ایده عالی مستدام راهی برای به خاطرماندن

ایده عالی مستدام

ساختن برای به خاطر ماندن

بعد از خواندن کتاب «نقطه بی بازگشت» نوشته مالکوم گلادول برادران چیپ و دان هیث تصمیم گرفتند درباره ویژگی هایی که یک اندیشه را مشهور و در اذهان مردم جاودانه می کند، تحقیق کنند. که نهایتا منجر به نوشتن کتابی با عنوان “ایده عالی مستدام”  با عنوان لاتین “Made to Sick”شد. 

این دو برادر، چندین و چند اندیشه و اثر مختلف از منابع گوناگون را بررسی کردند: افسانه های قدیمی، تئوری های توطئه، برنامه های اجرا شده در حوزه سیاست عمومی و محصولات به یادماندنی.

این دو برادر در بررسی های خود متوجه شش ویژگی مشترک در تمامی اندیشه های جاودانه شدند و آنها را در سرنام «SUCCES» خلاصه کردند و در کتاب ایده عالی مستدام منتشر کردند. این ۶ ویژگی به شما کمک می کند تا ایده های خود را ماندگار کنید. منظور از ماندگاری این است که ایده های شما فهمیده شوند، به یادآورده شوند، اثری با دوام داشته باشند و در نهایت نظر و رفتار مخاطبانتان را تغییر دهد.

۱- ساده (Simple):

اولین اصل ایده عالی مستدام ساده بودن ایده است. هسته مرکزی هر اندیشه جاودانه ای، مفهوم بسیار سادهایی دارد. برای ساده سازی ایده ها و اندیشه هایتان کافی است منظور اصلی تان را بیان و عناصر زائد را شناسایی و حذف کنید. به طور مثال، این مفهوم که هواپیمایی سوت وست، ارزان ترین شرکت هواپیمایی است که یک مفهوم ساده و عامه فهم است.

تبلیغی که  ساده می گوید که بین رانندگی و الکل یکی را انتخاب کنید:

۲- غیرمنتظره (Unexpected):

اندیشه یا ایده شما باید غیرمنتظره باشد و مخاطبان را غافلگیر کند. به عنوان مثال، دلیل شهرت خدمات مشتریان فروشگاههای زنجیرهای نورداستورم این است که این خدمات، بسیار بالاتر از خدمات مورد انتظار مشتریان است و آنها را شگفت زده می کند. مثلا خدماتی مثل اتو کردن پیراهن مشتری ای که می خواهد بعد از خرید به یک مهمانی برود؛ مراقبت از خودروی مشتری ای که یک خرید عجله ای دارد؛ و حتی کادو کردن محصولی که مشتری آن را از فروشگاههای رقیب خریده است، همگی خدماتی ورای انتظار مشتریان هستند. 

 وقتی ماشین گمانه زنی اشتباه می کند، ذهن آماده ی آماده برای پذیرش و بخاطر سپاری است اما فراموش نکنیم که قرار است غیر منتظره باشیم و از غیر منتظره بودن برای ماندگار شدن استفاده کنیم و قرار نیست اسپم باشیم(مثل ایمیل های غیر منتظره بعضی سایت ها) .

ایمیل هایی با عنوان “شما برنده شده اید”، فیلم های تبلیغاتی ترسناکی که با صدایی ناهنجار شروع می شوند، پیامک هایی که خبر از خوش شانسی شما می آورند و در نهایت دعوت به یک مسابقه و خیلی از پیام های غیر منتظره دیگر، هرگز ماندگار نیستند.برای غیر منتظره بودن باید متناسب با موضوع توجه مخاطب را جلب کرده و ارتباطی ملموس برقرار کنیم . این اصل ایده عالی مستدام، اصلی است که حتما باید متناسب با موضوع باشد.

۳- محسوس (Concrete):

ایده تان را طوری مطرح کنید که به خوبی فهمیده و به خاطر سپرده شود. راز موفقیت بوئینگ در طراحی هواپیمای ۷۳۷ این بود که مدیران ارشد شرکت، یک هدف محسوس و قابل فهم را برای هزاران مهندس شرکت در نظر گرفتند: ساخت هواپیمایی که ۱۳۱ صندلی دارد، مسیر نیویورک تا میامی را بدون توقف طی می کند، ودریک اتوبان ۴ خطه به راحتی می نشیند. 

درصد زیادی از حرف هایی که در روز گفته می شود و اهدافی که از آن صحبت میکنیم انتزاعی هستند و تصاویری مبهم را شکل می دهند.

شما صدبار هم به شخصی بگویید که سیگار نکش ضرر دارد، او قبول نخواهد کرد ولی اگر تبلیغی محسوس این را نشان دهد می تواند تاثیر گذار باشد… پس ببینید که این تبلیغ چگونه از این اصل ایده عالی مستدام استفاده کرده است:

مقاله مرتبط  جابجایی قدرت به سمت مشتریان متصل

۴- باور کردنی (Credibility):

ایده تان را طوری مطرح کنید که مخاطبان آن را باور کنند و بپذیرند، به عنوان مثال، خدمات پستی شرکت هندی سیفکس پرس به گونه ای است که مشتریان شرکت به آن اعتماد کامل دارند. دلیل این اعتماد این است که این شرکت، تمامی۶۹۰۰۰ نسخه آخرین کتاب هری پاتر را راس ساعت ۸ صبح روز انتشار کتاب، به کتاب فروشی های طرف قرارداد، تحویل داد.

 

۱۶ خرداد ماه ۱۳۹۱ شایعه تصویر پپسی بر روی کره ماه مطرح شد، بسیاری این شایعه را باور کردند. چرا ؟

گزارش های خبرنگار “انتخاب” حکایت از آن دارد که صدها هزار نفر از مردم ایران ، راس ساعت ۱۰ و نیم امشب با حضور بر پشت بام ها، دقایق طولانی به ماه خیره شدند تا شاید تبلیغ پپسی را روی ماه ببینند!

این در حالی است که گروهی از مردم همان دقایق نخست، پشت بام را ترک کردند و به دروغ بودن این خبر، پی بردند، اما بسیاری نیز تا لحظاتی پیش، به ماه خیره شده بودند!

نکته عجیب تر آنکه، گروهی دیگری از مردم تا این لحظه از نیمه شب (۱ بامداد) با طرح این مسئله که “ایران با کشورهای غربی، تفاوت زمانی دارند” همچنان به ماه خیره شده اند!”

به گزارش نیو ادز نیوز بالاخره پس از مدتها شرکت پپسی توانست طرح تبلیغاتی خود برای تاباندن لوگوی پپسی بر روی کره ماه را که با مخالفت سازمان محیط زیست ملل متحد یو.اِن.ئی.پی مواجه بود را به مرحله ی اجرا برساند .

بر اساس این برنامه اولین پروژه ی آزمایشی تابش نور بر سطح کره ی ماه در تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۱۲ (۱۶ خرداد ۹۱) در منطقه خاور میانه که شرایط مناسب تری را برای انجام این کار دارا میباشد انجام خواهد شد.

زمان دقیق این پدیده غیرطبیعی و جالب شامگاه ۵ ژوئن به وقت ایران در ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه است که در سرتاسر ایران نیز به صورت کامل قابل رویت خواهد بود . مدت تابش احتمالا تنها حدود ۱۵ دقیقه به طول خواهد انجامید
در صورت موفقیت کامل پروژه ، این طرح تبلیغاتی به صورت رسمی در نقاط دیگر جهان توسط شرکت پپسی و احتمالا دیگر غول های عرصه ی تجارت جهانی اجرا خواهد.

در این شایعه از تکنیک های معتبر بودن برای باورپذیری بیشتر آن استفاده شده بود، میتوانیم از همین تکنیک ها برای ایده های درست و حرف های حسابی استفاده کرده و اثربخش تر صحبت کرده و بنویسیم.

۵- احساسی (Emotion):

اهمیت ایده تان را برای مخاطبان جا بیاندازید. تحقیقات پیرامون تبلیغات مبتنی بر واقعیات و تبلیغات احساسی ترک سیگار نشان می دهند که ایده ها و افکار احساسی، اثرگذارتر و ماندگارترند

احساسی بودن برای ارائه ایده ها و گفتن حرف ها به این معنی نیست که احساسات دیگران را مانند فیلم یا داستان های گریه آور تحریک کنیم، بلکه هدف از احساسی کردن پیام ها این است که کاری کنیم که دیگران به آن اهمیت داده و به درستی با ما همراه شوند، تحریک احساسات به شیوه ای درست باعث برانگیخته شدن افراد برای اقدام می شود.

کمپین “سر به سر تگزاس نذار” Don’t Mess With Texas، کمپینی که سعی میکرد با ایجاد حس انزجار از کثیف کردن تگزاس به هر بهانه ای، شهر تگزاس را تمیز تر از قبل حفظ کند

۶- داستانی (Stories):

ایده یا افکارتان را از طریق داستان سرایی به مخاطبان منتقل کنید. تحقیقات نشان می دهند که داستانسرایی، شبیه سازی ذهنی را فعال و تصویرسازی از یک ایده یا تفکر، به خاطر سپردن و به خاطر آوردن آن ایده یا تفکر را راحت تر می کند.

برادران هیث معتقدند که افکار بزرگ، متولد نمی شوند بلکه با کمک این ویژگی ها ساخته می شوند.

این دو برادر در تایید ادعایشان، تبلیغات اخیر رستوران های زنجیرهای ساب وی را که در آن جارد (جوان آمریکایی ای که توانست ظرف مدت سه ماه و با خوردن روزی دو ساندویچ ساب وی، ۴۵ کیلوگرم وزن کم کند) حضور داشت، مثال میزنند. این تبلیغ، فروش ساب وی را ظرف مدت یک سال ۱۸ درصد افزایش داد. برادران هیث معتقدند که  اولیه این تبلیغ، نمره بالایی در هر شش ویژگی ایده عالی مستدام می گیرد:

۱- ساده: کاهش وزن

۲- غیر منتظره: کاهش وزن با خوردن غذای فست فود

۳- محسوس: کاهش وزن با خوردن روزی دو ساندویچ ساب وی

۴- باور کردنی: شواهد و مدارک دال بر صحت ادعای جارد مبنی بر کاهش وزن به میزان ۴۵ کیلوگرم

۵- احساسی: غلبه بر سختی های کاهش وزن

۶- داستانی: داستان واقعی کاهش وزن با خوردن ساندویچ های در ساب وی

مقاله مرتبط  5 روند آتی بازاریابی در سال 2018

کتاب ایده عالی مستدام  با طراحی منحصر به فرد توسط انتشارات محترم آریانا قلم چاپ شده است. نکته جالب توجه این است که با خرید این کتاب انتشارات محترم برایتان کمپین حمایتی این کتاب را به صورت هفتگی ایمیل می کند.

کارشناسی مهندسی مکانیک خوندم. الانم در حال تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه علامه طباطبائی هستم. این روز ها بیشتر از همه چیز مشغول کتاب خوندن هستم و مطالبی که جدید می گیرم رو در عمل در جاهای مختلفی ازش استفاده می کنم. عاشق کتاب خوندن، عکاسی،فتوشاپ،نوشتن هستم.

دیدگاهی بنویسید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

اسلایدر سایدبار

سلام

سلام

ثبت نام وبینار "اصول و مبانی مدیریت بازاریابی"ثبت نام می کنم
+