دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ چیست
دیجیتال مارکتینگ چیست

دیجیتال مارکتینگ چیست

 

در این مقاله در مدیر مگ میخواهیم ببینیم که دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ دیجیتال مارکتینگ شامل تمام تلاش های بازاریابی است که از یک دستگاه الکترونیکی یا اینترنت استفاده می کنند. شرکت ها با استفاده از کانال های دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، رسانه های اجتماعی، ایمیل و وب سایت های خود برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده استفاده می کنند.

با توجه دسترسی همگانی به اینترنت تعداد افرادی که هر روز آنلاین می شوند در حال افزایش است.

بر طبق تحقیقات استفاده ثابت از اینترنت در میان بزرگسالان در سه سال اخیر ۵ درصد افزایش یافته است و به دنبال آن روشهای خرید افراد تغییر کرده است یعنی روش های سنتی بازاریابی به اندازه قبل کارآمد نیستند.

بازاریابی همیشه در مورد دسترسی به مخاطبان در مکان و زمان مناسب بوده است. امروزه این بدین معنی است که باید در جایی که بیشترین زمانشان را می گذرانند  یعنی در اینترنت با آنها ملاقات کنیم.

اینجاست که دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال وارد می‌شود یعنی هر شکل از بازاریابی که در فضای آنلاین وجود دارد.

در اینترنت وقتی عبارت دیجیتال مارکتینگ چیست را سرچ بفرمایید، با کلی نتیجه جستجو برای دیجیتال مارکتینگ چیست مواجه خواهید شد ولی خیلی از این مقالات قدیمی و خلاصه هستند.

این مقاله ای که دارید مطالعه می فرمایید با عنوان “دیجیتال مارکتینگ چیست” جدیدترین مقاله ای است که در هاب اسپات منتشر شده است.

در سایت HubSpot در مورد بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) به عنوان یک روش بسیار موثر برای جذب کردن، درگیر کردن و لذت بخشیدن به مشتریان در فضای آنلاین صحبت شده است. اما هنوز سوالات زیادی در مورد ” دیجیتال مارکتینگ چیست ” باقی مانده است.

یک بازاریاب درونگرا ممکن است دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی درون گرا را یکی بداند اما تفاوت های جزئی بین این دو وجود دارد. پس دقیقا باید بداند که دیجیتال مارکتینگ چیست

مقاله مرتبط  بازاریابی چیست ؟ تعریف بازاریابی و فرایند بازاریابی

در این مقاله مدیر مگ مروری بر تعریف، تاکتیک ها، مزایا و نتایج دیجیتال مارکتینگ خواهیم داشت.

 و در نهایت به این سوال که دیجیتال مارکتینگ چیست پاسخ خواهیم داد.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تعریف دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ با استفاده از تاکتیک های متعدد دیجیتال و کانال ها برای ارتباط با مشتریان در فضای آنلاین تعریف می شود. از وب سایت ها گرفته تا دارایی های برندینگ آنلاین یک کسب و کار مانند تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و فراتر از آن همگی طیفی از تاکتیک هایی هستند که زیر چتر “دیجیتال مارکتینگ” قرار دارند.

 

تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ چیست و نمونه های آن

بهترین بازاریابان دیجیتال دارای یک تصویر واضح از چگونگی انجام هر کمپین دیجیتال مارکتینگ با توجه به اهداف کلیدی خود هستند. و بسته به اهداف استراتژی بازاریابی خود، بازاریابان می توانند از طریق کانال های رایگان و پولی از کمپین بزرگتری حمایت کنند.

برای مثال یک بازاریاب محتوا (content marketer) می تواند مجموعه ای از پست های وبلاگ ایجاد کند که به دنبال ایجاد لید (مشتری بالقوه) از طریق یک کتاب الکترونیکی جدید می باشد. بازاریاب رسانه های اجتماعی (social media marketer) شرکت ممکن است به ارتقاء این پست های وبلاگ، از طریق پست های پولی و ارگانیک در حساب های کاربری شرکت در شبکه های اجتماعی کمک کند. شاید یک بازاریاب ایمیلی (email marketer) یک کمپین ایمیلی راه اندازی کند که برای کسانی که کتاب الکترونیکی را دانلود کرده اند اطلاعات بیشتری درمورد شرکت ارسال کند. حال ببینیم رایج ترین روش های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در اینجامی بینیم که رایج ترین روش های دیجیتال مارکتینگ چیست و کانال های مربوط به هر یک را مشاهده می کنید.

 

تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ
تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ چیست

 

۱) بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

سئو (Search Engine Optimization) روند بهینه سازی وب سایت شما برای بدست آوردن رتبه بالاتر در صفحات نتایج موتور جستجو است، در نتیجه وب سایت شما میزان ترافیک ارگانیک (یا رایگان) بیشتری را دریافت می کند. کانال هایی که از سئو استفاده می کنند عبارتند از:

  • وب سایت ها
  • بلاگ ها (وبلاگ ها)
  • اینفوگرافی ها (Infographics)
مقاله مرتبط   سئو تنها راه دریافت ترافیک نیست

۲) بازاریابی محتوا (Content Marketing) در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

این اصطلاح، ایجاد و ارتقاء دارایی های محتوا به منظور ایجاد آگاهی از برند، افزایش ترافیک، تولید لید و مشتری است. کانال هایی که می توانند در استراتژی بازاریابی محتوا نقش داشته باشند عبارتند از:

  • پست های وبلاگ
  • کتابهای الکترونیک و مقاله های سفید (Whitepapers)
  • اینفوگرافی ها
  • بروشورها و کتابهای آنلاین

۳) بازاریابی رسانه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

ارتقای برند و محتوا از طریق کانال های شبکه ­های اجتماعی برای افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک و جذب لید برای کسب و کار شما. کانال هایی که می توانید در بازاریابی رسانه های اجتماعی استفاده کنید عبارتند از:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Snapchat
  • Pinterest
  • + Google

۴) پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

پرداخت به ازای هر کلیک (pay per click) روشی است که یک رسانه (ناشر) بر اساس تعداد کاربری که به وب سایتتان می فرستد از شما مبلغی می گیرد. یکی از رایج ترین نوع آن  Google AdWords است (که قرار است به Google Ads تغییر نام پیدا کند). کانال های دیگری که می توانید از PPC استفاده کنید عبارتند از:

  • تبلیغات پولی در فیسبوک
  • توییت های تبلیغاتی در توییتر
  • پیام های حمایت شده (دارای اسپانسر) در LinkedIn

۵) بازاریابی همکاری یا رابطه ای (Affiliate Marketing) در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

این یک نوع تبلیغات مبتنی بر عملکرد است که در آن شما برای تبلیغ محصولات یا خدمات دیگران در وب سایت خود کمیسیون دریافت می کنید. کانال های بازاریابی همکاری عبارتند از:

  • میزبانی تبلیغات ویدیویی از طریق برنامه شریک YouTube
  • پست لینک های همکاران در حساب های رسانه های اجتماعی شما

۶) تبلیغات بومی (Native Advertising) در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

تبلیغات بومی نوعی تبلیغات است که عمدتا مبتنی بر محتوا است و بر روی یک پلت فرم در کنار دیگر محتوای رایگان قرار می گیرد. پست های حمایت شده BuzzFeed یک مثال خوب هستند، اما بسیاری از افراد تبلیغات در رسانه های اجتماعی را نیز به عنوان “بومی” در نظر می گیرند – مثلا تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام.

۷) اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation) در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

اتوماسیون بازاریابی به نرم افزاری اشاره دارد که به منظور خودکار سازی عملیات بازاریابی پایه شما به کار می رود. بسیاری از مراکز بازاریابی می توانند وظایف تکراری خود را به صورت خودکار انجام دهند، مثلا:

  • خبرنامه های ایمیلی
  • برنامه زمانبندی پست های رسانه های اجتماعی
  • به روز رسانی لیست تماس
  • جذب لید
  • ردیابی و گزارش کمپین

۸) بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

شرکت ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیف ها و معرفی رویدادها، و همچنین به منظور هدایت افراد به وب سایت کسب و کار استفاده می شود. انواع ایمیلهایی که ممکن است در یک کمپین بازاریابی ایمیلی ارسال کنید عبارتند از:

  • خبرنامه عضویت در وبلاگ
  • ایمیل زدن به بازدید کنندگان وب سایت پس از دانلود چیزی
  • ایمیل های خوشامد گویی به مشتری
  • تبلیغات در تعطیلات به اعضای برنامه وفاداری
  • نکات و یا سری ایمیل های مشابه برای جذب مشتری

۹) روابط عمومی آنلاین (Online PR) در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

روابط عمومی آنلاین عمل تضمین پوشش آنلاین با نشریات دیجیتالی، وبلاگ ها و سایر وب سایت های مبتنی بر محتوا است. این بسیار شبیه روابط عمومی سنتی است، اما در فضای آنلاین. کانال هایی که می توانید برای به حداکثر رساندن تلاش های روابط عمومی خود استفاده کنید عبارتند از:

  • تماس با خبرنگار از طریق رسانه های اجتماعی.
  • درگیر شدن با نظرات آنلاین در مورد شرکت شما.
  • درج نظرات در وب سایت یا وبلاگ شخصی شما.

۱۰) بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

بازاریابی درونگرا به رویکرد “قیف کامل” برای جذب، درگیر کردن و لذت بخشیدن به مشتریان با استفاده از محتوای آنلاین اشاره دارد. شما می توانید از هر تاکتیک بازاریابی دیجیتال که در بالا ذکر شد در یک استراتژی بازاریابی درونگرا استفاده کنید. تا اینجا فهمیدیم که تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ چیست.

 

کار یک بازاریاب دیجیتال در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

 

تا اینجا که فهمیدید دیجیتال مارکتینگ چیست بهتره که بدانید که کار یک بازاریاب دیجیتال در دیجیتال مارکتینگ چیست . بازاریابان دیجیتال مسئول افزایش آگاهی از برند و جذب لید از طریق تمام کانال های دیجیتال رایگان و پولی هستند که در اختیار شرکت قرار دارند. این کانال ها عبارتند از رسانه های اجتماعی، وب سایت خود شرکت، رتبه بندی موتورهای جستجو، ایمیل، تبلیغات صفحه نمایش و وبلاگ شرکت.

بازاریاب دیجیتال معمولا بر روی یک شاخص کلیدی عملکرد (key performance indicator) برای هر کانال متمرکز می شوند تا بتوانند به درستی عملکرد شرکت را در هر یک از آنها اندازه گیری کنند. برای مثال، یک بازاریاب دیجیتال که مسئول سئو می باشد، “ترافیک ارگانیک” وب سایت خود را اندازه می گیرد – ترافیکی که از سمت بازدید کنندگان وب سایت بدست می آید که از طریق جستجوی گوگل یکی از صفحات وب سایت شرکت را پیدا کرده اند.

دیجیتال مارکتینگ امروزه برای بسیاری از نقش های بازاریابی انجام می شود پس باید ببینیم که نقش بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ چیست . در شرکت های کوچک، یک متخصص عمومی ممکن است بسیاری از تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که در بالا توضیح داده شد را انجام دهد. در شرکت های بزرگتر، این تاکتیک ها دارای متخصصین متعددی هستند که هرکدام فقط بر روی یک یا دو کانال دیجیتال برند تمرکز دارند.

در اینجا چند نمونه از این متخصصان را می‌بینید:

مدیر سئو (SEO Manager)

شاخص کلیدی عملکرد اصلی: ترافیک ارگانیک

به ادامه مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست می پردازیم. در این قسمت به بررسی این سوال می پردازیم : نقش های مختلف در  دیجیتال مارکتینگ چیست ، می پردازیم . به طور خلاصه، مدیران سئو کسب و کار را در رتبه بندی گوگل قرار می دهند. با استفاده از روشهای مختلف برای بهینه سازی موتورهای جستجو، این شخص می تواند به طور مستقیم با سازندگان محتوا کار کند تا اطمینان حاصل کند که محتویاتی که تولید می کنند در گوگل خوب عمل می کنند – حتی اگر شرکت این محتوا را در رسانه های اجتماعی نیز منتشر کند.

متخصص بازاریابی محتوا (Content Marketing Specialist)

شاخص کلیدی عملکرد اصلی: زمان ماندن در صفحه، ترافیک کلی وبلاگ، مشترکین کانال یوتیوب

متخصصان بازاریابی محتوا سازندگان محتوا دیجیتال هستند. آنها اغلب تقویم وبلاگ نویسی شرکت را پیگیری می کنند و استراتژی محتوا را نیز می نویسند که شامل ویدیو هم می شود. این متخصصان اغلب با افراد بخش های دیگر کار می کنند تا اطمینان  حاصل کنند که محصولات و کمپین های راه اندازی شده‌ی کسب و کار با محتوای تبلیغاتی در کانال های دیجیتال پشتیبانی می شوند.

مدیر رسانه اجتماعی (Social Media Manager)

شاخص کلیدی عملکرد اصلی: دنبال کننده ها، تاثیرات (Impressions)، به اشتراک گذاری ها

نقش یک مدیر رسانه های اجتماعی به آسانی از عنوان آن برداشت می شود، اما اینکه کدام یک از شبکه های اجتماعی را برای شرکت مدیریت می کنند، بستگی به صنعت دارد. از همه مهمتر، مدیران رسانه های اجتماعی یک برنامه ارسال برای محتوای متنی و تصویری شرکت ایجاد می کنند. این کارمند همچنین ممکن است با متخصص بازاریابی محتوا کار کند تا یک استراتژی را برای محتوا برای ارسال در هر کدام از شبکه اجتماعی ایجاد کند.

(توجه: Impression به تعداد نمایش وب سایت شما در موتورهای جستجو گفته می شود که این آمار نیز معمولا به صورت کلی یعنی برای کل سایت و به صورت جزئی که بر اساس هر کلمه کلیدی ارائه می گردد).

هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation Coordinator)

شاخص کلیدی عملکرد اصلی: نرخ باز کردن ایمیل، نرخ کلیک کمپین، نرخ جذب (تبدیل) لید

هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی کمک می کند تا نرم افزار را انتخاب و مدیریت کنند که به کل تیم بازاریابی اجازه می دهد تا رفتار مشتریان خود را درک کند و رشد کسب و کار خود را اندازه گیری کنند. از آنجایی که بسیاری از عملیات بازاریابی شرح داده شده در بالا ممکن است به طور جداگانه از یکدیگر اجرا شوند، مهم است که کسی باشد که بتواند فعالیت های دیجیتال را در کمپین های فردی گروه بندی کند و عملکرد هر کمپین را پیگیری کند.

مقاله مرتبط  17 اشتباه سئو در بازاریابی محتوای سایت

بازاریابی درونگرا در مقابل دیجیتال مارکتینگ چیست

 

در نگاه سطحی، این دو مشابه به نظر می‌رسد: هر دو عمدتا آنلاین روی می دهد، و هر دو متمرکز بر ایجاد محتوای دیجیتال برای مصرف کننده هستند. پس تفاوت چیست؟

اصطلاح “دیجیتال مارکتینگ” بین روش های بازاریابی فشاری (push marketing) و بازاریابی کششی (pull marketing) تفاوت قائل نمی‌شود (یا آنچه ما اکنون می توانیم به عنوان روش های درونگرا و برونگرا اشاره کنیم). هر دو هنوز هم زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار دارند.

هدف تاکتیک های برونگرای (Outbound) دیجیتال قرار دادن پیام تبلیغاتی به طور مستقیم در مقابل تعداد بسیاری از مردم در فضای آنلاین است – بدون در نظر گرفتن اینکه آیا مربوط است یا مورد استقبال قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال، تبلیغات بنری پر زرق و برق که در بالای بسیاری از وب سایت ها مشاهده می کنید، سعی می کنند یک محصول یا تبلیغ را به افرادی تحمیل کنند که لزوما آماده دریافت آن نیستند.

از سوی دیگر، بازاریابانی که تاکتیک های درونگرای (Inbound) دیجیتال را بکار می‌گیرند از محتوای آنلاین استفاده می کنند تا مشتریان هدف خود را با ارائه دارایی هایی که برای آنها سودمند است به وب سایت های خود جذب کنند،. یکی از ساده ترین و قدرتمندترین دارایی های دیجیتال مارکتینگ درونگرا، یک بلاگ (وبلاگ) است که به وب سایت شما اجازه می دهد بر عبارت هایی جستجو شده توسط مشتریان ایده آل شما سرمایه گذاری کند.

در نهایت، بازاریابی درونگرا یک متدولوژی است که از دارایی های بازاریابی دیجیتال برای جذب، درگیر کردن و لذت بخشیدن به مشتریان آنلاین استفاده می کند. از سوی دیگر، دیجیتال مارکتینگ صرفا یک اصطلاح کلیدی برای توصیف تاکتیک های بازاریابی آنلاین از هر نوع است، صرف نظر از اینکه آیا آنها در حال درونگرا یا برونگرا در نظر گرفته می شوند.

آیا دیجیتال مارکتینگ برای همه شرکت ها کارایی دارد؟

در این قسمت مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست به بررسی دیجیتال مارکتینگ در انواع مختلف کسب و کار می پردازیم. و خواهیم دید که کارایی دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارهای مختلف چیست . دیجیتال مارکتینگ می‌تواند برای هر کسب و کاری در هر صنعت کار کند. صرف نظر از آنچه که شرکت شما به فروش می رساند، دیجیتال مارکتینگ همچنان شامل ایجاد شخصیت خریدار (buyer persona) برای شناسایی نیازهای مخاطبان شما و ایجاد محتوای آنلاین با ارزش است. با این حال، این به این معنی نیست که همه شرکت ها باید راهبرد دیجیتال مارکتینگ را به شیوه مشابه پیاده کنند.

۱) دیجیتال مارکتینگ B2B

اگر شرکت شما کسب و کار به کسب و کار (B2B) باشد، تلاش های دیجیتال مارکتینگ شما احتمالا پرورش لید آنلاین خواهد بود، و هدف نهایی این است که کسی با یک فروشنده صحبت کند. به همین دلیل، نقش استراتژی بازاریابی شما جذب و تبدیل با کیفیت ترین (برترین) لیدها برای فروشندگان شما است که از طریق وب سایت و حمایت از کانال های دیجیتال خود می توان به آن دست یافت.

فراتر از وب سایت، شما احتمالا تصمیم می گیرید که تلاش های خود را روی کانال های متمرکز بر کسب و کارتان مانند LinkedIn تمرکز کنید، جایی که مخاطب شما وقت خود را آنلاین می‌گذراند.

۲) دیجیتال مارکتینگ B2C

اگر شرکت شما کسب و کار به مصرف کننده (B2C) است، با توجه به نقطه قیمتی محصولات شما، احتمال دارد که هدف تلاشهای دیجیتال مارکتینگ شما جذب افراد به وب سایت و تبدیل آنها به مشتریان بدون نیاز به صحبت آنها با یک فروشنده باشد.

به همین دلیل شما احتمالا کمتر بر “لیدها” در معنای سنتی خود تمرکز می‌کنید و بیشتر بر روی ساختن یک سفر شتاب داده شده خریدار (accelerated buyer’s journey) تمرکز می‌کنید، از لحظه ای که کسی به وب سایت شما وارد می شود تا لحظه ای که خرید می‌کند. این اغلب به این معنی است که در قیف بازاریابی باید ویژگی های محصول در محتوا شما نسبت به یک کسب و کار B2B در مراحل بالاتر باشد و شما ممکن است نیاز داشته باشید که از دکمه های فراخوان (call-to-action) قویتری استفاده کنید.

برای شرکت های B2C، کانال هایی مانند Instagram و Pinterest اغلب می توانند ارزشمندتر از پلتفرم های متمرکز بر کسب و کار LinkedIn باشند.

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

بر خلاف بسیاری از تلاش های بازاریابی آفلاین (سنتی)، دیجیتال مارکتینگ به بازاریابان اجازه می دهد تا نتایج دقیق را در لحظه ببینند. اگر در روزنامه ای تبلیغ کرده باشید، می دانید چقدر سخت است که برآورد کنید چند نفر واقعا آن صفحه را خوانده و به تبلیغات شما توجه کرده اند. هیچ راه مطمئنی برای دانستن اینکه آیا اینگونه تبلیغات منجر به فروش شده وجود ندارد.

از سوی دیگر، با دیجیتال مارکتینگ، شما می توانید نرخ بازگشت سرمایه (ROI) تقریبا هر جنبه ای از تلاش های بازاریابی خود را اندازه گیری کنید.

در اینجا چند نمونه آورده شده است:

۱) ترافیک وب سایت

با دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید تعداد دقیق افرادی که در هر لحظه در حال مشاهده صفحه اصلی وب سایت شما هستند را با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل دیجیتال ببینید.

همچنین می توانید ببینید که از چند صفحه بازدید کرده اند، از چه دستگاهی استفاده کرده اند و از کجا آمده اند، و دیگر داده های تجزیه و تحلیل دیجیتال.

این اطلاعات به شما کمک می کند تا زمان مورد نیاز کانال های بازاریابی را بر اساس تعداد افرادی که کانال ها به وب سایت شما هدایت می کنند اولویت بندی کنید. به عنوان مثال، اگر فقط ۱۰٪ از ترافیک شما از جستجوی ارگانیک است، می دانید که احتمالا نیاز به صرف زمان بیشتری برای سئو برای افزایش این درصد دارید.

با بازاریابی سنتی بسیار دشوار است که نحوه تعامل افراد با برند را قبل از تعامل با یک فروشنده یا انجام خرید بفهمید. با دیجیتال مارکتینگ، می توانید روند و الگوهای رفتار افراد قبل از رسیدن به مرحله نهایی در سفر خریدار خود را شناسایی کنید، به این معنی که می توانید تصمیمات آگاهانه تری در مورد نحوه جذب آنها به وب سایت خود در بالای قیف بازاریابی بگیرید.

۲) عملکرد محتوا و جذب لید

تصور کنید که شما یک بروشور محصول ایجاد کرده اید و آن را به جعبه نامه های مردم ارسال کرده اید – این بروشور یک نوع از محتوا است، البته به شکل سنتی. مشکل این است که شما هیچ نظری ندارید که چند نفر بروشور خود را باز کرده اند یا چند نفر آن را مستقیم به سطل زباله انداخته اند.

حالا تصور کنید که این بروشور را در وب سایت خود داشته باشید. شما می توانید دقیقا تعداد افرادی که آن صفحه را مشاهده کرده اند را اندازه گیری کنید و می توانید با استفاده از فرم ها اطلاعات تماس کسانی را که آن را دانلود کرده اند را جمع آوری کنید. نه تنها می‌توانید تعداد افراد درگیر با محتوای خود را اندازه گیری کنید، بلکه شما زمانی که افراد آن را دانلود می کنند، در حال تولید لید با کیفیت هستید.

۳) مدل تخصیص

یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ کارامد همراه با ابزار و تکنولوژی های مناسب، شما را قادر می سازد تا تمام فروش خود را با توجه به اولین نقطه تماس مشتری با کسب و کار خود ردیابی کنید.

این کار را مدل تخصیص (Attribution Model) می‌نامیم و به شما امکان می دهد تا روند های چگونگی جستجوی محصول و خرید آن را مشخص کنید و به شما در تصمیم گیری های آگاهانه تر در مورد اینکه چه بخش هایی از استراتژی بازاریابی شما مورد توجه قرار می گیرند و چه بخش هایی از چرخه فروش شما نیاز به اصلاح دارند.

 

مدل تخصیص در دیجیتال مارکتینگ چیست
مدل تخصیص

فهم رابطه بین بین بازاریابی و فروش بسیار مهم است – با توجه به Aberdeen Group، شرکت های با فروش قوی و هماهنگی بازاریابی نرخ رشد سالانه ۲۰ درصدی دارند، در مقایسه با کاهش ۴ درصدی درآمد برای شرکت های با هماهنگی ضعیف. اگر شما بتوانید سفر خرید مشتری خود را از طریق چرخه خرید با استفاده از فن آوری های دیجیتال بهبود بخشید، احتمالا منجر به تاثیر مثبت در سود و زیان کسب و کار شما می شود.

 

مقاله مرتبط  8 ابزار طلایی برای پیدا کردن کلمه کلیدی

چه نوع محتوای دیجیتال باید ایجاد کنیم؟

نوع محتوا که ایجاد می کنید بستگی به نیازهای مخاطبان شما در مراحل مختلف در سفر خریدار دارد. شما باید با ایجاد شخصیت های خریدار (می‌توانید از این قالب های رایگان استفاده کنید یا به makemypersona.com سری بزنید) تا اهداف و چالش های مخاطبان خود در ارتباط با کسب و کارتان را شناسایی کنید. در سطح ابتدایی، محتوای آنلاین شما باید با هدف کمک به خریدار در دستیابی به این اهداف و غلبه بر چالش هایشان باشد.

سپس، باید به زمانی فکر کنید که آنها بیشترین آمادگی برای مصرف این محتوا با توجه به مرحله‌ی سفر خریدشان دارند. این کار نقشه محتوا (content mapping) نامیده می‌شود.

در نقشه برداری محتوا، محتوا را مطابق با دو مورد زیر هدف گذاری می‌کنیم:

  1. خصوصیات فردی که آن را مصرف می کند (این همان جایی است که خریداران شخصی وارد می‌شوند)
  2. این شخص چقدر به خرید نزدیک است (یعنی مرحله چرخه زندگی)

از نظر قالب محتوای شما، چیزهای زیادی برای امتحان کردن وجود دارند. در اینجا گزینه هایی توصیه می‌شود که می‌توان در هر مرحله از سفر خریدار ارائه داد:

سفر مشتری در دیجیتال مارکتینگ چیست
سفر مشتری در دیجیتال مارکتینگ چیست

۱) مرحله آگاهی (Awareness Stage)

پست های وبلاگ(Blog posts): وقتی که با سئو قوی و استراتژی کلمه کلیدی همراه شوند برای افزایش ترافیک ارگانیک عالی هستند.

اینفوگرافی ها (Infographics): به اشتراک گذاری بالایی دارند، به این معنی که زمانی که دیگران مطالب شما را به اشتراک بگذارند آنها شانس دیده شدن شما از طریق رسانه های اجتماعی را افزایش می‌دهند. (از این قالب های متنوع رایگان برای شروع استفاده کنید.)

ویدئوهای کوتاه (Short videos): اینها هم قابلیت به اشتراک گذاری زیادی دارند و می توانند به شما کمک کنند که برندتان توسط مخاطبان جدید در پلت فرم هایی مانند یوتیوب پیدا شود.

۲) مرحله توجه (Consideration Stage)

کتابهای الکترونیکی (Ebooks): برای تولید لید عالی است، زیرا آنها عموما جامع تر از پست وبلاگ یا اینفوگرافیک ها هستند، به این معنی احتمال بیشتری دارد که افراد اطلاعات تماس خود را برای دریافت آنها مبادله کنند.

گزارش های تحقیقاتی (Research reports): این هم یک قطعه محتوا با ارزش بالا است که برای تولید لید مناسب است. گزارش های تحقیقاتی و داده های جدید صنعت شما می تواند در مرحله آگاهی هم مفید باشند زیرا آنها اغلب توسط مطبوعات یا رسانه های صنعت مورد توجه قرار می گیرند.

وبینارها (Webinars): چون آنها یک فرم دقیق تر و تعاملی تر از محتوای ویدئویی هستند، وبینارها یک فرمت محتوا موثر برای مرحله توجه هستند به این دلیل که محتوای جامع تری از یک پست وبلاگ یا یک ویدیو کوتاه ارائه می‌دهند.

۳) مرحله تصمیم گیری (Decision Stage)

مطالعات موردی (Case studies): داستن مطالعات موردی با جزئیات کافی در وب سایت شما می تواند یک شکل موثر محتوا برای کسانی باشد که آماده تصمیم گیری خرید هستند، زیرا این امر به شما کمک می کند به طور مثبت بر تصمیم آنها تاثیر بگذارید.

سفارش ها و توصیه ها (Testimonials): اگر مطالعات موردی برای کسب و کار شما مناسب نیستند، توصیه های کوتاه در مورد وب سایت شما یک جایگزین خوب است. برای برندهای B2C، سفارش ها را تا حدودی در نظر بگیرید. اگر شما یک برند لباس هستید، این موضوع ممکن است شامل عکس هایی از چگونگی استفاده دیگران از یک پیراهن یا لباس باشد که از یک هشتگ رایج در میان مردم انتخاب شده اند.

مشاهده نتایج تولید محتوا چه مدت طول می‌کشد؟

با دیجیتال مارکتینگ، اغلب احساس می‌شود که شما می توانید نتایج را بسیار سریعتر از بازاریابی آفلاین مشاهده کنید، به دلیل این که اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه آسان تر است. با این حال، در نهایت به مقیاس و کارآیی استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما بستگی دارد.

اگر وقت خود را صرف ساختن شخصیت خریداران جامع برای شناسایی نیازهای مخاطبان خود کنید، و بر ایجاد یک محتوای آنلاین با کیفیت به منظور جذب و تبدیل آنها تمرکز کنید، احتمالا در شش ماه اول نتایج خوبی بدست خواهید آورد.

اگر تبلیغات پولی بخشی از استراتژی دیجیتال شما باشد، نتایج حتی سریعتر بدست می آیند، اما توصیه می شود که بر ارگانیک ریچ (پیدا شدن از طریق جستجو در موتورهای جستجو بدون پرداخت پول) با استفاده از محتوا، سئو و رسانه های اجتماعی برای موفقیت درازمدت و پایدار تمرکز کنید.

آیا بودجه زیادی برای دیجیتال مارکتینگ نیاز است؟

حال که فهمیدیم دیجیتال مارکتینگ چیست باید بحث تخصیص بودجه آن را بررسی کنیم. مانند هر چیز دیگری، این موضوع واقعا بستگی به عناصر دیجیتال مارکتینگ دارد که می خواهید به استراتژی خود اضافه کنید.

اگر شما بر تکنیک های درونگرا مانند سئو، رسانه های اجتماعی و ایجاد محتوا برای یک وب سایت موجود تمرکز کنید، خبر خوب این است که شما به بودجه زیادی نیاز ندارید. در بازاریابی درونگرا، تمرکز اصلی بر ایجاد محتوای با کیفیت بالا است که مخاطبان شما آن را مصرف خواهند کرد، مگر اینکه قصد داشته باشید که این کار را برونسپاری کنید، تنها سرمایه ای که به آن نیاز دارید، وقت است.

با تکنیک های برونگرا مانند تبلیغات آنلاین و خرید لیست های ایمیل، بدون شک هزینه خواهید داشت. هزینه ها شامل چه نوع دیده شدن (visibility) است که می خواهید به عنوان یک نتیجه از تبلیغات دریافت کنید.

به عنوان مثال، برای پیاده سازی پرداخت به ازای کلیک (PPC) با استفاده از Google AdWords، شما باید بیشتر از سایر شرکت های صنعت خود هزینه کنید اگر بخواهید در بالای نتایج جستجوی گوگل برای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان دیده شوید. با توجه به رقابت کلمه کلیدی، این می تواند به طور منطقی مقرون به صرفه و یا بسیار گران قیمت باشد، به همین دلیل است که تمرکز بر بدست آوردن ارگانیک ریچ نیز ایده خوبی است.

مقاله مرتبط  بازاریابی چریکی چیست؟ | مراحل اجرای بازاریابی چریکی

 

چگونه بازاریابی موبایل در استراتژی دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرد؟

 

یکی دیگر از مولفه های کلیدی دیجیتال مارکتینگ بازاریابی موبایل (Mobile Marketing) است. در واقع، استفاده از گوشی های هوشمند به طور کلی  ۶۹ درصد زمان صرف شده در رسانه های دیجیتال در ایالات متحده است، در حالی که مصرف رسانه های دیجیتال مبتنی بر دسکتاپ کمتر از نصف است – و ایالات متحده هنوز بزرگترین طرفدار موبایل در مقایسه با سایر کشورها نیست.

این موضوع به این معنی است که بهینه سازی آگهی های دیجیتال، صفحات وب، تصاویر رسانه های اجتماعی و سایر دارایی های دیجیتال برای دستگاه های تلفن همراه ضروری است. اگر شرکت شما دارای یک برنامه موبایل (mobile app) است که کاربران را قادر می سازد تا با برند شما ارتباط برقرار کنند یا محصولاتتان را خریداری کنند، برنامه شما نیز زیر چتر بازاریابی دیجیتال قرار می گیرد.

کسانی که با شرکت شما به صورت آنلاین از طریق موبایل ارتباط برقرار می کنند باید تجربیات مثبتی و مشابه به دسکتاپ داشته باشند. این به معنای بکارگیری یک طراحی وب سایت دوستدار موبایل (mobile-friendly) و یا پاسخگو (responsive) در موبایل است این ممکن است به معنای کاهش طول فرمهای تولید لید شما برای ایجاد یک تجربه بدون دردسر برای افرادی است که در حال دانلود محتوای شما هستند. در هنگام ایجاد تصاویر رسانه های اجتماعی همیشه یک کاربر موبایل را در نظر داشته باشید زیرا ابعاد تصویر در دستگاه های تلفن همراه کوچکتر است، به این معنی که ممکن بخشی از متن دیده نشود.

راه های زیادی وجود دارد که می توانید دارایی های دیجیتال مارکتینگ خود را برای کاربران موبایل بهینه سازی کنید و در هنگام بکارگیری هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ، این مهم است که این تجربیات چگونه در موبایل ها احساس خواهد شد. با بخاطر داشتن این نکته در ذهن خود، شما تجربه های دیجیتالی ایجاد خواهید کرد که برای مخاطبان شما کارامد هستند و متعاقبا نتایج مطلوب را بدست خواهید آورد. امیداریم که این مقاله توانسته باشید پاسخی که اول مطرح کردیم یعنی دیجیتال مارکتینگ چیست را داده باشد.

مقاله مرتبط  تبلیغات چیست و اصول و مبانی مدیریت تبلیغات

منبع: HubSpot

مدیر محتوا، مدیر سئو، زبانشناس و مترجم

4 comments On دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

Leave a reply:

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.