طراحی استراتژی بازاریابی استارتاپ ها

استراتژی بازاریابی استارتاپ ها

چگونه استراتژی بازاریابی موثر برای استارتاپ خود بنویسیم؟

 

قبل از اینکه وارد اصل داستان بشیم اگر با بازاریابی و فرایند آن آشنا نیستید حتما مفاله بازاریابی چیست؟ را مطالعه بفرمایید. شروع کسب و کار آسان نیست. به خصوص با این وضعیت اقتصادی کشور بهر حال اگر در حال حاضر در حال ساخت یک شرکت استارتاپی هستید، تلاش شما واقعا ستودنی است اما یک راه طولانی و دشوار پیش روی شما وجود دارد ولی اگر با اصول درست شروع کنید، این جاده میتواند بسیار جالب باشد.

اگر شرکت استارتاپ شما در حال حاضر شروع به کار کرده است و شما یک استراتژی بازاریابی خاصی ندارید، عقب هستید.  استراتژی شما باید در مراحل اولیه ایجاد شود تا زمانی که شرکت به طور رسمی شروع به کار کند، آمادگی کافی داشته باشید.

صرف نظر از سناریوی منحصر به فرد شما، من اطمینان دارم که این راهنما استراتژی بازاریابی استارتاپ می تواند به هدایت شما در مسیر درست کمک کند. همچنین می تواند به عنوان مرجع برای بنیانگذاران استارتاپ های آینده ای که در مراحل اولیه نوشتن یک طرح کسب و کار برای شرکت جدیدشان هستند، استفاده شود.

استراتژی بازاریابی استارتاپ شما می تواند کسب و کارتان را متوقف کند. مهم است که وقت خود را برای طراحی استراتژی بازاریابی استارتاپ به درستی صرف کنید تا در اسرع وقت نتیجه خوبی را بگیرید اگر غیر این باشد ممکن است کسب و کارتان به زودی متوقف شود.

پس با هم گام به گام به مطالعه این راهنمای استراتژی بازاریابی استارتاپ می پردازیم.

بازار هدف خود را شناسایی کنید

در طراحی استراتژی بازاریابی استارتاپ خود، پیش از انجام هر کاری دیگری، باید تصمیم بگیرید که قصد فروش محصولات یا خدمات خود را به چه کسی دارید؟

من بسیاری از صاحبان کسب و کار نواپا را می بینم که در طراحی استراتژی بازاریابی استارتاپشان این مرحله را رد می کنند، زیرا معتقدند محصولات و خدماتشان برای همه است!!! (نکته ایی دیگری که در تارگت کردن باید توجه داشته باشید این است که از لحاظ جغرافیایی از کدام تارگت می خواهید شروع کنید و اکثرا چیزی که در استارتاپ ویکند ها دیدیم این است که جوابشان از تهران است)

شما باید راه هایی برای بخش بندی مخاطبان مورد نظر خود برای کمک به شناسایی بهترین بازار برای استارتاپ خود پیدا کنید:

استراتژی بازاریابی استارتاپ

این نمودار یک مرجع عالی برای دریافت ایده هایی  در مورد دریافت اطلاعات در مورد بازار بالقوه شما است.

شما همچنین می توانید در طراحی استراتژی بازاریابی استارتاپ خود  از بازاریابی نسل ها برای تقسیم مخاطبان هدف خود استفاده کنید.

با توجه به برند شما، ممکن است طیف گسترده ای از افراد را هدف قرار دهید.

به عنوان مثال، بگذارید بگوییم شرکت شما لباس به فروش می رساند. شما  لباس ها را به مردان، زنان و کودکان سنین مختلف می فروشید. چطوری میتوانیم بازار را محدود کنیم؟

شاید شما مردم را هدف قرار می دهید که لباس های شما را برای فعالیت بدنی و تناسب اندام می پوشند. شما می توانید حتی می تونید به طور مشخص  ورزش خاصی ماننددوچرخه سواری را به عنوان بازار هدف خود تعیین کنید.

ایجاد پرسونا مشتری برای هر نوع منحصر به فرد از مشتری لازم است.

اما از سوی دیگر، خاص بودن بیش از حد کمپین، بخش بزرگی از بازار کل مصرف کننده را از بین می برد. بهتر است با دقت عمل کنید و بهترین کار خود را برای یافتن یک بازار در وسط زمین بزرگ انجام دهید.

انجام تحقیقات بازار

اکنون که شما در قدم اول استراتژی بازاریابی استارتاپ خود بازار هدف خود را شناسایی کرده اید، وقت آن رسیده تا استراتژی های تبلیغاتی را شروع کنید، درست است؟ نه خیلی سریع.

قبل از اینکه شما در کمپین های تبلیغاتی جدید کار کنید، باید فرضیه خود را تأیید کنید.

فقط به این دلیل که نام تجاری شما در حال برنامه ریزی برای هدف قرار دادن یک مخاطب خاص است، به این معنا نیست که این گروه از مردم به طور خودکار شما را قبول خواهند کرد.

شما باید بیرون بیایید و بفهمید کدام بازار هدف واقعا آن چیزی که شما می فروشید را می خواهد. در اینجا نگاهی به دلایل اصلی اینکه چرا شرکت های استارتاپ موفق نمی شوند، می اندازیم:

استراتژی بازاریابی استارتاپ

دلیل شماره یک که چرا شرکت های استارتاپ شکست خوردند، دلیل عدم وجود بازار برای آنچه که آنها ارائه می دهند.

به همین دلیل است که پیش از این گفتم که باید قبل از شروع استارتاپ به فکر طراحی استراتژی بازاریابی استارپ خود باشید.

سپس، در طی مرحله تحقیق بازار، می توانید در ابتدا متوجه شوید که آیا سرمایه گذاری شما ارزش دنبال کردن دارد یا خیر.

 

اگر برند شما یک محصول یا خدمات جدید ایجاد کرد، بررسی کنید که چگونه به بهبود زندگی بازار هدفتان کمک می کند:

مصاحبه با مردم
 گروه های تمرکز
اجازه دهید آنها محصول شما را امتحان کنند
گوش دادن به بازخورد آنها

همه اینها برای فرایند تحقیق بازار مهم هستند.

همه شما امکان تولید و ساخت چیزی منحصر به فرد ندارید. شما ممکن است فقط یک محصول یا خدمات موجود را بهبود ببخشید.

خوب،در استراتژی بازاریابی استارتاپ تان  نقطه تمایز شما چیست؟ چه چیزی محصول و خدمات شما را بهتر از رقبا می کند

بدانید که چگونه برند شما با سایر محصولات یا خدمات مشابه در بازار موجود مقایسه می شود. این باعث می شود که شما بتوانید یک استراتژی بازاریابی استارتاپ خود را طراحی کنید.

رقبای خود را آنالیز کنید

 

در ادامه طراحی استراتژی بازاریابی استارتاپ خود باید بدانید بشما شرکت استارتاپ خود را در خلاء راه نمی اندازید. همانطور که قبلا اشاره کردم، شما باید از رقبای خود در این فضا مطلع شوید.

در بیشتر موارد، شرکت استارتاپی شما ۱۰۰٪ منحصر به فرد نیست. این احتمال وجود دارد که هر چه که در حال فروش هستید شبیه به سایر محصولات و خدمات موجود در بازار باشد.

این خوب است، زیرا درست طراحی کردن استراتژی بازاریابی استارتاپ تان می تواند به شما در زنده ماندن در رقابت کمک کند.

تجزیه و تحلیل رقابت  یکی از مهم ترین بخش های استراتژی بازاریابی استارتاپ شما است. با نگاه کردن به کمپین های بازاریابی رقبا شروع کنید.

یک نمودار تجزیه و تحلیل SWOT ساده می تواند  در فرآیند تجزیه و تحلیل رقابتی مفید باشد:

استراتژی بازاریابی استارتاپ

 این نوع نمودار برای مقایسه رقبای تان با برند شما طراحی شده است.

بازار هدف آنها چیست؟

چیزی را که برای آنها خوب است را بیان کن. اگر یک استراتژی بازاریابی برای رقبا شما خوب عمل کند، ممکن است برای شما نیز کار کند.

اگر متوجه نقص در استراتژی بازاریابی رقبا شوید، می توانید مطمئن شوید که از اشتباهات رقبا هنگامی می خواهید استراتژی بازاریابی استارتاپ خودتان را ایجاد کنید، اجتناب کنید

مقاله مرتبط  مهندسی بازاریابی چیست؟

با بودجه واقع بینانه شروع کنید

 

شما ممکن است همه نوع ایده برای کمپین تبلیغاتی خود داشته باشید.

اما شما نمی توانید کورکورانه بدون توجه به هزینه ها استارتاپ خود را راه اندازی کنید. متأسفانه، عدم توجه به هزینه بسیاری از شرکت های استارتاپی را نابود می کند زیرا آنها پول ندارند.

مراجعه کنید به نمودار که قبلا به شما نشان دادم که چرا استارتاپ ها شکست می خورند. دلیل شماره دو در این لیست این است که آنها بی پول می شوند.

بودجه مناسب برای همه شرکت ها مهم است. اما برای استارتاپ ها مهم تر است. به همین دلیل است که وقتی شما برای اولین بار استارتاپ لانچ می کنید، هنوز درآمد پایدار ندارید.

مصرف کنندگان لزوما نمی دانند شما کی هستید و شما پایه مشتری به طور منظمی نخواهید داشت.

اگر هنوز در مراحل ابتدایی نوشتن یک طرح کسب و کار و تأمین بودجه برای استارتاپ خود هستید، مطمئن شوید که هزینه های بازاریابی شما دقیقا برآورد می شود

 بودجه بازاریابی شما در طرح کسب و کار تان مطلقا باید باشد. اگر طرح خود را به صورت کتبی آماده کنید، احتمال این که شما از آن پیروی کنید، افزایش می یابد.

به همین دلیل استارتاپ ها دارای یک طرح کسب و کار نسبت به استارتاپ های بدون طرح کسب و کار، نرخ رشد بالاتری  را دارند.

 

استراتژی بازاریابی استارتاپ

 

در تمام هزینه ها در محدوده بودجه خود قرار بگیرید. اگر از محدودیت های هزینه ای فراتر رفته باشید، این می تواند باعث سقوط شرکت شما شود.

نگران نباشید. شما نیازی به صرف صدها هزار دلار برای موفقیت در راه اندازی استارتاپ ندارید

بسیاری از استراتژی های بازاریابی استارپ مقرون به صرفه ای وجود دارد که می توانید پیاده سازی کنید

 

کانال های توزیع خود را ایجاد کنید

 

تا به این جا خیلی در طراحی استراتژی بازاریابی استارتاپ تان پیشرفت کرده اید. اما ما هنوز آماده نیستیم که اجرای کمپین های تبلیغاتی جدید را آغاز کنیم.

قبل از اینکه بتوانید این کار را انجام دهید، باید یک پلت فرم برای پروموت داشته باشید.

با ایجاد یک وب سایت شروع کنید. همه چیزهایی که باید انجام دهید این که باید بر هدایت ترافیک به این وب سایت تمرکز کنید و بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید.

ایجاد یک پروفایل در کانال های رسانه های اجتماعی:

فیس بوک
اینستاگرام
توییتر
یوتیوب
شما نیاز به حضور فعال در این رسانه ها دارید. شما می توانید در رسانه های اجتماعی برای تبلیغات پول صرف کنید، اما لازم نیست.

می توانید با انجام همه این ها توسط خودتان، پول صرفه جویی کنید و می توانید با تولید محتوای ارگانیک در این پلتفرم ها(سایت و سوشال مدیا ها)، کشش به سمت کسب و کارتان ایجاد کنید.

شما همچنین باید در نظر داشته باشید که اهمیت سایت های اجتماعی به بازار هدف شما مربوط است. در کدام پلتفرم اجتماعی آن ها بیشتر فعال هستند.

همچنین برای آگاهی از بخش بندی در اینستاگرام می توانید مقاله قبلی بنده را با عنوان بازاریابی اینستاگرام مطالعه بفرمایید.

این اطلاعات از مرکز تحقیقاتی Pew عادت های گروه های مختلف افراد در رسانه های اجتماعی را نشان می دهد:

 

 

بدون اینکه اولین تحقیق را انجام دهید، کورکورانه تمام تلاش های خود را بر روی یک پلت فرم اجتماعی متمرکز نکنید.

بله، در نهایت شما می خواهید یک حضور اجتماعی قوی در تمام کانال ها داشته باشید. اما من توصیه می کنم اولویت بندی تلاش های اولیه خود را در پلتفرم های بازار هدف خود قرار دهید

 

لیست ایمیل خود را افزایش دهید

 

در ادامه طراحی استراتژی بازاریابی استارتاپ تان، شرکت شما نیاز به یک لیست ایمیل دارد.

این ممکن است در ابتدا مانند صعود قله به نظر برسد . لیست شما از صفر آغاز می شود. خوب است

شما ۱۰۰۰۰ مشترک در یک شب دریافت نخواهید کرد.

اما با گذشت زمان، صبر و تلاش، لیست شما به آرامی شروع به رشد می کند.

لیست مشترکان ایمیل شما یکی از مهمترین کانال های توزیع برای استارتاپ شما خواهد بود. این به این دلیل است که کسی که اطلاعات ایمیل خود را به شما ارائه می دهد تا حدودی به برند شما علاقه مند است.

حتی اگر آنها چیزی را خریداری نکنند، هنوز به اندازه کافی علاقه مند بودند که در آینده از شما بشنوند.

گاهی اوقات شما برای دریافت ایمیل، نیاز به پیشنهاد دادن دارید

وب سایت شما باید ثبت نام افراد را آسان کند. این مثال را از وب سایت Knockaround چک کنید:

 

استراتژی بازاریابی استارتاپ

 

آنها برای جذب بازدیدکنندگان به وب سایت برای پر کردن لیست ایمیل، تخفیفی را پیشنهاد می دهند.

هنگامی که کسی به لیست شما پیوست، شما باید از این کانال ارتباطی استفاده کنید. برای آنها تبلیغات، اطلاعات مربوط به محصول جدید و چیزهایی از آن دست را ارسال کنید.

مقاله مرتبط  انگیزش در رفتار مصرف کننده و استراتژی های بازاریابی

 

کشف نوع محتوایی که شما منتشر می کنید

 

باز هم برخی از نکات این قسمت، به قسمت های قبلی استراتژی بازاریابی استارتاپ مربوط میشود: شناسایی بازار هدف شما، انجام تحقیقات بازار و تجزیه و تحلیل رقبا.

چه نوع کمپینی با مخاطبان شما صحبت می کند؟

اینها همه نمونه هایی از آنچه شما می توانید در رابطه با استراتژی بازاریابی استارتاپ خود اعمال کنید:

وبلاگ ها
اینفوگرافیک ها
تبلیغات ویدئویی
کتاب های الکترونیکی
راهنمای آموزنده
خبرنامه ها
وبینارها

توصیه می کنم با چندتا از این ها شروع کنید، یکدفعه سعی نکنید از همه این ها استفاده کنید

تلاش های خود را بر روی تولید محتوای با کیفیت بالا در چند گروه قبل از منشعب شدن متمرکز کنید.

تحقیقات نشان می دهد ۷۳ درصد از بازاریابان می گویند اولویت اصلی آنها ایجاد محتوای جذاب تر است که برای مخاطب انگیجمنت ایجاد کتد :

استراتژی بازاریابی استارتاپ

 

خلاق باشید.

شما نمی خواهید محتوای خود را با هر چیز دیگری ترکیب کنید. محتوای شما باید استراتژی تمایز خود را برجسته نماید.

هر روز یا هر هفته برای جلسات طوفان مغزی زمان بگذارید. این را می توان به تنهایی و یا در گروه، بسته به اندازه شرکت شما انجام داد

واقعا اجازه دهید بعضی از ایده های عالی در این جلسات پرواز کنند. اطمینان حاصل کنید که تیم شما نگران صحبت کردن نیست.

بدترین حالت ممکن این است که شما از ایده ها استفاده نکنید.

مقاله مرتبط  بازاریابی در دوران رکود اقتصادی

 

با تاثیرگذاران ارتباط برقرار کنید

 

شما نباید به تنهایی تنها استارتاپ خود را بازاریابی کنید.

کار با اینفلوئنسرها راه عالی برای ایجاد آگاهی از برند است.

اما شما باید اطمینان حاصل کنید که شما تاثیر گذاران مربوطه را پیدا کنید. هر کسی که برند شما را تأیید می کند باید بتواند با بازار هدف تان صحبت کند.

اگر شما تجهیزات تنیس را به فروش می رسانید، استخدام یک تأثیرگذار برند که هرگز تنیس بازی نکرده احتمالا یک استراتژی موثر نخواهد بود.

تمام کمپین های خود را تست و اندازه گیری کنید

 

هنگامی که شما برای تبلیغات و پروموت استارتاپ خود آماده هستید، باید بتوانید مشخص کنید که کمپین شما چگونه موثر خواهد بود. در غیر این صورت، شما قادر نخواهید بود که ROI خود را محاسبه کنید و بودجه شما می تواند هدر برود
از ابزارهای آنلاین مانند Google Analytics برای کمک به اندازه گیری داده ها از جمله جایی که ترافیک وب سایت شما از آن می آید استفاده کنید.
به نرخ تبدیل خود نگاه کنید. تعامل در رسانه های اجتماعی را اندازه گیری کنید.شما همچنین باید به تجزیه و تحلیل کمپین های ایمیل خود نگاه کنید. به نکاتی  مانند نرخ باز کردن ایمیل، کلیک، پرش، و لغو اشتراک توجه کنید.

تغییرات را بر اساس نتایج خود انجام دهید. به عنوان مثال، نگاهی به چگونگی بخش بندی کردن مشترکین خود می توانید بر نتایجتان تاثیر بگذارید:

 

استراتژی بازاریابی استارتاپ

حالا شما می توانید مجددا بررسی کنید که کدام استراتژی بازاریابی استارتاپ کار می کنند و کدام یک از آنها باید تغییر داده شود و یا حتی به طور کامل حذف شود.

بر اساس نتایج به دست آمده معیار ها را تعیین کنید.

 

نا امید نشو

 

شما نمیتوانید انتظار داشته باشید که استارتاپتان یک شبه با این کار ها دچار تغییر بزرگی می شود.

اگر تبلیغات شما تعامل، پاسخ، هدایت و فروشی که شما پیش بینی کرده بودید را نتواند به وجود بیارد، شما نمی توانید به طور خودکار استراتژی بازاریابی استارتاپ خود را سرزنش کنید.

گاهی اوقات این کارها زمان می برند.

استراتژی بازاریابی استارتاپ شما ممکن است مساله اصلی و مشکل اصلی نباشد. فقط مصرف کنندگان کمی بیشتر طول می کشد تا با برند شما آشنا شوند. اما آخرین چیزی که باید انجام دهید، رها کردن است نه همان اول.

شما یک برنامه دارید با آن در بازار بجنگید.

اگر بودجه و استراتژی بازاریابی شما برای شش ماه آینده طراحی شده باشد، پس از چند هفته، کشتی را ترک نکنید.

طرح خود را از تا پایان ببینید. اگر همه چیز برنامه ریزی نشده باشد، می توانید یک استراتژی جدید در آن زمان را امتحان کنید.

 

نتیجه

 

طراحی استراتژی بازاریابی استارتاپ برای شما می تواند تهدید کننده باشد. اما گام هایی وجود دارد که می توانید برای رفتن در مسیر درست از آن استفاده کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که بازار هدف خود را شناسایی کنید. سپس، شما می توانید تحقیقات بازار انجام دهید و رقبا خود را تجزیه و تحلیل کنید.

یک بودجه بازاریابی را تنظیم کنید

تصمیم بگیرید که چه نوع محتوایی را که میخواهید منتشر کنید و تعیین کنید که چگونه با مخاطبان مورد نظرتان صحبت خواهید کرد.

یافتن فهرستی از تاثیرگذاران بالقوه  برای کمک به ارتقاء استارتاپ تان

نتایج خود را محاسبه کنید و معیارهایل را تعیین کنید. اگر بعضی چیزها برنامه ریزی نشده باشد، نترسید. شما هنوز هم زمان برای اصلاح و تغییرات دارید.

مقاله مرتبط  چرا فناوری به علوم انسانی نیاز دارد؟ تد تاک کسب و کار

منبع

کارشناسی مهندسی مکانیک خوندم. الانم در حال تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه علامه طباطبائی هستم. این روز ها بیشتر از همه چیز مشغول کتاب خوندن هستم و مطالبی که جدید می گیرم رو در عمل در جاهای مختلفی ازش استفاده می کنم. عاشق کتاب خوندن، عکاسی،فتوشاپ،نوشتن هستم.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.