برند را افزایش میدهد.

رنگ برند یک منبع اطلاعاتی است، که حدود ۶۲ تا ۹۲ درصد ارزیابی ها به تنهایی بر اساس رنگ ها است. به همین دلیل استفاده درست از رنگ برند می تواند نه تنها به تمایز محصولات از رقبا کمک کند، بلکه می تواند بر مثبت و منفی بودن احسان نسبت به محصولات تاثیرگذار باشد (سینگ، ۲۰۰۶).

رنگ انتخاب شده برای نشان دادن برند، انتخاب تصادفی از یک جعبه مداد رنگی نیست، هر رنگ معنای خاصی دارد و به برند ها کمک می کند تصویر خود را به صورت تصویری نمایش دهند.

بنابراین در اینجا ۸ رنگ در انتخاب رنگ برند و آنچه آنها بیان می کنند را نشان می دهیم.

۱- سیاه

 

رنگ برند

 

رنگ سیاه با قدرت، ظرافت، رسمی و رمز و راز همراه است. به همین دلیل است که بیشتر برندهای لوکس را با رنگ سیاه نشان می دهیم.

۲- آبی

 

رنگ برند

آبی به ذهن احساس آرامش می بخشد. این اغلب به عنوان صلح آمیز، آرام، امن و منظم توصیف می شود. آبی اغلب به عنوان نشانه ای از ثبات و قابلیت اطمینان دیده می شود.

۳- سبز

 

رنگ برند

سبز، رنگ زندگی، طبیعت و انرژی، با معانی رشد، هماهنگی، طراوت، ایمنی، باروری و محیط زیست همراه است.

مقاله مرتبط  10 فرمان برندسازی عاطفی

۴- صورتی

 

رنگ برند

 

صورتی یبیانگر نوعی عشق است و تأثیر آرام بخش بر روی افراد دارد. این تهاجمی نیست، بلکه نشان دهنده ایمنی و آسیب پذیری است.

۵-بنفش

 

رنگ برند

 

بنفش ترکیبی از ثبات آبی و انرژی قرمز است. وابسته به حکمت، کرامت، استقلال، خلاقیت، رمز و راز و سحر و جادو است.

۶- قرمز

 

 

قرمز همراه با انرژی، قدرت، عزم و میل، عشق و علاقه است.قرمز  بیش از هر رنگ دیگر توجه را جذب می کند.

۷- زرد

 

رنگ برند

 

زرد رنگ درخشان ترین طیف قابل مشاهده است و قابل توجه ترین رنگ ها توسط چشم انسان است. این به معنی شادی و خوش بینی است؛ این رنگ از درخشندگی خورشید یا نور روشن و خلاقیت است. این رنگ انرژی بالا، شور و شوق، امید، سرگرم کننده و شاد بودن است.

۸- خاکستری

 

رنگ برند

خاکستری یک رنگ خنک، خنثی و متعادل است.

 

مفهوم رنگ و سمبل های مختلف در بازارهای آسیایی

 

کشور رنگ نماد
چین سفید ببر، اژدها
هندوستان سبز و نارنجی گاو
ژاپن طلایی و نقره ای شکوفه گیلاس
مالزی طلایی وسبز گاو و خوک
سنگاپور قرمز و نارنجی لاک پشت
تایوان سیاه فیل
هنگ کنگ آبی  ببر، شیر، اژدها
کشور های عربی سفید خوک

 

عوامل موثر در انتخاب رنگ برند توسط مشتری. این عوامل موثر در انتخاب رنگ برندینگ به شرح زیر است:

 

عوامل موثر در انتخاب رنگ برندینگ توسط مشتری

محل زندگی فرهنگ جامعه
قیمت رنگ برند های رقبا
رنگ های رسمی قراردادی/استاندارد کارکرد محصول
نوع کالا و نوع مصرف آن جنسیت
سن آب و هوا و فصل

 

دکتر ماکس لوشر

 

یکی از صاحب نظرانی که در زمینه روانشناسی رنگ مطالعه و پژوهش کرده است، دکتر ماکس لوشر(Max Luscher) است. نظریات او در مورد رنگ ها به طور خلاصه در جدول زیر آمده است.

معانی رفتاری و روانی رنگ ها در انتخاب رنگ برند

 

رنگ معانی رفتاری و روانی
خاکستری گوشه گیری، بی تفاوتی، بی میلی، عدم فعالیت
قرمز امید به زندگی، اشتیاق به فعالیت، شجاعت، اراده قوی
آبی آرامش طلبی، رضایت خاطر و حس رابطه با دوستان
زرد تحرک، پیشرفت و آغاز فعالیت
سبز پشتکار، قدرت، رور و عزم استوار
بنفش روحیه لطیف و زیبا پسندی
قهوه ای خانواده دوستی، احتیاج به امنیت و آسایش
سیاه نفی زندگی، بی علاقگی، بدبینی و ناباروری
مقاله مرتبط  مبانی برند : قسمت دوم

منابع:

این مطلب از منابع متعددی از جمله کتاب طراحی هویت آلینا ویلر، اصول و برنامه ریزی و مدیریت برند دکتر عزیزی و سایت پانتون، نوشته شده است.

 

مشاور و استراتژیست دیجیتال مارکتینگ بنیانگذار مجله آنلاین مدیرمگ هم بنیانگذار آژانس دیجیتال مارکتینگ نادین ایده کارشناسی ارشد بازاریابی دانشگاه علامه طباطبائئ

دیدگاهی بنویسید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

اسلایدر سایدبار

سلام

سلام