بازاریابی هکر رشد

بازاریابی هکر رشد
بازاریابی هکر رشد

بازاریابی هکر رشد چیست؟

معرفی کتاب بازاریابی هکر رشد

اخیرا کتاب بازاریابی هکر رشد را در یکی از سایت های کانون ترجمان دیدم. دودِل بودم که کتاب بازاریابی هکر رشد را بخرم یا نخرم، ولی عنوان این کتاب برام تازگی داشت. تا قبل این کلمه هک رشد زیاد به گوشم میخورد ولی تا قبل این پیگیر نبودم که داستان از چه قراره…

مطلب داخل پرانتز ربطی به محتوای کتاب نداره و اگرم نخونید چیزی از دست نمی دید:

(به هر حال این سایت فروش کتاب برای هفته کتاب یک کمپین راه انداخته بود که برای یک کتاب فقط هزینه ارسال رو دریافت می کرد. علاوه بر این پروسه خرید کتاب رو راحت کرده بودند. این سایت کلا سه جلد کتاب به فروش می رسونه، بخاطر همین یک درگاه پرداخت از زرین پال گرفته بودن و شما با پر کردن مشخصاتت و پرداخت، فرایند خرید تکمیل می شد. وقتی دیدم من که دارم پول ارسال رو می دم و یک کتاب رایگان دارم میگیرم پس بزار اون یکی کتاباش رو هم بگیرم ولی به شرط اینکه خریدش راحت باشه و درگیر سبد خرید سایت نشم. به هرحال من به آیدی پشتیبانی پیام دادم دیدم بله فرایندش مثل فرایند کتاب قبلیست و از درگاه، کتاب رو انتخاب می کنی و پرداخت می کنی. خلاصه دو نکته مهم از این مطلب به دست میاد: به تور انداختن مشتری با یک پیشنهاد باحال، ساده کردن فرایند خرید)

نویسنده کتاب، رایان هالیدی از پوزیشن جدیدی به نام هکر رشد در سازمان صحبت می کنه و معتقده که هکر رشد یک مدل ذهنیه. شغل جدید با عنوان هکر رشد خودش رو با فرهنگ سیلیکون ولی هماهنگ کرده و تاکیدش بر ضرورت کدنویسی  و مهارت های فنی در یک بازاریاب خوب شدن دراین زمانه است.

هکرهای رشد آمیزه ای از یک بازاریاب و یک کدنویسند، کسی که به سوال سنتی “چطور مشتریان را به سمت محصولم بکشانم؟” نگریسته و با آزمون های A/B، لندینگ پیج، بازاریابی ویروسی، ایمیل مارکتینگ، و گراف باز (گراف باز تکنولوژی ارایه شده توسط فیسبوک در سال ۲۰۱۰ است که با گنجاندن تگ هایی در محتویات صفحه وبسایت، امکان یکپارچگی بین فیسبوک، داده های کاربران وب سایت را فراهم می کند) و غیره پاسخ دهند.

برایان توضیح میده که چرا راهکار های بازاریابی سنتی دیگه موثرترین روش ها نیستند. فرمول هک رشد بر پایه رسیدن به همخوانی بازار و محصوله… چرا که بازاریابی هکر رشد اساسا با فروش چیزی که مردم به دنبالشن شروع میشه.

هک رشدِ مقرون به صرفه ایی که همه گیر بشه پیدا کنید و با ماندگاری کار رو کنترل و پیگیری کنید. تراکنش های یکبار رو به مشتریان وفادار تبدیل کنید.

در بازاریابی سنتی تیم توسعه محصول، محصول رو ساخته و در پایان به تیم بازاریابی می سپاره، بازاریابان هم باید روی اون چیزی که به اون ها سپرده شده کار کنند.

کارشون در اصل اینه که درک مشتری رو به محصول تغییر بدن، درحالی که بازاریابی هکر رشد، بازاریابی رو به عنوان کاری مشخص باید انجام بده، نمی بینه بلکه اون رو به عنوان چیزی که در محصول تعبیه شده می بینه.

از نظر علم اقتصاد، بازاریابی سنتی به بودجه زیادی نیاز داره. چون در ردیابی نتایج و بازگشت سرمایه کارایی نداره بدنام شده است. در حالی که بازاریابی هکر رشد بر اساس محرک های ریز و هوشمندانه که ماشین بازاریابی خودکار ایجاد می کنه و غالبا با همه گیر شدن شناخته میشه.

دستورالعمل بازاریابی هکر رشد از مجموعه چیزهایی تشکیل شده که با کمترین بودجه قابل آزمایش(Test)، ردیابی(Track) و مقیاس پذیری(Scale) است.

هکر های رشد دست یافتند که موفقیت در اولین تلاش، دومین تلاش ها بدست نمی آید در نتیجه با محصولشون انعطاف پذیر برخورد می کنند.

بازاریابی هکر رشد

 

به نظرم در بازاریابی هکر رشد دو نکته مهم وجود داره:

۱- توسعه محصول درجه یک که با بازارتون همخوانی داشته باشه.

۲- مقابله با این وسوسه که همان اول به دنبال مطرح شدن باشیم، چرا که با این کار بسیار هزینه بر است که بازاریابی سنتی چنین طرز تفکری داره.

بازخورد ها رو بپذیرید و اوتقدر این رویه رو تکرار کنید تا ماشین های رشدتون به حرکت دربیاد.

درواقع تجربه ایی که نویسنده از دیدگاه بازاریابی هکر رشد در شرکت هایی که از آن استفاده کردند، نشان می ده که هک رشد بازاریابی را بی معنی کرده، یا حداقل بهترین روش هایش را بازنویسی کرده بود.

راهی که بازاریابی هکر رشد نشان می دهد، فرایندی بسیار سیال تر و تکرارپدیرتر است. در این نگاه بازاریابی از قبل تولید و توسعه محصول شروع می شود. یک هکر رشد، بازاریابی را نه به عنوان کاری که یک شخص انجام می دهد، بلکه به عنوان چیزی که شخص در محصول تعبیه می کند، می بیند.

در این کتاب هدف نهایی هر هکر رشد را این گونه تعریف کرده: دستیابی به جمعیت میلیونی از کاربران.

در این کتاب تعریف جالبی از بازاریابی ارایه داده:

هر چیزی را که سبب بهبود و رشد کسب و کار شود می توان بازاریابی دانست

در فصل اول کتاب درباره یک طرز فکر جدید صحبت می کنه. و درباره بازاریابی سنتی صحبت می کنه که این افراد رو ادمای ولخرجی معرفی می کنه که هزینه های زیادی در واحد بازایابی می کنند و از اندازه گیری بازده سرمایه گذاری ناراحتند، چون می بینند که استراتژی هایشان اغلب معیوب و سرمایه گذاری شان بی کفایت است. در دیدگاه سنتی بازاریابان دیدگاه برند محور دارند در صورتی هک رشد بر اساس معیار و بازگشت سرمایه است.

یک جمله طلایی در این کتاب خواندم:

دیگر مهارت واقعی یک بازاریاب امروز نه کمک به یک شرکت بزرگ و کسل کننده در حصول به یک درصد رشد سالیانه، بلکه کمک به شکل دادن برندی جدید از هیچ و تقریبا بدون هیچ منبعی است. در واقع نگاه ناب که ازش صحبت میشه و این نگاه به لین استارتاپ هم رسیده، همچین نگاهی رو داره که یک بیزنس استارتاپی باید رشد نمایی داشته باشه و مقیاس پذیر بشه که درواقع ترجمش میشه همین که از هیچ به همه چی برسیم.

نویسنده معتقده که هک رشد بیشتر به طرز تفکر مربوطه و فرایندی سیاله و راهی برای تفکر و نگریستن در یک کسب و کار است.

تا اینجا کتاب به خوبی طرز تفکر هک رشد رو بیان می کنه و از نگاه هکر رشد به خوبی در بازاریابی استفاده می کنه. درکل چیزی که من متوجه شدم با دیدگاه هک رشد در بازاریابی باید از هزینه های گزاف دوری کنی و از هیچ و پوچ، کاخ بسازی و پیشرفت کنی.

برای طی کردن فرایند هک رشد در بازاریابی ۴ گام رو معرفی می کنه:

گام اول: همه چیز با همخوانی محصول و بازار آغاز می شود.

گام دوم: یافتن هک رشدتان(درواقع در این قسمت یاد میده که چطور مشتری هاتو رو پیدا کنی ، مثلا یکیش ساخت پروفایل جعلیه که پلتفرمتو محبوب نشون بدی )

گام سوم: همه گیر شدن (در واقع یاد میده که کسب و کارتو وایرال کنی )

گام چهارم: کار را کنترل و پیگیری کنید: ابقا و بهینه سازی

که شما در کتاب در هر فصل یک گام را به همراه مثال های آن مطالعه خواهید کرد.

در تصویر زیر می تونید گام های بازاریابی هکر رشد رو یکجا مشاهده کنید:

 

بازاریابی هکر رشد

 

در فضای استارتاپی، مجبوریم خلاق باشیم، مجبوریم تحلیل گر باشیم، مجبوریم خارج از عرف فکر کنیم و مجبوریم از منابع نسبتا محدودمان با دقت بسیاری استفاده کنیم. در این کتاب استارتاپی برخورد کردن را با هر بیزنسی یاد میگیرید. در نهایت کتاب بعد توضیح هر تکنیکی، برای تایید آن از یک مثال واقعی استفاده می کند.

یکی از نقاط قوت کتاب، پاورقیشه که هر کلمه رو که نیازه لاتینش رو میاره، برای کسایی مثل من که باید هرچیز جدیدی رو سرچ کنن، میتونه مفید باشه.

این کتاب بیشتر به درد استارتاپ ها و کسب و کارهایی که بر روی سایت هستند، می خوره.

در این کتاب مثال هایی از نسل جدید برند های بزرگ همچون ایربی اند بی، توییتر، ردیت، اینستاگرام و فیسبوک میاره که حتی یک دلار هم صرف بازاریابی سنتی نکرده اند. در عوض بر استراتژی جدید بازاریابی هکر رشد تکیه کرده اند، تا به این وسیله علی رغم بوجه نسبتا کمشان در بازاریابی، افراد بیشتری را هدف بگیرند.

درکل ترجمه کتاب ترجمه بدی نبود و قابل قبول بود. ولی طراحی جلد کتاب برای دلچسب نبود.در ضمن طی ۳ الی ۴ روز کتاب به دستم رسید. در نهایت هرکس که استارتاپی داره، سایتی داره باید کتاب بازاریابی هکر رشد رو مطالعه کنید.

بازاریابی هکر رشد

برای مطالعه این کتاب می تونید به سایت کانون ترجمان مراجعه کنید.

 

کارشناسی مهندسی مکانیک خوندم. الانم در حال تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه علامه طباطبائی هستم. این روز ها بیشتر از همه چیز مشغول کتاب خوندن هستم و مطالبی که جدید می گیرم رو در عمل در جاهای مختلفی ازش استفاده می کنم. عاشق کتاب خوندن، عکاسی،فتوشاپ،نوشتن هستم.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.