راهنمای آنالیز سئو سایت در سال ۲۰۱۸

آنالیز سئو سایت
آنالیز سئو سایت

امروز من قصد دارم به شما بگویم دقیقا چگونه میتوانید به آنالیز سئو سایت خود بپردازید. در کنار روند آنالیز سئو سایت، به شما ابزارهای آنالیز سئو سایت هم معرفی خواهد شد.

در حقیقت، این همان روندی است که به من کمک کرد تا ترافیک ارگانیک سایتم تا ۷۴٫۸٪ در سال گذشته افزایش یابد.

 

آنالیز سئو سایت

و من باید چیزی را بیان کنم:

این آنالیز سئو سایت یک ممیزی غیر فنی است.

بنابراین اگر شما در مباحث فنی (مثل من) عالی نیستید، مراحل ساده در این راهنمای آنالیز سئو سایت را دوست خواهید داشت.

مقاله مرتبط  سئو سایت در سال 2019

 

گام اول آنالیز سئو سایت : پیداکردن و پاک کردن صفحات زامبی

 

سایت خود را به این صورت site:yourwebsite.com در گوگل تایپ کنید

 آنالیز سئو سایت

و به شما تعداد صفحات ایندکس شده را نشان می دهد

 آنالیز سئو سایت

اگر این تعداد از چیزی که فکر می کردید بالاتر است، شما تنها نیستید.

در حقیقت…

اکثر سایت های  ۵۰٪ بیشتر از آنچه که باید باشد، صفحات ایندکس شده دارند.

(من این صفحات اضافی را “صفحات زامبی” می نامم)

همانطور که معلوم است، با حذف  صفحات زامبی می توانید ترافیک ارگانیک بیشتری دریافت کنید.

به عنوان مثال، شان از Proven  بیش از ۹k صفحات زامبی از سایت خود را حذف کرد

… که باعث افزایش تقریبا ۵۰٪ ترافیک گوگل شد:

 آنالیز سئو سایت

مقاله مرتبط  افزایش ترافیک سایت با 23 روش در سال 2018

چرا این کار خیلی خوب است؟

خوب، گوگل گفته است که آنها سایت هایی که تعداد صفحات کمی دارند ولی این صفحات از کیفیت بالایی برخوردارند را ترجیح می دهند. یعنی کیفیت مولفه مهمی در رتبه بندی است.

 آنالیز سئو سایت

 حذف صفحات زامبی همچنین باعث می شود بقیه این  آنالیز سئو سایت خیلی ساده تر شود.

صفحات کمتر = مشکلات کمتری دارند

انواع رایج صفحات زامبی:

صفحات بایگانی
صفحات رده و برچسب (وردپرس)
صفحات نتایج جستجو
انتشارات مطبوعات قدیمی
محتوای Boilerplate
محتوای نازک (کمتر از ۵۰ کلمه)

که ما را به گام دوم  آنالیز سئو سایت ما هدایت می کند …

گام دوم  آنالیز سئو سایت : چک کنید که آیا سایت شما موبایل-فرندلی هست یا نه؟

SEO موبایل مهم تر از همیشه است و همچنان در آینده بر اهمیت آن افزوده خواهد شد.

چرا؟

اول، ۶۰ درصد از جستجوهای گوگل اکنون از دستگاه های تلفن همراه است.

 آنالیز سئو سایت

دوم، گوگل فقط شروع به استفاده از الگوریتم اول موبایل کرد.

این به این معنی است که گوگل از نسخه موبایل سایت شما برای جستجوی تلفن همراه و دسکتاپ استفاده می کند.

 آنالیز سئو سایت

سوال این است:

چگونه تست کنیم که سایت شما برای موبایل مناسب است؟

از تست ابزار موبایل سازگار با گوگل استفاده کنید.  Google’s Mobile-Friendly Testing Tool

 آنالیز سئو سایت

آدرس سایت را وارد کنید

 آنالیز سئو سایت

… و می بینید که آیا گوگل سایت شما را برای دستگاه های تلفن همراه بهینه می داند یا خیر. پس در این  آنالیز سئو سایت جوابتان منفی است سریعا باید به فکر نسخه موبایل سایتتان باشید.

گام سوم  آنالیز سئو سایت : مطمئن شوید که گوگل یکی از نسخه ها سایت شما را ایندکس کرده باشد.

آیا می دانستید که نسخه های مختلف سایت شما در گوگل نشان داده می شود؟

درسته.

به عنوان مثال، در اینجا ۴ نسخه مختلف از یک سایت مشابه وجود دارد:

http://yoursite.com
https://yoursite.com
http://www.yoursite.com
https://www.yoursite.com

برای من و شما، آنها تقریبا یکسان هستند.

اما نه برای گوگل

و مگر اینکه این نسخه ها را به درستی هدایت کنید، گوگل سایت های فوق را کاملا مجزا  در نظر خواهد گرفت.

(خوب نیست)

فقط هر یک از ۴ نسخه مختلف را در مرورگر خود تایپ کنید.

همه آنها باید در یک URL قرار بگیرند:

 آنالیز سئو سایت

در مورد من، نسخه WWW از سایت من به backlinko.com هدایت می شود.

 آنالیز سئو سایت

و هنگامی که کسی از نسخه HTTP سایت من بازدید می کند، آنها به نسخه HTTPS هدایت می شوند.

 آنالیز سئو سایت

همه چیز خوب است

اگر یک نسخه از سایت شما به درستی هدایت نمی شود، هیچ نگرانی وجود ندارد.

فقط آن را به نسخه ای که می خواهید استفاده کنید ریدایرکت ۳۰۱  کنید.

سپس، به گام ۴   آنالیز سئو سایت حرکت کنید.

 

گام چهارم آنالیز سئو سایت : سرعت سایت را افزایش دهید

چند سال پیش گوگل تایید کرد سرعت بارگذاری سایت شما یک عامل رتبه بندی است.

 آنالیز سئو سایت

و به تازگی یک بروزرسانی جدید ایجاد کرده اند که باعث می شود سرعت حتی بیشتر مورد توجه باشد.

 آنالیز سئو سایت

در اینجا چگونگی افزایش سرعت سایت را توضیح می دهم:

ابتدا کد HTML سایت خود را پاک کنید.

شما به راحتی می توانید مشکلات خود را با PageSpeed Insights پیدا کنید.

 آنالیز سئو سایت

فقط صفحه اصلی خود را تحلیل نکنید. ۲-۳ صفحات داخلی را نیز تست کنید . من درباره پست های وبلاگ، صفحات سرویس ها و صفحات کتگوری صحبت می کنم.

دوم، آزمایش سرعت را اجرا کنید

این نوع آزمون واقعا صفحه شما را بارگذاری می کند … و به شما امکان می دهد تا درمورد جاهایی که آهسته کار می کنند مطلع شوید.

 آنالیز سئو سایت

من شخصا از WebPageTest.org استفاده می کنم. اما GTMetrix واقعا خوب است.

سوم، فشرده کردن تصاویر

مقاله مرتبط  آموزش سئو تصاویر

تصاویر بزرگ می تواند سرعت سایت شما را کاهش دهد.

به همین دلیل توصیه می کنم تصاویر خود را با یک پلت فرم مانند Kraken فشرده سازید.

 آنالیز سئو سایت

مقدار هزینه ایی که برای هاست خود هزینه می کنید هم بر سرعت لود سایت تاثیر دارد. سایتی که هزینه کمی برای هاستینگ خود پرداخت می کنه نمیتونه انتظار سرعت لود بالایی رو داشته باشه.

به گام پنجم انالیز سئو می رویم

گام پنجم  آنالیز سئو سایت : مشکلات ایندکس شدن صفحات سایت را پیدا و درست کنید.

بعد، وقت آن رسیده است تا صفحاتی را که در گوگل فهرست بندی نشده است پیدا کنید.

برای انجام این کار، از Google Search Console خوب استفاده کنید.

گزارش “Index Coverage” فهرستی از صفحاتی را نشان می دهد که به دلایلی نمیتوان آنها را فهرست کرد.

 آنالیز سئو سایت

همانطور که می بینید، Backlinko خطایی ندارد.

برای چک کردن همه چیز ، توصیه من استفاده از Screaming Frog است

 آنالیز سئو سایت

Screaming Frog سایت شما را همانند گوگل کرال می کند. و به شما اجازه می دهد تا در مورد صفحاتی که نمیتواند به آن ها دسترسی داشته باشد اطلاع می دهد.

 آنالیز سئو سایت

(به عنوان مثال، اگر شما به طور تصادفی یک صفحه را با فایل robots.txt خود مسدود کرده اید … یا صفحه دارای برچسب noindex است).

 آنالیز سئو سایت

و من نمی خواهم گوگل هر صفحه کامنتهای مرا فهرست کند. بنابراین ما برچسب noindex را در آن صفحات وارد می کنیم.

 آنالیز سئو سایت

مرحله پنجم  آنالیز سئو سایت : ترافیک ارگانیک خود را بررسی کنید

اکنون وقت آن است که ببینید چه مقدار ترافیک ارگانیک شما دریافت می کنید.

برای انجام این کار، به Google Analytics بروید.

سپس، به Acquisition

بعد به All Traffic  و در نهایت وارد  Channels شوید.

 آنالیز سئو سایت

  “Organic Search” را انتخاب کنید

 آنالیز سئو سایت

و دقیقا ببینید که چند نفر از سایت شما از موتورهای جستجو در ماه گذشته بازدید کردند.

 آنالیز سئو سایت

بعد، تاریخ ها را به ۶-۸ ماه گذشته تنظیم کنید.

و می بینید که آیا ترافیک ارگانیک شما در مسیر درست پیش می رود:

همانطور که می بینید، ترافیک ارگانیک من به تدریج طی چند ماه گذشته افزایش یافته است.

اکنون:

اگر ترافیک ارگانیک شما ثابت (یا کاهش) باشد، نگران نباشید.

هدف این مرحله فقط برای دیدن جایی است که در آن هستید.

پس از پایان این آنالیز سئو، باید مواردی را بهبود ببخشید.

گام هفتم  آنالیز سئو سایت : on page seo خود را بهبود ببخشید.

 آنالیز سئو سایت

شما احتمالا وقت بهینه سازی هر صفحه ای را در سایت خود ندارید.

خوشبختانه شما مجبور نیستید

در اینجا چیزی است که به جای آن انجام می شود:

اول، ۵ تا از مهمترین صفحات را شناسایی کنید.

اینها می توانند صفحاتی باشند که:

یک کلمه کلیدی مهم را هدف قرار دهید
ترافیک کمتری نسبت به روزهای گذشته دارد
در حال حاضر رتبه خوبی دارد… اما توانایی برای شکستن  رتبه ۵ به بالا را دارد

اکنون:

اگر شما واقعا برای زمان فشرده و زمان برای اجرای همه چیز را ندارید، تمرکز بر این ۵ استراتژی:

کلمات کلیدی خود را در برچسب عنوان خود قرار دهید
کلمه کلیدی خود را در ۱۰۰ کلمه اول قرار دهید
اضافه کردن ۵ لینک + خارجی
۵+ لینک داخلی اضافه کنید
از کلمات کلیدی LSI استفاده کنید

 

گام هشتم  آنالیز سئو سایت : رتبه کلمات کلیدی خود را بررسی کنید

اکنون زمان شروع ردیابی رتبه بندی شما در SERPs است.

یک میلیون ابزار ردیابی رتبه وجود دارد.

اما برای من، SEMrush بهترین است.

چرا؟

SEMrush بسیار جذاب است زیرا فقط کلمات کلیدی را که به آن می دهید را دنبال نمی کند.

(گرچه این کار هم همین کار را می کند)

مقاله مرتبط  بک لینک رایگان ( آموزش دریافت بک لینک رایگان واقعی با دامین اتوریتی بالا )

گام نهم  آنالیز سئو سایت : بک لینک های خود را انالیز کنید

شکی در مورد آن وجود ندارد:

بک لینک ها هنوز اهمیت دارند.

در واقع، مطالعه ما در مورد ۱ میلیون جستجو نتایج نشان داد که لینک ها با رتبه بندی بیش از هر عامل دیگر همبستگی دارند.

 آنالیز سئو سایت

و اکنون وقت آن رسیده است تا بک لینک های خود را انالیز کنید

آنالیز بک لینک ها

اول، صفحه اصلی خود را به یک ابزار تجزیه و تحلیل بک لینک وارد کنید.

(من برای استفاده از Ahrefs از این قدم استفاده می کنم اما می توانید از Majestic SEO یا Moz استفاده کنید)

و شما گزارش  لینک های خود را دریافت خواهید کرد:

 آنالیز سئو سایت

پس از بررسی دامنه های ارجاع (Reffering domain)و Domain Authority.

دامنه های ارجاع = تعداد سایت های که به شما لینک داده اند.

زیاد به اعداد با دقت بالا توجه نکنید چون ممکنه کمی بالا پایین باشد.

شما همچنین می خواهید نگاهی به اداره دامنه خود داشته باشید.

 آنالیز سئو سایت

هر ابزار دارای نام خاص خود برای “Domain Authority” است.

(به عنوان مثال، Ahref آن را “Domain Rating” نامیده است)

اما ایده همان است:

Domain Authority به شما می گوید که سایت خود دارای چه قدرتی است … بر اساس ترکیبی از کمیت و کیفیت لینک های شما.

در نهایت، دنبال لینک های سمی می گردیم.

برای انجام این کار، رایج ترین انکرتکست ها را در پروفایل لینک خود ببینید.

 آنالیز سئو سایت

اگر شما بسیاری از انکرتکست های برند خود را را مشاهده کنید (مانند “Backlinko” و “Backlinko.com”)، شما خوب هستید.

 آنالیز سئو سایت

اما اگر متوجه شدید انکرتکسن غنی از کلمات کلیدی (مانند “وب سایت SEO” و “شرکت آموزش SEO”)، این نشانه ای از مشخصات لینک سمی است.

در اینجا یک مثال از یک پروفایل لینک با  انکرتکست اسپم وجود دارد:

 آنالیز سئو سایت

گام دهم  آنالیز سئو سایت : لینک های شکسته را تعمیر کنید

لینک های شکسته برای تجربه کاربر بد است … که می تواند به SEO شما آسیب برساند.

با این کار، در اینجا نحوه رفع لینکهای خراب در سایت شما وجود دارد:

اول، صفحات شکسته شده را در سایت خود پیدا کنید که گوگل نمیتواند فهرست کند.

شما می توانید این اطلاعات را در“Index Report” کنسول Google Search پیدا کنید

 آنالیز سئو سایت

در اینجا می بینید که آیا صفحات شما خطاهای Google 404 را ارائه می دهند:

 آنالیز سئو سایت

گاهی اوقات صفحات را برای یک دلیل حذف کردید (به عنوان مثال: شما یک دسته از صفحات زامبی را حذف کرده اید).

اگر چنین است، شما نیازی به انجام کاری ندارید. گوگل در نهایت  گزارش این صفحات شکسته را به عنوان مشکلات متوقف می کند.

اما اگر گوگل نمیتواند به یک صفحه که میخواهید رتبه بندی کند، دسترسی پیدا کند، بدیهی است که میخواهد آن صفحه را به آسانی دریافت کند.

بعد، از یک ابزار  آنالیز سئو سایت برای پیدا کردن لینک های داخلی و خارجی شکسته استفاده کنید.

شما می توانید از Ahref استفاده کنید

… یا یک ابزار رایگان مانند Check Broken Link 

 آنالیز سئو سایت

 

گام یازدهم  آنالیز سئو سایت : آنالیز سئو سایت رقبا

اکنون وقت آن است که جاسوسی رقبای خود را کنید.

اول، بهترین کلمات کلیدی رقبای خود را پیدا کنید.

شما به راحتی می توانید این اطلاعات را با استفاده از SEMrush پیدا کنید …

 آنالیز سئو سایت

…یا Ahrefs.

 آنالیز سئو سایت

دوم، صفحاتی را که برای این کلمات کلیدی رتبه بندی شده اند را، بررسی کنید.

سپس، کشف کنید آنچه را که این صفحات در آن مشترک است. به این ترتیب، شما می دانید کدام نوع از محتوا بهتر کار می کند.

به عنوان مثال، اگر شما به برخی از صفحات با بالاترین رتبه من نگاه کنید …

 آنالیز سئو سایت

… شما متوجه خواهید شد که محتوای من:

طولانی است (۳K + کلمات)
شامل تصاویر و نمودار است
به مطالعات تحقیقاتی، داده ها و اظهارات گوگل اشاره می کند
خیلی فنی نیست
در نهایت، ببینید که چه کسانی به این صفحات  لینک دادند.

برای انجام این کار، آدرس را در Ahref وارد کنید

 آنالیز سئو سایت

و نگاهی به لینک های اشاره شده به آن صفحه نگاه کنید.

 آنالیز سئو سایت

این به شما می گوید که نفوذگران در حوزه شما چه کسانی هستند. به این ترتیب، می توانید شروع به ایجاد ارتباط با آنها کنید.

گام یازدهم  آنالیز سئو سایت : محتوای خود را تا ۱۰ برابر بهتر کنید

با این کار می توانید محتوا را تا ۱۰ برابر بهتر کنید

۱- مقدمه بسیار کوتاه

هیچ کس نمی خواهد مقالات طولانی مانند این را بخواند:

 آنالیز سئو سایت

ولی به جاش مقدمه و معرفی مطلب رو کوتاه کنید

 آنالیز سئو سایت

 

۲- پاراگراف های کوچک.

 

 آنالیز سئو سایت

 

۳- استفاده از تعدادی زیر متن

 

 آنالیز سئو سایت

 

۴٫ از تصاویر،نمودار و ویدئو استفاده کنید

 آنالیز سئو سایت

 

گام سیزدهم  آنالیز سئو سایت : بهبود تجربه کاربری

RankBrain الگوریتم جدید AI گوگل است.

بر خلاف Google قدیمی، RankBrain اندازه گیری می کند که چگونه کاربران با سایت شما ارتباط برقرار می کنند.

 

 آنالیز سئو سایت

 

به این معنی است:

برای رتبه بندی در Google امروز، شما باید برای UX Signals بهینه سازی کنید.

به عبارت دیگر، محتوای شما باید کاربران را خوشحال کند.

هنگامی که شما انجام می دهید، گوگل رتبه بندی شما را افزایش می دهد.

 

گام چهاردهم  آنالیز سئو سایت : مسطح کردن معماری سایت

 

معماری سایت شما ساده است:

 چگونه صفحات در سایت شما سازماندهی شده است.

به نظر میرسد معماری وب سایت شما برای سئو اهمیت دارد.

چرا؟

دو دلیل:

اول، معماری سایت به موتورهای جستجو کمک می کند همه صفحات شما را پیدا کرده و فهرست بندی کند.

هنگامی که معماری سایت شما یک بزرگ است، گوگل مشکل پیدا کردن تمام صفحات شما را دارد.

 

 آنالیز سئو سایت

 

اما هنگامی که معماری سایت شما صفحات خود را با هم لینک می دهد، گوگل می تواند به راحتی کل سایت را پیدا و فهرست کند.

دوم اینکه معماری به گوگل می گوید که کدام صفحات سایت شما مهمترین هستند.

به طور کلی، صفحه نزدیکتر به صفحه اصلی شما، مهمتر هستند.

 آنالیز سئو سایت

سوال این است:

معماری سایت شما چطور باید باشد؟

خوب، من می دانم که من گفتم که قرار است این  آنالیز سئو سایت در گوگل فنی نباشد.

بنابراین من قصد دارم این را ساده نگه دارم …

شما می خواهید معماری سایت خود را مسطح نگه دارید.

به عبارت دیگر، این را دوست ندارید:

 آنالیز سئو سایت

در عوض، شما می خواهید اینگونه به نظر برسد:

 آنالیز سئو سایت

(سوپر مسطح)

یا راه دیگر را امتحان کنید:

  کاربر برای رفتن از صفحه اصلی شما به هر صفحه ای در سایت شما نباید بیش از ۳ کلیک استفاده کند

 آنالیز سئو سایت

در بعضی موارد، شما به یک توسعه دهنده نیاز دارید تا به طور کامل مسیریابی سایت خود را تغییر دهید.

اما شما همچنین می توانید لینک های داخلی را به صفحات مختلف اضافه کنید …

 آنالیز سئو سایت

… و اضافه کردن لینک به نوار کناری:

 آنالیز سئو سایت

تا زمانی که کاربران بتوانند به هر یک از صفحات شما در ۳ کلیک یا کمتر دسترسی پیدا کنند، شما خوب هستید.

مقاله مرتبط  افزایش ترافیک سایت با 23 روش در سال 2018

منبع

کارشناسی مهندسی مکانیک خوندم. الانم در حال تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه علامه طباطبائی هستم. این روز ها بیشتر از همه چیز مشغول کتاب خوندن هستم و مطالبی که جدید می گیرم رو در عمل در جاهای مختلفی ازش استفاده می کنم. عاشق کتاب خوندن، عکاسی،فتوشاپ،نوشتن هستم.

7 comments On راهنمای آنالیز سئو سایت در سال ۲۰۱۸

Leave a reply:

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.