اقناع در تبلیغات اینترنتی

اقناع در تبلیغات اینترنتی
اقناع در تبلیغات اینترنتی

اقناع در تبلیغات اینترنتی

 

اینترنت ابعاد گوناگون اقتصادی، تجاری، اجتماعی و بشر را تحت تاثیر قرار داده است اما هنوز به قدری جدید است که دنیای تبلیغات واقعا درست نمیداند بهترین روش تبلیغ چیست؟

در این مقاله مدیر مگ عوامل اقناع در تبلیغات اینترنتی مخاطبین و علائق آنان در دو گروه سنی مختلف مورد قرار گرفته است تا با شناخت کلی آن ها تبلیغاتی برای آن ها ساخته شود که در نهایت اقناگر آن ها باشد.

گرچه امروز ظرفیت های آن ناشناخته است و با موانع و مشکلاتی روبروست اما در آینده تبلیغات اینترنتی قدرت و تأثیر لازم را به دست خواهد آورد.

شناخت ظرفیت های تبلیغات اینترنتی در کنار شناخت علائق کاربران اینترنت، میتواند تاثیرات مثبت آن را سرعت ببخشد و به شرکت های تجاری جهت ترفیع موقعیت خود در بازار پررقابت امروز کمک کند تا به سادگی و با هزینه پایین و مزایای فراوان از این روش تبلیغات استفاده کنند و پیوسته و به صورتی مطلوب در دسترس مشتریان خود قرار گیرند.

مقاله مرتبط  تبلیغات چیست و اصول و مبانی مدیریت تبلیغات

تعریف تبلیغ، متقاعدسازی و اقناع در تبلیغات اینترنتی :

 

اقناع عبارت است از تلاشی صادقانه برای مجاب ساختن مخاطب به پذیرش موضوع و خواسته ای به وسیله ارائه مناسب اطلاعات.

 متقاعدسازی نوعی ارتباط است که فرآیند پیچیده ای دارد برای تأثیرگذاری بر نگرش مخاطبان، با اهداف تغییر در اعتقادات، ارزش ها با نگرش ها انجام می گیرد

اما تبلیغ، ارتباطی است که در آن پیام دهنده سعی دارد پاسخی از جانب گیرنده پیام در جهت پیشبرد اهدافی معین به دست آورد.


در واقع اقناع در تبلیغات اینترنتی جنبه ای دو سویه و متقابل دارد و سعی می کند هم نیاز های پیام دهنده و هم پیام گیرنده را برآورده سازد” ولی تبلیغ این ویژگی را ندارد.

 

بر اساس این دو تعریف از تبلیغ و اقناع در تبلیغات اینترنتی نتیجه می گیریم :

 

برای اقناع در تبلیغات اینترنتی باید ویژگی ها و عوامل بصری و متن هایی مورد استفاده قرار گیرند که علاوه بر ایجاد جذابیت و جلب توجه مخاطب، آگاهی و اعتماد مناسبی در کاربران اینترنت ایجاد کند که با توجه به نیازها و خواستهای هر گروه سنی طراحی شده باشد.

از آنجا که اینترنت نسبت به سایر رسانه های چاپی و تلویزیونی قدمت کمتری دارد، لازم است در مورد شیوه اقناع در تبلیغات اینترنتی این رسانه بزرگ و در حال پیشرفت که مخاطبان خاص خود را دارد، مطالعات بیشتری برای بهبود کیفینش انجام شود.

 

دانستن عوامل تاثیر گذار بر شیوه اقناع در تبلیغات اینترنتی در مخاطب هدف هر آگهی اینترنتی می تواند باعث دستیابی به تبلیغات اینترنتی با کیفیت تر، مفیدتر و رسیدن به نتیجه مطلوب تر شود.

برای اینکه تبلیغات موثر باشد باید دیده شود و به خاطر سپرده شود؛ پس لازم است سازندگان تبلیغات اینترنتی مخاطب اصلی کالا با خدماتی که مبلغ آن هستند را به درستی بشناسند و در جهت رفع نیاز آنان و آن گونه که هر قشر و گروه سنی می پسندد، آگهی خود را بسازند.

تحقیق و توجه برای بهبود کیفیت و اثربخش بودن تبلیغات اینترنتی برای پیشرفت و بالا رفتن نفوذ این رسانه در جامعه بسیار لازم است تا شکاف موجود بین اعتماد کاربران و تبلیغات اینترنت کم شود.

اقناع در تبلیغات اینترنتی
اقناع در تبلیغات اینترنتی

تعاریف تبلیغات و اقناع در تبلیغات اینترنتی

 

کاربرد روشهای مشخص برای ایجاد تغییرات بزرگ در افکار را می توان تا یونان باستان مشاهده کرد. در واقع از آن زمان برای مدیریت افکار عمومی از تبلیغات و اقناع استفاده می شد. از حدود اوایل قرن بیستم که مفهوم متقاعدسازی به عنوان کوشش برای تغییر باورها، نگرش ها و رفتار مردم در شاخه ای از روان شناسی اجتماعی به گونه های نظام بافتهای بررسی و مطالعه شده است.

جاوت و ادانل تبلیغات را اینگونه تعریف می کنند:

 تبلیغات تلاشی سنجیده و نظام مند برای شکل دادن به ادراک، دستکاری شناخت و هدایت رفتار به منظور دستیابی به پاسخی در جهت پیشبرد هدف مطلوب تبلیغ کننده است 

و اقناع را چنین تعریف کرده اند:

 یک فرآیند تعاملی پیچیده و مداوم که در آن فرستنده و گیرنده به وسیله نمادهای شفاهی و غیرشفاهی به یکدیگر وصل هستند و اقناع گر سعی می کند از طریق آن بر اقناع شونده تاثیر بگذارد تا وی ادراکش را بسط و یا تغییر داده و در نتیجه در حالت و یا رفتارش تغییر ایجاد شود

اقناع، متقاعد کردن افراد برای متفاوت نگریستن و در مفاهیم و اشیاء عمیق شدن است. زمانی که کسی قانع می شود در رفتار، ادراک،قضاوت و او تغییراتی ایجاد می گردد

نظریه های متقاعدسازی به دنبال تبیین چگونگی فرآیند متقاعد شدن مردم هستند و سال های زیادی از کوشش های نظامدار در این خصوص نمی گذرد، یعنی مقارن با پیدایش و گسترش انواع مختلف رسانه های الکترونیکی همچون تلویزیون و شبکه های جهانی کسانی که در پی کنترل و مدیریت دیگران هستند (مبلغان) از اشکال ارتباطی (رسانه های) موجود حداکثر استفاده را به عمل آورده و حساسیت روانشناختی مخاطبان خود را به درستی محاسبه می کنند تا بتوانند پیام های خود را به نحوی طراحی کنند که بهترین دریافت ممکن را داشته باشد. مبلغ موفق می تواند ترس ها، نیازها با باورهای اساسی مخاطبان را تشخیص دهد و در مسیر آن به اهداف خود برسد.

اینترنت به سرعت از یک ابزار تحقیقاتی به یکی از گسترده ترین امکانات تجاری جهان مبدل شده است که شیوه های تبلیغاتی خاص خودش را می طلبد. ظهور روش های مدرن تبلیغاتی تاثیرات مستقیم روی جامعه دارند. تاثیراتی که تصاویر روزنامه ها همه روزه در ذهن مردم ایجاد می کنند، می تواند روی صفحه نمایش یک کامپیوتر ظاهر شود و حتی به صورت متحرک در آید

 

با گسترش اینترنت و افزایش کاربران آن، تشدید رقابت و اشباع بازار در دیگر رسانه ها و تغییر سلیقه مردم در سنین مختلف و تغییر نیازهای مشتریان، لزوم توجه به تبلیغات اینترنتی و استفاده بهینه از این رسانه و اقناع در تبلیغات اینترنتی اهمیت می یابد.

 تبلیغات اینترنتی را اینگونه تعریف می کنند:

نمایش دادن نام ها و علائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتهای پر بیننده اینترنت، به نحوی که به تحقق اهداف تبلیغات کمک کند.

محتوای تبلیغات یک عامل موفقیت در تبلیغات اینترنتی است. اگر محتوا با نگرش ها، عقاید و ارزش های مشتری هماهنگ باشد، تأثیر تبلیغات افزایش می یابد.

محتوای تبلیغات اینترنتی شامل متغیرهایی مثل ظاهر کلی بنر، رنگ پس زمینه، تصاویر، جلودهای صوتی، محتوای متنی، میزان خلاقیت، تناوب، تعامل، اندازه، موقعیت و تکنیک های پویا است. طراحی جذاب محتوای تبلیغات، درک مثبتی از برند و کالا تولید می کند و احتمال دارد که منجر به یادآوری محتوای تبلیغات و اقناع در تبلیغات اینترنتی شود. 

محققان دریافته اند که سطح درگیری به طور مثبتی مرتبط با درگیری شناختی افراد است. آنها دریافتند که درگیری بالاتر، یادآوری بالاتری از پیام تبلیغاتی را باعث می شود.

میان درجه درگیری بالا و پایین تمایز وجود دارد و افراد ممکن است اطلاعات را به طور متفاوت تحت شرایط مختلف پردازش کنند، بنابراین میزان متقاعدسازی و اقناع در تبلیغات اینترنتی ، به درجه درگیری مصرف کنندگان بستگی دارد.

تحقیقات درباره ی نگرش به تبلیغات نشان داده است که نگرش مشتریان به تبلیغات، منجر به پیش بینی ترجیحات برند و رفتار خرید میشود.

قابلیت ها و مزایای تبلیغات اینترنتی و دنبال نمودن فرآیند بازاریابی تا مرحله فروش کالا و محصولات، این رسانه را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین سیستم های تبلیغاتی مطرح ساخته است.

 

مزایای سیستم تبلیغات اینترنتی
ایجاد ارتباط دوطرفه
ارتباط مستقیم با لیست محصولات
دسترسی جهانی و شبانه روزی
هدف گیری، دنبال کردن
هزینه پایین
حذف واسطه ها
جلوگیری از قطع درختان
سهولت آزمایش بازار
سهولت تعویض

مطالعه تعاریف پایه ای اقناع در تبلیغات اینترنتی برای قرار گرفتن در مسیر درست طراحی تبلیغات در این رسانه ضروری است و در کنار آن، شناخت علائق و ویژگی های مخاطب کمک خواهد کرد تا طراح با به کارگیری این اطلاعات بتواند در جهت پیشبرد تاثیر گذاری و کارآمد بودن تبلیغات در این رسانه که ظرفیت های نامحدودی دارد، فعالیتی هدفمند و دقیق انجام دهد و در نتیجه هم رضایت مبلغ و هم مخاطب را فراهم سازد

مقاله مرتبط  دیوید اگیلوی:جالب ترین تبلیغاتچی دنیای تبلیغات

روش پژوهش:

پرسشنامه با مقیاس لیکرت از خیلی زیاد تا خیلی کم طرح شده است. پرسشنامه انلاین و افلاین بین دو گروه سنی ۱۵ تا ۲۵ و ۳۵ تا ۴۵ توزیع گردید. پرسشنامه انلاین هم توسط پرس لاین ایجاد شد و مجموعا انلاین و افلاین ۱۱۶ پاسخ جمع آوری شد. ۶۱ نفر بین ۱۵ تا ۲۵ سال بودند و ۵۵ نفر بین ۳۵ تا ۴۵ سال بودند. ۵۷ نفر مرد و ۵۰۹ نفر زن بودند. الفای کرونباخ پایایی این تحقیق ۰٫۸۴ است که بیانگر پایایی خوب است.

برای صرفه جویی در وقت دوستان، فقط نتایج تحقیق برای دوستان ارائه شده است و دیگر وارد بحث های روش تحقیق نشده ایم و از بیان آن ها چشم پوشی کرده ایم.

اقناع در تبلیغات اینترنتی
اقناع در تبلیغات اینترنتی
مقاله مرتبط   دلایل ناکارآمدی امروزی تبلیغات

نتیجه گیری اقناع در تبلیغات اینترنتی

 

شناخت ویژگی های کالا در طراحی تبلیغ اهمیت بالایی دارد ولی شناسایی و توجه به نیازهای ارضا نشده مخاطبان تبلیغ و درک سبک و نحوه زندگی مشتریان هدف و عواملی که باعث تشویق آنان به خرید می شود بسیار ضروری است تا بتوان برای تردیدهای مصرف کننده، دلایل منطقی آورد و در بین سیل انبوه تبلیغات او را برای خرید اقناع کرد و پس در این وضعیت اشباع توجه به اقناع در تبلیغات اینترنتی بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

یکی از این ویژگی های مخاطیان “سن” آنهاست و با توجه به نیازها و خواسته های هر سنی می توان تبلیغی که محتوای متناسب با علائق گروه سنی مخاطب هدف آگہی، طراحی و ایجاد کرد تا هم مخاطب و هم تبلیغ کننده از نتیجه رضایت داشته باشند و در این شرایط است که اقناع معنا می یابد.

محتوای تبلیغات اینترنتی شامل متغیرهایی مثل رنگ، تصویر، خلاقیت محتوای متنی، روش های پویایی و ظاهری کلی تبلیغات اینترنتی است، بر اساس یافته های تحقیق این نتیجه حاصل می شود که بین افراد ۲۵-۱۵ سال و ۴۵_۳۵ سال در برابر تبلیغات اینترنتی تفاوت های زیادی وجود دارد که به شرح زیر است:

گروه ۲۵-۱۵ سال تحصیلات بالاتری نسبت به گروه دوم دارند، معمولا از کامپیوتر و لپ تاپ برای بازدید از سایت ها استفاده می کنند زمان بیشتری نسبت به گروه دوم را در اینترنت سپری می کنند، هدف عمده آنها از استفاده از اینترنت به جهت تحقیق علمی و استفاده از آموزش های متنوع در سایت ها است و پس از این دو مورد برای تفریح و سرگرمی به وبگردی می پردازند. بنابراین پیشنهاد می شود تبلیغاتی که مخاطب هدفشان گروه سنی ۲۵-۱۵ است، در سایت هایی که نرم افزار رایانه ای و اپلیکیشن و بازی های دیجیتال و آموزش های مربوط به نرم افزارها را ارائه می دهند، قرار گیرد تا بازدهی بیشتری داشته باشد. این گروه سنی از نظر ترجیحات فردی اینگونه اند که به تبلیغاتی که در سایت مورد علاقه شان باشد توجه نشان می دهند. ایجاد سوال در تبلیغرا می پسندند و به دنبال کشف جواب روی آگهی کلیک می کنند، پشتوانه اقتصادی و آشنا بودن برند برایشان اهمیت دارد

از کامپیوتر و لپ تاپ برای بازدید از سایت ها استفاده می کنند
زمان بیشتری نسبت به گروه دوم را در اینترنت سپری می کنند
هدف عمده آنها از استفاده از اینترنت به جهت تحقیق علمی و استفاده از آموزش های متنوع در سایت ها است
ایجاد سوال در تبلیغ را می پسندند
به دنبال کشف جواب روی آگهی کلیک می کنند
، پشتوانه اقتصادی و آشنا بودن برند برایشان اهمیت دارد
مقاله مرتبط  سئو یا تبلیغات کلیکی: کدام یک در طولانی مدت بهتر است؟

و به اینگونه تبلیغات اینترنتی گروه سنی ۴۵-۳۵ سال معمولا از گوشی و تبلت برای دسترسی به اینترنت و دیدن سایت ها استفاده می کنند. عمده هدف استفاده آنها از سایت ها، اطلاع از اخبار جدید است پس سایت های خبری برای تبلیغاتی که مخاطب هدفشان افراد ۴۵-۳۵ ساله هستند می تواند کارآمد باشد. این گروه ترجیح میدهند تبلیغات موجود در سایت با موضوع سایت مرتبط باشد، در این صورت گاهی به آن توجه نشان می دهند. محتوای مفید در آگهی بیش از زیبایی آن برایشان اهمیت دارد، از نظر بصری، تصاویر واقعی و عکاسی شده را بهتر از تصاویر کارتونی می دانند و اینگونه آگهی را قابل اعتمادتر تصور می کنند، نوشته و متن بیشتر از تصویر توجهشان را جلب می کنند. متون و جملات نوشتاری و رسمی را بیشتر از جملات گفتاری می پسندند. رنگ های ملایم را ترجیح می دهند فقط تبلیغاتی که اطلاعات مفید و واضحی به آنها بدهد را دنبال می کنند.

کمتر از گروه اول به تبلیغات اینترنتی توجه نشان می دهند و کمتر اعتماد می کنند و اقناع در این افراد سخت تر صورت می پذیرد. پس این نتیجه حاصل می شود که گروه سنی ۲۵-۱۵ به دلیل اینکه از سنین پایین با اینترنت آشنا شده اند، رابطه بهتری با این محیط دارند و به عنوان یک رسانه خوب این فضا را پذیرفته اند. اما گروه سنی ۴۵-۳۵ سال، کمتر با این محیط مأنوس هستند و در برابر تبلیغات آن نیز مقاومت بیشتری نشان می دهند و دیرتر و سخت تر اعتماد می کنند.

 

از گوشی و تبلت برای دسترسی به اینترنت و دیدن سایت ها استفاده می کنند
هدف استفاده آنها از سایت ها، اطلاع از اخبار جدید است
ترجیح میدهند تبلیغات موجود در سایت با موضوع سایت مرتبط باشد
محتوای مفید در آگهی بیش از زیبایی آن
تصاویر واقعی و عکاسی شده را بهتر از تصاویر کارتونی می دانند
نوشته و متن بیشتر از تصویر توجهشان را جلب می کنند
متون و جملات نوشتاری و رسمی را بیشتر از جملات گفتاری می پسندند
رنگ های ملایم را ترجیح می دهند
تبلیغاتی که اطلاعات مفید و واضحی به آنها بدهد را دنبال می کنند.

محرک های ارتباطی و بصری و محتوایی بر نگرش کاربران اینترنت و واکنش آنها تاثیرگذار است. انتخاب شیوه اجرای تبلیغ و شیوه اقناع مخاطب باید قبل از طراحی گرافیک تبلیغ، در استراتژی آن مشخص شود. با شناخت روحیه مخاطب، میتوان متناسب با خواسته هر گروه، اصولی را در طراحی تبلیغ به کار گرفت که ایشان را ترغیب به خرید کند. در یک تبلیغ اینترنتی موفق، اقناع در تبلیغات اینترنتی باید از ترکیبی از ایده ی خلاق با کلمات اثربخش و ویژگی های بصری مناسب صورت گیرد.

گرچه اثربخشی آگهی وابسته به عوامل متعددی است که فقط بخشی از آن را در زیبایی بصری تبلیغ می توان اعمال کرد و این بخش، جایگاهیست که به دست طراحان گرافیک می تواند بهبود یابد.

منبع: 

Analyzing visual factors and how to persuade the audience in InternetAdvertisement (A Case Study of Age Groups 15-25)  Abbas Namjoo, Faezeh Douzaliand o

مقاله مرتبط  نمونه کمپین تبلیغاتی شرکت اگیلوی

کارشناسی مهندسی مکانیک خوندم. الانم در حال تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه علامه طباطبائی هستم. این روز ها بیشتر از همه چیز مشغول کتاب خوندن هستم و مطالبی که جدید می گیرم رو در عمل در جاهای مختلفی ازش استفاده می کنم. عاشق کتاب خوندن، عکاسی،فتوشاپ،نوشتن هستم.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.