استراتژی های بازاریابی متاورس

فهرست مطالب

بازاریابی در دنیای متاورس 

در سال ۲۰۲۱ تمرکز فزاینده ای بر روی متاورس مشاهده شد. از اقلام لوکس و کلکسیون های با نسخه محدود گرفته تا کنسرت های دیجیتال، ده ها برند در حال ورود به نسل بعدی اینترنت هستند. 

اگرچه متاورس هنوز در مراحل اولیه است، اما به وضوح آینده تجارت و بازاریابی را شکل خواهد داد . چگونه باید حرکت خود را انجام دهید؟ در این مقاله، بهترین استراتژی‌های بازاریابی متاورس را که می‌توانید استفاده کنید، شامل مثال‌هایی که می‌توانید از آنها بیاموزید، گردآوری کرده‌ایم.

متاورس چیست؟

اساساً متاورس یک دنیای مجازی موازی است. شامل چندین فضاهای آنلاین قابل همکاری است که در آن افراد (به عنوان آواتارهای دیجیتال) می توانند خرید کنند، تجارت کنند، سفر کنند، معاشرت کنند و با یکدیگر تعامل داشته باشند. هدف ارائه یک دنیای جایگزین فوق واقعی برای دنیایی است که در حال حاضر در آن زندگی می کنید.

یک متاورس کاملاً تحقق یافته ترکیبی از چندین فناوری مانند واقعیت افزوده و مجازی، ویدیوها و آواتارهای سه بعدی است. در حالی که تحقق آن ممکن است چند سال طول بکشد، می‌توانید جنبه‌هایی از آن را در دنیای بازی‌های آنلاین مانند Fortnite، Roblox، Animal Crossing و Minecraft مشاهده کنید.

چرا باید در متاورس بازاریابی کنید؟

عصر وابستگی دیجیتال، رفتار مصرف کننده را تغییر داده است. تا حدودی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، افراد بیشتری به خرید، کار، بازی و یادگیری آنلاین مشغول هستند. متاورس یک راه حل “فیژیتال” (فیزیکی و دیجیتالی) را نوید می دهد “phygital”. این به دنبال محو کردن مرز بین واقعیت فیزیکی و مجازی و تغییر نحوه تجربه ما از جهان است.

برای شرکت ها، این فرصتی برای دستیابی به مخاطبان جدید، بهبود اعتماد مصرف کننده و کشف جریان درآمد بالقوه است. Roblox برای نمونه، ۲۰۰ میلیون کاربر فعال دارد که تنها در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، ۳۱۹ میلیون دلار برای ارز درون بازی خرج کردند. شایان ذکر است، ۶۷ درصد از جمعیت پلتفرم بازی آنلاین زیر ۱۶ سال سن دارند.

با تسلط نسل  z بر متاورس، ما نمی توانیم به اندازه کافی بر ارزش آنها به عنوان مصرف کننده تاکید کنیم. در ایالات متحده، آنها ۱۴۳ میلیارد دلار قدرت خرج دارند و کارشناسان پیش بینی می کنند که تا سال ۲۰۳۰ از هزاره ها و بومرها فراتر خواهد رفت.

 به طور کلی، متاورس مملو از فرصت هایی برای مشاغل است. برندهای برتر شانس خود را در آن امتحان کرده اند، و شما نیز باید همینطور. این بهترین استراتژی های بازاریابی متاورس می تواند به شما کمک کند تا برخی از بینش ها را به دست آورید.

برترین استراتژی های بازاریابی Metaverse

۱٫ خود را به صورت نیتیو در پلتفرم قرار دهید

طبیعتاً تبلیغات مزاحم است. در حالی که تبلیغات پنج ثانیه ای در ابتدای یک ویدیوی YouTube می تواند افراد را در مسیر خود متوقف کند، همچنین می تواند آزار دهنده باشد. از طرف دیگر، قرار دادن خود به طور طبیعی و همسان در پلتفرم به شما امکان می دهد بدون ایجاد اختلال در تجربه بازی، با کاربران درگیر شوید.

استفاده از تبلیغات داخلی در بازی یکی از راه های انجام این کار است. کوکاکولا، سامسونگ و فولکس واگن همگی دارای بیلبوردهای مجازی در بازی های ویدیویی مانند Football Manager و Hyper Scape هستند. پلتفرم تبلیغاتی درون بازی Bidstack فاش کرد که این تبلیغات باعث افزایش واقع گرایی بازی برای ۹۵ درصد از بازیکنان و افزایش قصد خرید تا ۱۲ درصد شده است.

در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به شما در ایجاد تبلیغات درون بازی کمک کند:

مخاطب هدف خود را در نظر بگیرید

مخاطب شما به کدام انگیزه ها پاسخ می دهد؟ آیا آنها را گیمرهای معمولی، میانی یا هاردکور در نظر می گیرید؟ اینکه شما چگونه مخاطبان هدف خود را دسته بندی می کنید تأثیر قابل توجهی بر کمپین درون بازی شما خواهد داشت.

پلتفرم بازی ویدیویی مناسب را انتخاب کنید

پلتفرم شما چه موبایل، چه رایانه شخصی، کنسول یا پخش استریمی باشد، باید دسترسی شما را افزایش دهد و در عین حال با برند شما همسو باشد. برای مثال، بازی‌های موبایلی می‌توانند به گیمرهای معمولی بیشتری دسترسی پیدا کنند، در حالی که بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی می‌توانند جذابیت بیشتری را با گیمرهای میان‌رده به دست آورند.

مقاله مرتبط  مشاوره دیجیتال مارکتینگ

قالب خود را انتخاب کنید

به غیر از بیلبوردهای مجازی در استادیوم های ورزشی دیجیتال، برنامه های درون بازی همچنین شامل ویدیو، موسیقی و تبلیغات بنری می شوند. قالبی را انتخاب کنید که محصول شما بتواند با آن شناسایی شود. به عنوان مثال، NAS، از تبلیغات صوتی درون بازی برای تبلیغ آلبوم خود “بیماری پادشاه II” استفاده کرد. نرخ کلیک ۱۲۷۵% نسبت به نرخ معمول بنرهای سنتی درون بازی مشاهده شد.

تبلیغات درون بازی مزایا و معایب خود را دارند:

مزایا:

افزایش بازدید و تعامل

کنترل و مدیریت کمپین

تجربه کاربری پیشرفته

منفی

فقدان داده های عملکردی موجود

چند پلتفرم مکمل بازی ویدیویی

۲٫ بازاریابی موازی واقعی در محیط مجازی

انتقال به متاورس لزوماً به این معنی نیست که شما باید همه چیز را متفاوت انجام دهید. یک نقطه شروع خوب این است که آنچه را که در زندگی واقعی ارائه می دهید در دنیای مجازی موازی تکرار کنید. این نه تنها یک روش طبیعی برای ورود به متاورس است، بلکه روشی معتبر برای کاربران است که به برند شما توجه کنند.

نمونه ای از این کمپین بازاریابی Deliveroo در Animal Crossing است. شرکت تحویل آنلاین غذا،  سواران مجازی را برای تحویل در چندین جزیره در سراسر این بازی مستقر کرده است. بازیکنان نه تنها یک تحویل غافلگیرکننده در جزیره مجازی خود دریافت کردند، بلکه یک کد تبلیغاتی نیز دریافت کردند که می توانستند در زندگی واقعی فعال کنند. تنها در یک ساعت اول، کمپین بازاریابی Deliveroo سه میلیون مشارکت در بازی به دست آورد.

به طور مشابه، معرفی علت واقعی خود در متاورس می تواند تعامل برند شما را افزایش دهد. Hellmann’s یک برند سس مایونز، تعهد خود را برای کاهش ضایعات مواد غذایی به Animal Crossing نیز آورده است. این شرکت جزیره مجازی خود را ایجاد کرد و از بازیکنان دعوت کرد تا غذاهای های فاسد مجازی خود را برای یک هدف اهدا کنند. این به هلمان کمک کرد تا ۵۰۰۰۰ وعده غذایی به FareShare ، یک موسسه خیریه ضایعات غذایی اهدا کند.

همچنین مزایا و محدودیت‌هایی در انجام این استراتژی بازاریابی فراسویه وجود دارد.

طرفداران

افزایش تعامل و شناخت برند

تجربه کاربری همه جانبه

کاهش هزینه و ریسک زنجیره تامین

منفی

زمان بیشتری برای برنامه ریزی کمپین صرف شده است

تلاش بازاریابی سنگین قبل از اجرا

۳٫ خرده فروشی کالاهای مجازی به آواتارهای دیجیتال

هویت‌های آنلاین در متاورس، جایی که آواتارها نشان‌دهنده افراد هستند، بسیار مهم هستند. یک مطالعه نشان داد که ۹۲٪ از مردم برای ایجاد آواتارهای مجازی خود به سفارشی سازی اهمیت می دهند. مانند زندگی واقعی، افراد در محیط سه بعدی پول زیادی را صرف بیان خود می کنند.

به همین دلیل، اقتصاد مستقیم به آواتار (D2A) در حال ظهور است direct-to-avatar. این به شرکت ها امکان می دهد محصولات مجازی خود را مستقیماً به آواتارها بفروشند و خرده فروشی کنند. طبیعتا برندهای مد از این فرصت استفاده می کنند. Balenciaga با Fortnite برای طراحی لباس‌های مجازی، لوازم جانبی و سلاح‌هایی که بازیکنان می‌توانند برای آواتارهای خود خریداری کنند، همکاری کرده است. در همین حال، گوچی یک کیف دیجیتال را در Roblox به قیمت ۴۰۰۰ دلار فروخته است.

در اینجا چند نکته برای کمک به شما برای نفوذ به بازار D2A آورده شده است:

با سازندگان درون پلتفرم شریک شوید

همکاری با جهان‌های بازی آنلاین مانند Fortnite یا League of Legends به شما کمک می‌کند تا دارایی‌های مجازی بسازید که به طور طبیعی می‌توانند در تجربه بازی قرار بگیرند. در غیر این صورت، می‌توانید از پلتفرم‌های سه بعدی و واقعیت افزوده با بازارهای باز برای ایجاد لباس‌های دیجیتالی قابل پوشیدن و قابل مبادله استفاده کنید. اگر دانش قبلی از نرم افزار سه بعدی ندارید، استودیو فابریکانت یک انتخاب مناسب است.

با AR آزمایش کنید

 واقعیت افزوده قرار است با اجازه دادن به کاربران برای تجسم محصولات لباس در زمان واقعی، تجربه خرید را تغییر دهد. گزارشی در مورد تأثیر واقعیت افزوده بر خرده‌فروشی نشان می‌دهد که ۶۱ درصد از کاربران ترجیح می‌دهند از فروشگاه‌هایی که AR ارائه می‌دهند خرید کنند. در اوایل سال جاری، گوچی نه تنها با فروش کفش های دیجیتال به آواتارها، بلکه با دادن فرصتی به خریداران برای پوشیدن آن کفش ها با AR، تیتر خبرها شد.

مقاله مرتبط  تاثیر اینفلوئنسرها بر کسب و کارهای خرده فروشی

کالای مجازی خود را به NFT تبدیل کنید

NFT ها یا توکن های غیر قابل تعویض می توانند تولید و توزیع پوشاک مجازی شما را ردیابی کنند. این می تواند اصالت را ثابت کند، که به ایجاد اعتماد مصرف کننده کمک می کند. یک بازار هنر NFT مانند Rarible می تواند به شما کمک کند کالاهای مجازی خود را به NFT تبدیل کنید، آن را برای فروش قرار دهید و حتی حق امتیاز را به کیف پول دیجیتال خود ارسال کنید.

همچنین مزایا و معایبی برای استفاده از D2A وجود دارد.

طرفداران

تجربه خرید منحصر به فرد

پایداری بلند مدت

زنجیره تامین سریعتر

منفی

توسعه پرهزینه

۴٫ مکان مجازی خود را ایجاد کنید

دیجیتالی شدن نباید مانع از افتتاح یک مغازه شود. یک فروشگاه، موزه یا جزیره سه بعدی مجازی می تواند حضور شما را در دنیای متاورس تثبیت کند و ارتباطات عاطفی قوی با مشتریان شما ایجاد کند. می‌توانید تورها، آزمایش‌ها یا آزمایش‌های مجازی و نمایشگاه‌های تعاملی محصولات سه بعدی را ارائه دهید.

شرکت توسعه سنتوزا وضعیت سرگرمی سنگاپور را به Animal Crossing آورد، در حالی که فیلا فروشگاه خود را در همان بازی ساخت. در همین حال، تجربه درب پشتی مبتنی بر وب جنرال میلز بیش از ۵۰۰۰۰۰ بازدید در کانال های سنتی و رسانه های اجتماعی به دست آورد .

برای ایجاد موسسه مجازی خود:

با پلتفرم‌ها و طراحان AR/VR همکاری کنید

محیط بصری خود را با پلتفرم های مجرب تعریف کنید. پلتفرم فروشگاه مجازی مانند Obsess که به رالف لورن کمک کرد تا بوتیک مجازی خود را ایجاد کند، می تواند در هر مرحله به شما کمک کند.

اندازه و مقدار فروشگاه سه بعدی خود را تعیین کنید

چرا وقتی می توانید دو یا چند فروشگاه مجازی ایجاد کنید، به یکی بسنده کنید؟ هیوندای موتورز پنج پارک موضوعی را در Roblox راه‌اندازی کرد تا مشتریان جوان‌تر را با محصولات هیوندای و راه‌حل‌های حرکتی آینده آشنا کند. از سوی دیگر، Net-A-Porter یک جزیره کامل را در Animal Crossing ایجاد کرد تا دفتر مرکزی، استودیوی عکاسی و اتاق تحریریه سه بعدی خود را نشان دهد.

آن را تعاملی کنید

بازاریابی تعاملی می تواند شانس شما را برای برآوردن نیازهای مشتری افزایش دهد. یک مثال عالی نمایشگاه مجازی باغ گوچی در Roblox است. این محیط تعاملی به طرفداران گوچی این امکان را می‌دهد تا اتاق‌های موضوعی را کاوش کنند و لباس‌ها و لوازم دیجیتال مختلف را غوطه‌ور کنند و با آن‌ها تعامل داشته باشند. بازدیدکنندگان حتی می توانند آیتم های آواتار منحصر به فرد و با نسخه محدود را در فروشگاه مجازی Gucci Garden خریداری کنند.

انتخاب کانال 

بسیاری از برندها فروشگاه خود را در فضاهای متاورس مانند Animal Crossing و Roblox راه اندازی می کنند زیرا این پلتفرم ها قبلاً مخاطبان درگیر دارند. اما راه اندازی فروشگاه خود در سایت مجازی خود می تواند به شما در ایجاد یک استراتژی داده شخص اول کمک کند.

 

به مزایا و معایب ایجاد یک مکان مجازی در زیر توجه کنید.

مزایا

تجربه مشتری همه جانبه

قرار گرفتن در معرض برند و تعامل بیشتر

افزایش مخاطب

منفی

توسعه طولانی و پرهزینه

عدم توانایی در اندازه گیری بازگشت سرمایه

  1. تجربیات جذاب و چشم گیر ایجاد کنید

بازاریابی تجربی یکی از مهم ترین محرک های جذب مشتری است. مطالعات نشان می‌دهد که برندهایی که بر تجربه‌سازی تمرکز می‌کنند، ۲۵ درصد بیشتر از آن‌هایی که این کار را انجام نمی‌دهند، وفاداری به برند کسب می‌کنند. 

بازاریابی متاورس

ارائه یک تجربه همه جانبه، مخاطبان را از منطقه راحتی خود خارج می کند. این می تواند بر دیدگاه آنها نسبت به برند شما تأثیر بگذارد و به شما کمک کند با آنها پیوندهای طولانی مدت ایجاد کنید.

در اینجا چند کمپین تجربه همه جانبه وجود دارد که می توانید از آنها در متاورس استفاده کنید.

  • اجرای زنده کنسرت

رویدادهای موسیقی مجازی به مخاطبان اجازه می دهد تا با برند شما درگیر شوند و با آن تعامل داشته باشند. تراویس اسکات، رپر و تهیه کننده، کنسرتی مجازی در فورتنایت به عنوان آواتار سه بعدی اجرا کرد و ۱۲٫۳ میلیون بازیکن همزمان را جذب کرد. 

مقاله مرتبط  بازاریابی اینستاگرام و بخش بندی واكنش مشتریان به بازاريابي اينستاگرام

به طور مشابه، (به عنوان یک آواتار دیجیتال) یک نسخه زنده از “Blinding Lights” را در TikTok اجرا کرد که در آن نظرات بلادرنگ به صورت چراغ های چشمک زن و آتش بازی در پس زمینه ظاهر می شدند.

  • رویدادهای زنده تعاملی 

مشارکت دادن مخاطبان در روند داستان گویی شما نیز می تواند باعث رشد گسترده شود.  شرکت Genvid Holdings یک مثال عالی است. بازی پارت، برنامه تلویزیونی، رویداد زنده از بازیکنان دعوت کرد تا سرنوشت ۱۲ شخصیت هوش مصنوعی را تعیین کنند. ۲۴/۷ در سراسر جهان پخش شد و ۲۰۰ میلیون تعامل به دست آورد و بیش از ۱۰۰ میلیون دقیقه تماشا شد.

بازاریابی متاورس

 

  • بازی های تبلیغاتی

به طور خلاصه، advergames تبلیغاتی در قالب یک بازی هستند. این یک روش نوآورانه برای ایجاد سر و صدا در اطراف برند شما است. با این استراتژی، مخاطبان نه تنها درباره محصول شما، بلکه در مورد بازی شما نیز بحث خواهند کرد. یک مثال کمپین Play NZ در Tourism Zealand است. این بازی ماجراجویی به بازیکنان اجازه می دهد تا از مکان ها و جاذبه های مختلف به صورت سه بعدی نیوزلند بازدید کنند.

 

ارائه یک تجربه همه جانبه نیز دارای مزایا و معایب خود است.

مزایا

  • افزایش دسترسی و تعامل
  • مناسب برای انواع مشاغل
  • نتایج بلند مدت
  • وفاداری و ارجاع مشتری بهبود یافته است

منفی

  • هزینه های بالا
  • الزامات کمپین تبلیغاتی
  • تقاضا برای خلاقیت

۶٫ محصولات کلکسیونی دیجیتالی ارائه دهید

انسان ها گردآورنده های ذاتی هستند و این در متاورس تغییر نخواهد کرد. در این فضاهای مجازی، کلکسیونی ها از دارایی های دیجیتالی به نام NFT استفاده می کنند. این بدان معناست که مالکیت اصلی یک مجموعه، مانند هنر دیجیتال، موسیقی، یا پوشاک، رمزگذاری شده و غیرقابل تغییر است، مگر اینکه مالک آن را به دیگری بفروشد.

اگرچه ارزش بلندمدت NFT ها در حال حاضر نامشخص است، اما برندها همچنان آنها را به دلیل فرصت بازاریابی و بازده بالا جذاب می دانند. به عنوان مثال، فروش مجدد آبجو کمیاب NFT Budweiser بیش از ۲۰۰۰۰ دلار افزایش یافته است. در همین حال، یک کارت دیجیتالی Derrick Rose layup NBA Top Shot یک میلیون دلار قیمت دارد.

بازاریابی در متاورس

 

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید کلکسیون های برند دار را ارائه دهید:

همراه مزایای منحصر به فرد

مشتریان محصولات یا خدمات را به دلیل مزایای آنها خریداری می کنند. یک معامله منحصر به فرد، کلکسیون شما را نه تنها جذاب تر، بلکه سودآورتر می کند.

به عنوان مثال، قوطی‌های Budweiser NFT کلید ورود به Budverse هستند، یک کلکسیون مرموز. این مجموعه در یک ساعت فروخته شد و قیمت فروش مجدد آن افزایش یافت. در همین حال، آلبوم NFT نسخه ویژه Kings of Leon شامل یک صفحه گرامافون با نسخه محدود و همچنین ردیف اول کنسرت های آینده است. این گروه بزرگ راک ۲ میلیون دلار از فروش این آلبوم درآمد داشته است.

بازاریابی متاورس

قوطی Budverse: Heritage Edition اولین مجموعه NFT Budweiser است. هر NFT متشکل از ۱۹۳۶ قوطی دیجیتال منحصربه‌فرد، نشان‌دهنده سال ۱۹۳۶، سال تولید اولین قوطی Budweiser، در نوع خود بی‌نظیر است و با استفاده از طرح‌هایی از سراسر تاریخ داستانی Budweiser تولید شده است.

از آن به عنوان پاداش استفاده کنید

پاداش دادن به مخاطبان برای خرید محصول شما به آنها دلیل بیشتری برای تعامل با برند شما می دهد. به عنوان مثال، دالاس ماوریکس NBA، به طرفدارانی که در بازی های خانگی شرکت می کنند، NFT اهدا می کند. طرفداران می توانند این کارت ها را نگه دارند، بفروشند یا معامله کنند. برای جمع آوری گروه های خاص، آنها حتی می توانند جوایز ویژه ای را به دست آورند.

 

بازاریابی متاورس

بسته با اقلام فیزیکی

NFT ها می توانند به کلکسیونرها رضایت انحصاری را بدهند، در حالی که یک محصول فیزیکی می تواند چیزی برای خودنمایی به آنها بدهد. ساعت‌ساز لوکس Longines یک ساعت با ۴۵ NFT با نسخه محدود فهرست کرد، در حالی که خانه مد لوکس Burberry 1000 روسری نسخه ویژه را که همراه  NFT عرضه می‌شد، فروخت. 

بازاریابی متاورس                                                   

کلکسیون های دیجیتال نیز دارای نقاط مثبت و بد هستند.

مزایا

بازدهی بالا

پتانسیل برای سود سریع

مالکیت محصول

فرصت برندسازی

منفی

زمان بر

ریسک بالا

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

دیدگاهی بنویسید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.