۵ روند آتی بازاریابی در سال ۲۰۱۸

در این مقاله مدیر مگ ۵ روند آتی بازاریابی در سال ۲۰۱۸ را بررسی می‌کنیم.

۱) آینده ی بازاریابی، مفهومی است

این غیر قابل درک است که یک شرکت بودجه ای تبلیغاتی به میزان یک صد و نودم (۵ درصد) نسبت به نزدیکترین رقیب خود را صرف کند و سه برابر آنها فروش داشته باشد، اما این چیزی است که تسالا (Tesla) انجام داد. مرسدس بنز یک نیروگاه تبلیغاتی است، اما در برابر چیزی قدرتمندتر به نام مفهوم (context) شکست خورد. در حالی که مرسدس بنز به دنیا می گفت اتومبیل های او را بخرند، تلسا در مورد زندگی رها از سوخت های فسیلی صحبت می کرد. این امر به آنها اجازه داد تا پیشرفت غیر منتظره ای داشته باشند و فروش آن ها را بدون نیاز به تبلیغات افزایش داد.

آینده ی بازاریابی، مفهومی است
آینده ی بازاریابی، مفهومی است

تبلیغات بدین منظور طراحی شده است تا ذهن مشتری را از وظیفه ی جاری اش دور کند، در حالی که مفهوم به دنبال مطابقت آنهاست. برای دیدن قدرت مفهوم کافی است به فیس بوک نگاه کنید. هر مرتبه که شما به فیس بوک وارد می شوید، بیش از ۱۰۰۰ پست در انتظار شما است، با این حال الگوریتم های آنها فقط مفاهیم مرتبط به خودتان را به شما نشان می دهند. به همین دلیل ما شاهد کاهش ارگانیک ریچ (organic reach) در رسانه های اجتماعی به کمتر از ۱٪ بوده ایم. تا به این روز بدون در نظر گرفتن مفهوم، هیچ راه دیگری وجود ندارد که پیام ما را منتقل کند. مفهوم، آینده بازاریابی است چرا که مصرف کنندگان آن را تقاضا می کنند، محیط های رسانه ای جدید آن را پشتیبانی می کند و ثابت می کند که محرک بسیار بهتری از تبلیغات است.

 

۲) هدف، قلب بازاریابی می شود

روند بزرگ دیگر در سال ۲۰۱۸ مفهوم هدف است. رهبران بازاریابی با عملکرد بالا بیان کرده اند که بیشتر به بازاریابی مبتنی بر هدف مترکز شده اند. بازاریابان برتر احتمالا ۲٫۲ درصد بیشتر از کم کاران از روش های هدفمند بهره می برند. دلیل آن ساده است، مصرف کنندگان آن را تقاضا می کنند. اخیرا با یک تیم از محققان در اکونومیست (Economist) کار کردم و  متوجه شدم ۷۹ درصد از مصرف کنندگان ترجیح می دادند که محصولات را از یک شرکت که با اهداف اجتماعی فعالیت می کند، خریداری کنند (داده هایی که به زودی توسط  تیم اینسایت اکونومیست منتشر خواهد شد). بازاریابی مبتنی بر هدف یک رویکرد جامع برای رشد و قلب جدید بازاریابی است.

هدف قلب بازاریابی می شود
هدف قلب بازاریابی می شود

در حالی که بازاریابی سنتی در مورد محصولات و خدمات می گوید، ، بازاریابی مبتنی بر هدف، با هماهنگ کردن خود با صحبت کردن در مورد علاقه مخاطب و نه فقط در مورد محصولات، مفهومی است. همانطور که تسلا در مورد دور شدن از سوخت های فسیلی صحبت کرد، برند هایی مانند کوتوپاکسی (Cotopaxi) در حال هماهنگی با مصرف کنندگان خود با حمایت از مسائل اجتماعی مانند مراقبت های بهداشتی و زندگی پایدار هستند. کوتوپاکسی از پلت فرم خود برای بحث در مورد بهبود رفاه و آموزش کارگران و کسانی که در زنجیره عرضه اش هستند استفاده می کند. این موضوع هماهنگ کننده بین آنها و مشتریان متعهد نگران محیط زیست خود با تمرکز بر بهبود جهان، و نه تنها فروش محصولات بیشتر می باشد. مشتریان آن خوشحال هستند که درباره اینکه چرا کوتوپاکسی از پشم لاما استفاده می کند و تلاش های شرکت برای نجات کشاورزان پرو مطلب بخوانند.

با هدف که گفت و گو ها را جهت می هد، کوتوپاکسی قادر به ایجاد تجربیات واقعی است که مصرف کنندگان به دنبال آن هستند تا بتوانند در رقابت فشرده در مجموعه های ورزشی موفق تر باشند. در نتیجه، آنها در کمتر از ۳۰ روز فروش، بیش از ۹۰۰ هزار دلار ژاکت فروختند و چند ماه بعد این موفقیت را با یک کوله پشتی تکرار کردند! سود کسب و کار باید شامل ذینفعان مانند کارکنان و جوامع ما شود. این موضوع دید ما به سود کسب و کار را تغییر می دهد و اجازه می دهد تا برند ها به جهان خود به صورت جدید و قدرتمند مرتبط شوند، و اجازه می دهد آنها به موفقیت هایی دست یابند که از روش های دیگر قابل دسترسی نیست. بازاریابی آینده باید قلب داشته باشد.

مقاله مرتبط  چگونگی تغییر عادات مصرف کننده ها در سال ۲۰۱۸

 

۳) آینده ی روابط عمومی، مشارکتی است

رسانه های اجتماعی، مفهوم انتشار (مطالب) را بالا بردند، اما در مورد روابط عمومی اندکی تاثیر گذار بودند. انگاشت جدید مفهومی ما از بازاریابی همچنین دربهای آینده روابط عمومی را باز می کند و قدرت تبلیغات مشارکتی را نشان می دهد. ایده سنتی روابط عمومی در مورد کنترل داستان ها بوسیله کنترل کردن مطبوعات است، با این حال، جهان مدرن ما نشان می دهد که مشارکت جمعی به عنوان یک اقدام قدرتمند تر در تنظیم داستان نسبت به انتشار (مطالب) است. آینده روابط عمومی، مشارکتی است.

آینده ی روابط عمومی، مشارکتی است
آینده ی روابط عمومی، مشارکتی است

آلیکا وانلس (Alica Wanless) ملکه تبلیغات مشارکتی است و نشان داده است که این دلیل اصلی موفقیت برگزیت (BrExit)، ترامپ و داعش بوده است. برای دیدن قدرت مشارکت، کافی است به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا نگاه کنیم. پس از انتخابات، اگر شما “نتایج انتخابات” را جستجو می کردید، نتیجه اول در گوگل یک خبر جعلی بود که به دروغ گفته بود که دونالد ترامپ رای اکثریت مردم را به دست آورده است. این مقاله بیش از ۳۲۵ بک لینک (backlink)، صدها نظر و بیش از ۴۵۰ هزار به اشتراک گذاری در فیس بوک داشت. صفحه “نتایج انتخابات” سی ان ان (CNN) از سوی دیگر، ۳۰۰ بک لینک، بدون نظر و یک دهم به اشتراک گذاری در فیس بوک را داشت. سی ان ان از انتشارات قدرتمندتری برخوردار بود که میلیون ها نفر آن را دریافت می کردند. سایتی که خبری جعلی را منتشر شد یک انتشارات رده پایین بود، اما از طریق تعامل توانست داستان را تغییر دهد.

آینده ی کنترل کردن داستان ها در مشغول کردن یک مخاطب است. که از طریق کانال های مدرن مشارکت، صف های خود را می گیرند، و مشارکت را به عنوان رکن کلیدی آینده ی روابط عمومی قرار می دهند.

 

۴) آینده ی اتوماسیون بازاریابی روشن تر است

وقتی اتوماسیون بازاریابی برای پخمه ها را در سال ۲۰۱۳ نوشتم، اتوماسیون ها فقط از طریق ۲ کانال یعنی ایمیل و وب سایت شما وجود داشتند. در آن زمان منابع داده محدودی وجود داشت (مدیریت ارتباط با مشتری، وب سایت و نقشه داده ها) و یک نقطه اجرایی به نام پلتفرم اتوماسیون بازریابی بود. در گزارش وضعیت بازاریابی سال ۲۰۱۶، متوجه شدیم که بهترین گروه از سازمانهای بازاریابی، از ۱۴ ابزار به طور متوسط استفاده می کنند و ایجاد تجربه یکپارچه مشتری، نیازمند ادغام و اتوماسیون در دهها کانال، مجموعه داده و برنامه های کاربردی دارد. آینده بازاریابی مستلزم دیدن اتوماسیون در این شبکه همیشه متصل است، و نه فقط در ابزارهای اتوماسیون بازاریابی ما. این اتوماسیون بازاریابی شماره ۲ است.

یک پلتفرم اتوماسیون بازاریابی سنتی اطلاعات را دریافت می کند و از طریق ایمیل یا وب سایت اجرا می شود. این موضوع باعث محدودیت احتمالی اتوماسیون ها برای به اجرا درآوردن دبخش های کوچک از کل داده های شما شده، و تنها در دو مورد از دهها کانال اجرا می شود. در گفتگوی اخیر با دیوید دورمن (David Dorman)، مدیر رشد در اقیانوس دیجیتال (Digital Ocean)، او این موضوع را به عنوان یکی از بزرگترین چالش هایشان با پلت فرم اتوماسیون بازاریابی سنتی خود توضیح داد.

برای حل این مسئله دورمن دو ابزار جدید Tray.io و Segment را به پشته بازاریابی (Marketing Stack) خود اضافه کرد. در حال حاضر اقیانوس دیجیتال دسترسی کامل به داده های بک اند (back-end data) خود با توانایی بخش بندی و اقدامات خودکار در Tray.io دارد که در پلتفرم اتوماسیون بازاریابی خودش امکان پذیر نیست، مانند شناسایی روندهای کلیدی مورد استفاده مشتری و هشدار فروش از طریق رفع هر گونه تغییر. اقیانوس دیجیتال می تواند تا مرحله شناسایی یک مشتری کلیدی در برنامه خود پیش برود، به طور خودکار یک نظر سنجی شاخص خالص ترویج کنندگان (net promoter score) ناگهان ظاهر کند، و فورا از طریق هر کانال بر اساس آن نتیجه اقدام کند.

اقیانوس دیجیتال تنها نیست. در “وضعیت بازاریابی”، تحقیقات نیروی فروش ما متوجه شدیم که استفاده استراتژیک از نوآوری های فناوری، نتایج مثبتی را ارائه می دهد. به عنوان مثال، ۸۵ درصد از تیم های بازاریابی با عملکرد بالا که نتایج بازاریابی مبتنی بر اینترنت اشیا (IOT) را اجرا می کنند، نتایج خود را با عناوینی مثل موثر یا بسیار موثر در کمک به شرکت خود برای ایجاد یک سفر منسجم مشتری ارزیابی کردند.

آینده ی اتوماسیون بازاریابی روشن تر است
آینده ی اتوماسیون بازاریابی روشن تر است

آینده بازاریابی در مورد ایجاد تجربیات مفهومی است. برای ایجاد این، ما ایده ای بیشتر از اتوماسیون بازاریابی را از طریق پلت فرم  های اتوماسیون بازاریابی مثل اقیانوس دیجیتال داریم. آینده اتوماسیون بازاریابی در حال حاضر در سراسر شبکه همیشه متصل از برنامه ها، ابزار ها و داده ها بیش از چندین سال پیش از ایده اتوماسیون بازاریابی فراتر رفته است.

۵) آینده شامل ربات های چت است

در گزارش سال ۲۰۱۷ وضعیت بازاریابی ما رهبران بازاریابی با عملکرد بالا را می بینیم که یک سوم از بودجه خود را صرف کانال هایی می کنند که پنج سال پیش آنها را ندیده بودند – و انتظار می رود تا سال ۲۰۱۹ به ۴۰ درصد برسد. با افزایش کانال ها، این بسیار سخت است که تمام این ارتباطات به صورت دستی مدیریت شود. پس ربات های چت (چت بات ها) را وارد کنید. بر اساس یک مطالعه انجام شده توسط مای کلور (Myclever) در سال ۲۰۱۷، بیش از ۷۰ درصد از مصرف کنندگان ترجیح می دهند از ربات های چت به جای برنامه استفاده کنند. این مطالعه همچنین نشان داد که مصرف کنندگان می گویند ربات های چت سریع ترین راه برای دریافت محتوا، کمک و پاسخ به سوالات آنها هستند. آینده بازاریابی تجربه ها است و مصرف کنندگان ربات های چت را به عنوان راه مثبتی برای تجربیات بهتر با برند ها می بینند.

آینده شامل ربات های چت است
Chatbot

در گفتگوهای اخیر با برندن ریتز (Brendon Ritz) هکر رشد ارشد اد رول (AdRoll)، وی بیان کرد که ربات های چت تقریبا نیمی از درخواست های نسخه ی آزمایشی خود را برآورده می کنند. جی بائر (Jay Baer) حتی شروع به استفاده از ربات های چت برای برقراری ارتباط با مخاطبانش کرده است. جی و تیمش تقریبا ۱۰ برابر افزایش در نرخ باز و ۵ برابر افزایش در کلیک های مربوط به تعاملات ربات های چت از طریق ایمیل را مشاهده می کنند.

ربات های چت نیز از چارچوب شماره ۲ اتوماسیون بازاریابی بهره می برند. داده ها هم اکنون می توانند از بسیاری از منابع مختلف، تجزیه و تحلیل شده و سپس به هر کانال از جمله ربات های چت هدایت شوند. از آنجا که ربات های چت می توانند با کانال های اجتماعی، برنامه ها و وب سایت ها ارتباط برقرار کنند، می توانند یک تجربه بومی، شخصی، واقعی و هدفمند ارائه دهند که از طریق روش های دیگر بازاریابی شکست میخورد.

آینده بازاریابی در سال ۲۰۱۸ بشدت متمرکز بر مفهوم است. برای ایجاد این تجربیات مفهومی، بازاریابان باید به این نکته پی ببرند که نیاز به یک شبکه از ابزارهایی است که در میان تعداد زیادی از رسانه های مختلف اجرا می شود.

منبع: www.salesforce.com

مدیر محتوا، مدیر سئو، زبانشناس و مترجم

یدگاه On ۵ روند آتی بازاریابی در سال ۲۰۱۸

دیدگاهی بنویسید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.