آیا ویرایش تگ های H1 یا H2 به سئو شما صدمه میزند؟

این سوالی آسان با پاسخی آسان است اما میخواهیم آن را با جزئیات بررسی کنیم تا ببینید چه اتفاقی روی میدهد. محتمل ترین جوابی که شما ممکن است انتظارش را داشته باشید بله است. تغییر دادن H1 یا H2 یا بقیه آنها به به سئو شما صدمه میزند دقیقاً مانند تغییر هر چیز دیگری در وبسایت میتواند به سئو شما صدمه بزند.‏ در عین حال، تغییر تگ های H1 شما می تواند به همان اندازه به SEO شما کمک هم بکند.

در این مقاله مدیر مگ می‌خواهیم ببینیم که آیا ویرایش تگ های H1 یا H2 به سئو شما صدمه میزند؟

تگ های H چه هستند؟

تگ های H یا تگ های هدر (Header Tags)، تگ هایی هستند که در HTML استفاده می شوند. وقتی در مورد سئو صحبت میکنیم معمولا در مورد H1 و H2 و گاهی H3 صحبت می کنیم. در حقیقت در کدهای معتبر HTML تگ های H وجود دارند که تا H6 می روند. با این حال، اکثر وب مسترها هرگز بیشتر از H2 یا H3 استفاده نمی کنند.

تگ های H چه هستند؟
انواع تگ های H

اگر شما درباره یک ساختار کلی محتوای توزیع شده فکر می کنید، شما یک ایده از نحوه استفاده از تگهای H را می بینید. در یک کتاب H1 میتواند عنوان کتاب باشد، H2 هر اقدام فردی ، و H3 هر فصل در درون هر اقدام خواهد بود. اگر شما در در هر فصل بخش هایی داشته باشید آنها H4 شما خواهد بود. یعنی اینها عنوان هر بخش هستند نه کل بخش. با استفاده از یک تقارن جغرافیایی می توان گفت که کل زمین H1، کشور H2، ایالت H3، شهرستان H4، شهر H5، و مناطق شهری H6 خواهد بود.
معمولاً شما فقط یک H1 برای وبسایت خودتان می‌خواهید، اما می توانید تعدادی که به نظرتان منطقی است را استفاده کنید. رایج ترین استفاده این است که عنوان وبلاگ تان را H1 بگذارید و تیتر های بعدی را مانند “تگ های H چه هستند؟” را H2 بگذارید. به ندرت ساختار یک مقاله بلاگ، شما را به استفاده از H3 یا H4 هدایت می کند، هر چند شما ممکن است آن را در راهنماهای مرجع پر محتوا پیدا کنید.
یک راهنمای جامع سئو ممکن است “بهترین راهنمای سئو” را به عنوان H1 و بخش هایی مانند سئو داخلی (On-site SEO) و سئو خارجی (Off-site SEO) را به عنوان H2 داشته باشد. در سئو داخلی شما میتوانید موضوعات فردی مانند لینک دهی داخلی، جستجو کلمه کلیدی و غیره را به عنوان H3 بیابید.
با این وجود، اینها توصیه هایی است برای این راهنماهای جامع و مرجع، نه برای پست های ساده بلاگ. احتمالا در این سایت شما H3 را پیدا نخواهید کرد چون که اکثریت محتوایی که ما منتشر میکنیم از لحاظ ساختاری ساده است.

مقاله مرتبط  آیا عدم استفاده از تگ‌ H2 به سئو صدمه می زند؟

اصلاً چرا باید ازتگ های H استفاده کنیم؟

دو دلیل وجود دارد:
دلیل اول این است که چون تگ های h به شما اجازه می دهد یک ساختار ثابت را در سایتتان حفظ کنید. شما می توانید ویژگی های CSS را به H ها اضافه کنید و ساختار را در یک فایل CSS خارجی ذخیره کنید. این باعث می شود تغییر ساختار هر تگ h در وب سایت شما آسان شود و شما تنها نیاز دارید که در آن فایل خارجی چند خط از CSS را تغییر دهید. خیلی آسان تر از این است که بخواهید هر صفحه سایتتان را به صورت دستی ویرایش کنید.
دلیل دوم این است که گوگل ساختار را دوست دارد. آنها آنقدر ساختار را دوست دارند که یک ابتکار جهانی را برای ساختار دهی و نظم دادن به اینترنت به وجود آوردند. ممکن است نام آن را شنیده باشید: Schema.org . اسکیما مارکاپ (SchemaMarkup) برای ساختاردهی به وجود آمده است. با تگ های H ، شما به پستهای بلاگ خودتان ساختار می دهید.
چون گوگل ساختار را دوست دارد اهمیت بیشتری به آن می دهد. آنها توجه بیشتری به هر H1 ، H2 و H3 سایت شما می کنند. آنها همچنین به H5 ،H4 و H6 توجه می‌کنند اما نه به اندازه تگ های یک تا سه.

H1 تقریبا همیشه در عنوان وبلاگ استفاده می شود، چیزی که گوگل انتظار آن را دارد. آنها از H1 برای فهمیدن موضوع پست شما استفاده میکنند و بقیه محتوا را با عنوان تطبیق میدهند. H2 هم بخشها را به همین گونه دسته بندی میکند.
در هر دو مثال استفاده از تگ های H به محتوای درون آنها وزن بیشتری میدهد. وقتی که شما از یک جمله با یک کلمه کلیدی در درون آن برای عنوان H1 استفاده میکنید گوگل می داند که پست شما احتمالاً شامل آن کلمه کلیدی خواهد بود و به آن ارتباط بیشتری میدهد، با این فرض که با هم مطابقت دارند. شما نمیتوانید از یک کلمه کلیدی درتگ H1 استفاده کنید که بی ربط به بقیه محتوای پست شما باشد و انتظار داشته باشید که رتبه ای به دست آورید.
اکنون شواهدی وجود دارد که پیشنهاد میکنند که فقط H1 به تنهایی این کار را انجام نمیدهد ، بلکه جایگاه یابی اصلی و فرمت است که محتوای H1 را ارزشمند می کند. شما میتوانید در مقاله دیگر همین سایت در مورد بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو مطالعه کنید. به هر حال نتیجه یکسان است. محتوایی که شما در درون تگ های H قرار میدهید از همان محتوا بدون داشتن فرمت ارزشمندتر است.

H1 ها، کلمات کلیدی و هامینگ برد

گوگل در سال ۲۰۱۳ آپدیتی را منتشر کرد که نام آن را هامینگ برد یا مرغ مگس خوار (Hummingbird) گذاشت و هدف آن بهبود در ک معنایی گوگل از نوشته ها بود. آنها دیگر فقط به دنبال کلمات کلیدی نیستند و چشم بسته به محتوای حاوی آن کلمات کلیدی رتبه نمیدهند. در عوض گوگل درک جامعی از زبان و اینکه کلمات کلیدی چگونه کار می کنند، به علاوه مترادف ها و تعریف های متنوع کلمات در یک عبارت کلمات کلیدی دارند.

آیا ویرایش تگ های H1 یا H2 به سئو شما صدمه میزند؟
این بدین معناست که شما توسط کلمات کلیدی در عنوان محدود نمی شوید و به خاطر کلمات کلیدی خاص عنوان های خود ارزشی به دست نمیآورید. به عنوان مثال شما می توانید یک پست در مورد “علائم معمول آلرژی های گرده” بنویسید و شما برای پرسش های مربوط به آلرژی های گرده، آلرژی به گرده های X، علائم آلرژی، آلرژی های تابستانی و بسیاری از سایر جستجو های مرتبط نشان داده می شوید. گوگل می داند که هدف شما بوجود آوردن ارزشی است که برای آن اطلاعات ارائه میکنید و باید برای انواع جستجو های مرتبط آن رتبه به دست آورید.
این یعنی محتوای شما میتواند با هر پست با یک پایگاه گسترده تر روبرو شود و به کاهش محتوای تقریبا تکراری کمک می کند. به این معنی که سایت ها هیچ انگیزه ای برای نوشتن علائم معمول گرده های درختی، نشانه های معمول گرده علف، نشانه های معمول گرده گل وحشی، وغیره به عنوان مقالات جداگانه ندارند.
بهترین نتیجه این و آپدیت های بعدی این است که شما اساساً میتوانید در مورد چیزی که می خواهید بنویسید بدون اینکه در مورد کلمات کلیدی خاص نگران نباشید. مکانیسم کلمات کلیدی اساسا از بین رفته است و شما نیاز دارید که تحقیقات کافی در مورد کلمات کلیدی برای هدایت کردن موضوع های خود انجام دهید اما جمله بندی خاص و چگالی کلمات کلیدی دیگر مرتبط نیستند.

مقاله مرتبط  آموزش لینک سازی برای بهبود سئو 2018

بهترین تمرین ها برای تگ های H در پست های بلاگ

استفاده از تگ های H بسیار آسان است بسیاری از پلتفرم های بلاگها این کار را به صورت خودکار انجام می دهند. اما اگر نیاز است که آنها را به صورت دستی انجام دهید ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

H1: از تگ H1 فقط و فقط یک بار در هر پست وبلاگ استفاده کنید. استفاده بیش از یکبار باعث سردرگمی موتورهای جستجو می شود و می تواند به سئو شما صدمه بزند. این باعث صدمه زدن به کل سایت شما نمی شود اما گوگل به کدهای ضعیف امتیاز منفی می دهد.
معمولا H1 باید در مورد عنوان و در بالای پست بلاگ شما باشد. این بزرگ ترین و مورد تاکید ترین متن یک صفحه اینترنتی است. ممکن است از آن در قسمتهای پایین تر پست استفاده کنید اما باعث هدر دادن ارزش و تاکید بالقوه میشود. 

تگ H1 را برای عنوان رزرو کنید

به عکس زیر که در مورد همین مقاله است دقت کنید.

آیا ویرایش تگ های H1 یا H2 به سئو شما صدمه میزند؟
درباره کلمات کلیدی خاص در عنوان یا تگ H1 نگران نباشید. عنوان شما باید اول و مهمترین هدفش ارائه اطلاعات و ارزش به خوانندگان شما باشد. تا زمانی که عنوان توضیح بدهد که متن پست در مورد چه چیزیست یا خواننده را درگیر خود کند، مناسب است. به یاد داشته باشید عنوان های گسترده مانند “چه کاری انجام دادم که ده هزار دلار از دست دادم” هنوز هم میتواند رتبه خوبی به دست آورد حتی اگر عنوان به محتوای خاص پست اشاره نکند یعنی روشی که پول را از دست داده اید.
شما میتوانید از کلمه کلیدی که میخواهید و به شرط اینکه برای انسان ها قابل فهم باشد، استفاده کنید. هرچند، کلمه های کلیدی که به لحاظ جغرافیایی اهداف وسیعی را هدف قرار می دهند، مناسب نیستند. و تفسیر آن چپاندن کلمات کلیدی است و برای سایت شما مضر می باشد.

H2: هنگامی که مشغول نوشتن پست بلاگ خود هستید، اغلب از عنوان های فرعی یا زیرین برای جدا کردن محتوای خود استفاده کنید. پیشنهاد میشود که این کار را برای هر ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه انجام دهید که البته بستگی به ارزش محتوای شما دارد. اگر عنوان فرعی مطلب بیشتری را پوشش می دهد، هم میتوانید آن عنوان فرعی را به دو عنوان تقسیم کنید و هم می توانید آنرا در یک بخش طولانی تر پوشش دهید. هر دو این کارها مفید هستند.
عنوان های فرعی معمولاً باید با تگ H2 قرار گیرند. یک اشتباه رایج وجود دارد که تعداد تگ های H همان تعداد عنوانها است و H1 باید عنوان باشد ، H2 برای اولین عنوان فرعی، و H3 برای دومین عنوان فرعی و به همین صورت باشد. این بهترین کار ممکن نیست و جریمه خفیفی را برای کد نویسی نادرست شما به همراه میآورد. شما احتمالاً به سئوی آن توجه نمیکنید اما اگر این مشکل را در کل سایت تان داشته باشید و آن را درست کنید متوجه بهبود خواهید شد.
عنوان های فرعی قابلیت بیشتری برای استفاده از کلمات کلیدی را دارند تا زمانی که برای انسانها قابل فهم باشند. هیچ کس نمی خواهد کلمات کلیدی ضعیف را در عنوان های فرعی ببیند، به خصوص اگر کلمه کلیدی در هر عنوان فرعی وجود داشته باشد. به عنوان مثال اگر شما یک شرکت کنترل آفات داشتید و یک پست عمومی با عنوان های فرعی مانند مقابله با مورچه توسط شرکت پئوریا الینویز، کنترل موریانه در پئوریا الینویز و از بین بردن ساس در پئوریا الینویز، شما احتمالاً یک جریمه خفیف برای چپاندن کلمات کلیدی دریافت می کردید. در عوض میتوانید بخش جغرافیایی کلمه کلیدی را حذف کنید و در جاهای دیگر به منطقه کاری خود اشاره کنید.

H3: معمولاً شما H3 را در محتوای اصلی وبلاگ پیدا نمیکنید. اگر شما در حال نوشتن یک راهنمای طولانی هستید با بخش های فرعی زیاد برای هر بخش شما می توانید آن بخش های فرعی را با H3 مشخص کنید. در این گونه موارد کلمات کلیدی به دلیل ماهیت سرفصلها تقریبا اجباری هستند. آنها به صورت توصیفی از بخش هستند و بنابراین خودشان کلمه کلیدی به حساب میآیند. با این وجود از کلمات کلیدی طولانی یا کلماتی که دیدی جغرافیایی دارد برای آن مصارف استفاده نکنید.

H4 تا H6: تگ های H4 تا H6 معمولاً در طراحی وب مدرن استفاده نمی شود. اگر شما در حال نوشتن یک راهنمای خیلی طولانی هستید نیاز به بخشهای پشت سرهم دارید می توانید برای هدف های سازمانی از آنها استفاده کنید. اما آنها تقریباً مشابه هستند به متن های استاندارد با یک قسمت بولد یا ایتالیک شده برای تاکید بیشتر. مادامی که به صورت صحیح از انها در یک فرمت منظم استفاده میکنید ضرری به شما نخواهند رساند اما واقعا سود زیادی هم عاید شما نمی شود.

آیا تغییر تگ ها به سئوی شما صدمه می‌زند ؟

به سوال اصلی برگردیم که عنوان این پست است. آیا ویرایش تگ های H1 یا H2 به سئو شما صدمه میزند؟ بله البته. اگر شما یک عنوان خوب و ثابت دارید و آن را تغییر دهید عنوان جدید ممکن است به اندازه قبلی جذاب نباشد یا کلمات کلیدی خوبی در آن به کار نرفته باشد که باعث آسیب رساندن به حضور شما در موتورهای جستجو می شود.
از سوی دیگر اگر شما از یک عنوان عمومی استفاده می کنید که به نظر نمی رسد توجه زیادی را جلب کند. شما می‌توانید H1 را ویرایش کنید و با افزودن چیزی جذاب تر پیش بروید. هر دوی این ها ممکن است، هر گونه تغییری در یک عنصر سئو می تواند به شما کمک کند یا ضربه بزند و هیچ راهی وجود ندارد که فهمید کدام یک اتفاق خواهد افتاد مگر اینکه شما به سمت یک تکنیک بد بروید یا از یک تکنیک بد دوری کنید.
تگ های H خودتان را پر از کلمات نکنید، نگران بهینه سازی آنها با کاراکترها نباشید و به محتوای خود اجازه دهید برای خود صحبت کند. تگ های H یک فاکتور در سئو مدرن هستند اما فاکتوری نسبتاً کوچک هستند که نباید خیلی نگران آنها بود.

مقاله مرتبط   سئو تنها راه دریافت ترافیک نیست

منبع: SEOblog

مدیر محتوا، مدیر سئو، زبانشناس و مترجم

دیدگاهی بنویسید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.