گزارش جامع بازاریابی شبکه های اجتماعی
این طولانی ترین مطالعه بازاریابی شبکه های اجتماعی است.، بازاریابی شبکه های اجتماعی هنوز در حال تغییر است.
این گزارش حاوی بینش های مهم در مورد نحوه استفاده بازاریابان در حال حاضر از شبکه های اجتماعی و برنامه های آینده آنها است.
اگر شما مسئول بازاریابی کسب و کار خود هستید، بهتر است نمودارهای را در صفحات زیر از نزدیک بررسی کنید. من یافته های “نه چندان بدیهی” را در این محتوای غنی از داده ها آشکار خواهم کرد.
این گزارش تمام پلتفرم های اجتماعی اصلی، فعالیت های ارگانیک و پولی، بازاریابی ویدیویی و بسیاری موارد دیگر را پوشش می دهد.
بیش از ۲۸۰۰ نفر از همکاران بازاریاب شما انواع بینش هایی را ارائه کردند که در جای دیگر نخواهید یافت.
امیدوارم از آن لذت ببرید! اگر ارزشی در این گزارش یافتید، لطفاً به همتایان خود در مورد آن اطلاع دهید.
خلاصه اجرایی
این مطالعه بیش از ۲۸۰۰ بازاریاب را با هدف درک اینکه چگونه از شبکه اجتماعی برای رشد و ارتقای کسب و کار خود استفاده می کنند مورد بررسی قرار داد. در صفحات زیر متوجه خواهید شد:
برترین سوالات شبکه های اجتماعی که بازاریابان می خواهند پاسخ داده شود: ما سوالات اساسی را که متخصصان بازاریابی امروزی می خواهند به آنها پاسخ دهند را آشکار می کنیم.
مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی: این بخش از مطالعه ما تمام مزایای عمده ای را که بازاریابان با تلاش های خود در شبکه های اجتماعی به دست می آورند را نشان می دهد.
ما همچنین به چگونگی تأثیر سالها تجربه بر نتایج و اینکه کدام پلتفرمها مزایای برتر را ارائه میکنند، نگاه میکنیم.
پرمصرف ترین پلتفرم های شبکه های اجتماعی: کشف کنید که بازاریابان اکنون از کدام پلتفرم ها استفاده می کنند و نحوه استفاده از آنها در ۱۲ ماه آینده چگونه تغییر خواهد کرد.
همچنین بررسی میکنیم که بازاریابان با تجربه از کدام پلتفرمها و مهمترین پلتفرمها برای بازاریابان استفاده میکنند.
طرحهای اجتماعی ارگانیک: ما بررسی میکنیم که چگونه بازاریابان برای تغییر فعالیتهای ارگانیک آینده خود بر اساس پلتفرم برنامهریزی میکنند.
استفاده و برنامههای بازاریابی ویدئویی: پلتفرمهای ویدیویی که بیشتر در بین بازاریابان محبوب هستند، مهمترین فرمتهای ویدیویی و نحوه برنامهریزی بازاریابان برای تغییر بازاریابی ویدیویی خود بر اساس پلتفرم در ۱۲ ماه آینده را نشان میدهیم.
استفاده از تبلیغات اجتماعی: پلتفرمهای تبلیغات اجتماعی که بازاریابان استفاده میکنند و پلتفرمهای تبلیغاتی را که میخواهند بیشتر بدانند را نشان میدهیم.
یافته های عمده
در اینجا خلاصه ای سریع از برخی از یافته های جالب تر ما آمده است:
کاهش فیس بوک: بازاریابان از سال ۲۰۱۹ به طور پیوسته از فیس بوک دور شده اند. وقتی از آنها خواسته شد که مهم ترین پلتفرم خود را انتخاب کنند، تنها ۴۷ درصد فیس بوک را انتخاب کردند که از ۶۷ درصد در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است. سیزده درصد از بازاریابان نشان دادند که بازاریابی ارگانیک خود را کاهش خواهند داد. در فیس بوک و تنها ۴۱ درصد از بازاریابان قصد دارند فعالیت های ارگانیک خود را در این پلت فرم افزایش دهند.
اینستاگرام ترند است: هفتاد و نه درصد از بازاریابان از اینستاگرام استفاده می کنند. این دومین پلت فرم اجتماعی مهم برای بازاریابی (پس از فیس بوک) است. ۶۱ درصد از بازاریابان قصد دارند فعالیتهای ارگانیک اینستاگرام خود را در ۱۲ ماه آینده افزایش دهند. اینستاگرام پلتفرمی شماره یک است که بازاریابان می خواهند بیشتر درباره آن بیاموزند.
استفاده از ویدئوهای کوتاه در حال افزایش است: فرمتهای ویدئویی کوتاه مانند Reels در حال رشد هستند. تقریباً از هر چهار بازاریاب یک نفر می گویند که اینها مهمترین فرمت های ویدیویی آنها هستند.
یوتیوب: ۶۷ درصد قابل توجهی از بازاریابان برای افزایش استفاده از ویدیوهای یوتیوب برنامه ریزی می کنند و ۶۹ درصد می خواهند درباره بازاریابی ویدیویی ارگانیک در این پلتفرم اطلاعات بیشتری کسب کنند.
پذیرش TikTok به سرعت در حال رشد است: در حالی که تنها ۱۸٪ از بازاریابان از TikTok استفاده می کنند، ۳۷٪ قصد دارند فعالیت خود را در این پلتفرم افزایش دهند و ۴۷٪ قابل توجهی علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد TikTok هستند.
تسلط فیس بوک همچنان قوی است: ۹۰ درصد بازاریابان بسیار قابل توجهی از فیس بوک استفاده می کنند (که اینستاگرام با ۷۹ درصد دنبال می کند). چهل و هفت درصد از بازاریابان ادعا می کنند که فیس بوک مهم ترین پلت فرم اجتماعی آنهاست. تبلیغات فیس بوک توسط ۷۰٪ از بازاریابان استفاده می شود و ۵۱٪ پلت فرم فیس بوک را مهمترین عامل برای تبلیغات می دانند.
خلاصه بالا فقط چشایی از آنچه در این گزارش است است. در صفحات بعدی، بیش از ۵۰ نمودار را خواهید دید که به صورت بصری برخی از یافته های شگفت انگیز ما را نشان می دهد.
مزایای شبکه های اجتماعی
۸۵ درصد قابل توجهی از همه بازاریابهایی که مورد بررسی قرار گرفتیم، نشان دادند که تلاشهای شبکه های اجتماعی آنها باعث قرار گرفتن در معرض دید بیشتری برای کسبوکارشان شده است. افزایش ترافیک دومین مزیت اصلی بود که ۷۵ درصد نتایج مثبت را گزارش کردند. این مزایا در ۸ سال گذشته در دو نقطه برتر باقی مانده است.
دو سوال به طور طبیعی از نمودار بالا ظاهر می شود:
آیا بازاریاب هایی که سال ها از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند به نتایج بهتری دست می یابند؟ کدام پلتفرم ها بیشتر به این مزایا کمک کردند؟
نمودارهای زیر به این سوالات می پردازند.
فروش بهبود یافته: درصد زیادی از بازاریابان با سال ها تجربه بیشتر در شبکه های اجتماعی نتایج فروش بهتری پیدا می کنند.
به عنوان مثال، بیش از نیمی از بازاریابان که به مدت ۲ سال یا بیشتر از رسانه های اجتماعی استفاده کرده اند، گزارش می دهند که این رسانه به آنها در بهبود فروش کمک کرده است.
فیسبوک و اینستاگرام بیشترین سهم را در فروش بازاریابان دارند.
افزایش قرار گرفتن در معرض: بیشتر بازاریابان (+۸۳٪) که به مدت ۱ سال یا بیشتر از بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده کرده اند، گزارش می دهند که کسب و کار آنها در معرض دید قرار می دهد.
به نظر میرسد همه پلتفرمهای اجتماعی اصلی تأثیر زیادی بر قرار گرفتن در معرض دید دارند.
لینکدین و فیسبوک بیشترین لید را برای بازاریابان به ارمغان می آورند.
افزایش ترافیک: کسانی که به مدت ۱ سال یا بیشتر از رسانههای اجتماعی استفاده کردهاند، نتایج قابلتوجهی بهتری را در ایجاد ترافیک گزارش کردهاند (۷۲% + مزایای گزارش شده)، در مقایسه با کسانی که تجربه کمتری دارند.
فیسبوک بیشترین ترافیک را برای بازاریابان شبکه های اجتماعی به وجود می آورد.
ایجاد وفاداری: به نظر می رسد ایجاد پایگاه طرفداران وفادار مزیتی است که با کسب سال ها تجربه بیشتر بازاریابان بهبود می یابد.
بازاریابان اینستاگرام و فیسبوک را به عنوان بهترین پلتفرم برای توسعه طرفداران وفادار معرفی کردند.
پلتفرم های رایج شبکه های اجتماعی
فیسبوک و اینستاگرام دو پلتفرم برتر مورد استفاده بازاریابها هستند. همه پلتفرم های دیگر از این دو تای برتر عقب هستند.
تغییرات قابل توجه از سال ۲۰۲۱
توییتر از ۴۸ درصد به ۴۳ درصد کاهش یافت.
TikTok از ۹ درصد به ۱۸ درصد رشد کرده است.
استفاده از پلتفرم: مبتدیان در مقابل بازاریابان پیشرفته
در اینجا یک بررسی دقیق از اینکه بازاریابان رسانه های اجتماعی با تجربه از کدام کانال های اجتماعی استفاده می کنند (نوارهای سبز = بیش از ۵ سال تجربه) در مقایسه با کانال های تازه شروع شده (نوارهای آبی = کمتر از ۱۲ ماه تجربه) استفاده می شود.
بازاریابان جدید شبکه های اجتماعی بیشتر بر فیس بوک (۸۲ درصد) و اینستاگرام (۶۷ درصد) تمرکز می کنند. باتجربه ترین بازاریابان دارای تنوع بالایی هستند.
استفاده از پلتفرم: بازاریابان B2C
این نمودار نشان می دهد که تقریباً همه بازاریابان B2C از فیس بوک استفاده می کنند.
استفاده از پلتفرم: بازاریابان B2B
این نمودار نشان می دهد که اکثر بازاریابان B2B از فیس بوک و درصد قابل توجهی از لینکدین استفاده می کنند.
مهمترین پلتفرم اجتماعی برای بازاریابان این است…
ما از بازاریابان خواستیم که مهمترین پلتفرم اجتماعی را برای کسب و کار خود انتخاب کنند. از آنجایی که تنها یک انتخاب مجاز بود، یافته ها آشکار کننده هستند.
برای اولین بار پس از چندین سال، فیس بوک دیگر اکثریت را در اختیار ندارد
هنوز هم بیشترین استفاده را دارد اما در حال از دست دادن تسلط خود است.
تغییرات قابل توجه از سال ۲۰۲۰
فیس بوک از ۵۴ درصد کاهش یافت. اینستاگرام از ۲۲ درصد رشد کرد.
B2B در مقابل B2C
به تفاوت های شگفت انگیز بین بازاریابان متمرکز بر B2B و B2C توجه کنید.
واضح است که فیس بوک در فضای B2C تسلط دارد (۵۳٪ از بازاریابان آن را به عنوان انتخاب شماره یک خود انتخاب می کنند). با این حال، برای بازاریابهای B2B، لینکدین مهمترین جایگاه را به دست میآورد و از فیسبوک پیشی میگیرد.
برای بازاریابان B2C، فیس بوک از ۶۳ درصد کاهش یافت و اینستاگرام از ۲۴ درصد در سال ۲۰۲۰ رشد کرد.
ظهور و سقوط پلتفرم های اجتماعی
در اینجا ما پنج پلتفرم اجتماعی برتر را که بازاریابان آنها را در یک دوره ۵ ساله مهمتر میدانند، نشان میدهیم.
فیس بوک به روند نزولی خود که از سال ۲۰۱۹ آغاز شد، ادامه می دهد. رشد اینستاگرام به وضوج دیده می شود. (آبی).
طرح های اجتماعی ارگانیک
ما از بازاریابان پرسیدیم که چگونه فعالیت های ارسال ارگانیک آنها در ۱۲ ماه آینده تغییر خواهد کرد. در اینجا یک تفکیک بر اساس پلت فرم است:
برنامه های آینده فیس بوک
این بیشتر از هر پلتفرم دیگری است.
چهل و یک درصد از بازاریابان قصد دارند فعالیت های ارگانیک فیس بوک خود را افزایش دهند. همانطور که قبلا نشان داده شد، فیس بوک هنوز هم مهمترین شبکه اجتماعی برای اکثر بازاریابان است.
برنامه های آینده اینستاگرام
تحقیقات ما نشان میدهد که ۶۱ درصد از بازاریابان برای افزایش فعالیتهای ارگانیک اینستاگرام خود در ۱۲ ماه آینده برنامهریزی میکنند و آن را به برترین پلتفرمی تبدیل میکند که بازاریابان برای انجام کارهای بیشتر برنامهریزی میکنند.
شصت و شش درصد از بازاریابان B2C برای افزایش فعالیت های ارگانیک اینستاگرام برنامه ریزی می کنند، در مقایسه با ۵۹ درصد از B2B.
برنامه های آینده یوتیوب
۵۷ درصد قابل توجهی از بازاریابان قصد دارند فعالیتهای ارگانیک YouTube خود را در ۱۲ ماه آینده افزایش دهند. توجه داشته باشید که ما این سوال را متفاوت پرسیدیم و ۶۷٪ از بازاریابان اعلام کردند که قصد دارند تلاشهای بازاریابی ویدیویی YouTube خود را افزایش دهند.
برنامه های آینده لینکدین
بیش از نیمی از بازاریابان (۵۴٪) برای افزایش فعالیت های ارگانیک لینکدین در ۱۲ ماه آینده برنامه ریزی می کنند.
برنامه های آینده توییتر
از هر سه بازاریابان یک نفر (۲۸%) قصد دارند فعالیتهای ارگانیک توییتر خود را طی ۱۲ ماه آینده افزایش دهند.
پلتفرم های شبکه های اجتماعی که بازاریابان می خواهند در مورد آنها بیشتر بیاموزند
ما از بازاریابان خواستیم که مشخص کنند می خواهند در مورد کدام پلتفرم های رسانه اجتماعی بیشتر بیاموزند. اینستاگرام برای چهارمین سال متوالی جایگاه برتر را در اختیار داشت. فیس بوک به رتبه سوم پایین تر از یوتیوب سقوط کرد. علاقه به TikTok از ۳۲ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۴۷ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.
بازاریابان B2C بیشتر از همتایان B2B خود به یادگیری در مورد اینستاگرام (۷۶٪ B2C در مقابل ۶۳٪ B2B) و فیس بوک (۶۷٪ B2C در مقابل ۵۵٪ B2B) علاقه مند هستند. بازاریابان B2B به مراتب بیشتر علاقه مند به یادگیری در مورد LinkedIn هستند (۷۱٪ B2B در مقابل ۵۲٪ B2C).
استفاده منظم از ویدئو توسط پلت فرم
امسال تصمیم گرفتیم بررسی کنیم که بازاریابان از کدام پلتفرمها برای انتشار منظم ویدیو استفاده میکنند. فیس بوک با ۵۸ درصد، اینستاگرام با ۴۹ درصد و یوتیوب با ۴۷ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.
مهمترین فرمت ویدیویی برای بازاریابان
ما از بازاریابان خواستیم که مهمترین فرمت ویدیویی را برای تجارت خود انتخاب کنند. ویدیوی نیتیو بالاترین جایگاه را دارد و پس از آن ویدیوی کوتاه مثل ریلز دارد.
بازاریابان چگونه فعالیت های بازاریابی ویدئویی آینده خود را تغییر خواهند داد؟
ما از بازاریابان خواستیم که نشان دهند چگونه استفاده از بازاریابی ویدیویی خود را در آینده نزدیک تغییر خواهند داد. از پاسخ دهندگان خواسته شد تا مشخص کنند که آیا قصد افزایش، کاهش، ثابت ماندن یا عدم استفاده از پلتفرم های مختلف در بازاریابی ویدئویی خود را دارند.
بازاریابان بیشتر قصد دارند استفاده خود را از ویدیوهای اینستاگرام (۶۸ درصد)، ویدیوهای یوتیوب (۶۷ درصد) و ویدیوهای فیس بوک (۵۶ درصد) افزایش دهند. اینها همان پلتفرم هایی هستند که بازاریابان در سال ۲۰۲۱ انتخاب کردند. برنامه های بازاریابان برای افزایش فعالیت در TikTok از ۲۸ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۴۳ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.
در اینجا یک تفکیک بر اساس پلت فرم است:
پلتفرم های ویدیویی که بازاریابان می خواهند در مورد آنها بیشتر بیاموزند
ما از بازاریابان خواستیم که پلتفرم هایی را که می خواهند دانش بازاریابی ویدیویی خود را در مورد آنها بهبود بخشند، به ما بگویند.
همچنین شایان ذکر است که علاقه به ویدیوهای فیس بوک از ۷۰ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۶۳ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.
بازاریابان B2C بیشتر از همتایان B2B خود به یادگیری ویدیوهای اینستاگرام (۷۵٪ B2C در مقابل ۶۳٪ B2B) و ویدیوهای فیس بوک (۶۸٪ B2C در مقابل ۵۵٪ B2B) علاقه مند هستند. بازاریابان B2B به مراتب بیشتر علاقه مند به یادگیری در مورد ویدیوی LinkedIn هستند (۶۴٪ B2B در مقابل ۴۲٪ B2C).
استفاده از تبلیغات اجتماعی
ما از بازاریابان خواستیم که مشخص کنند که چقدر تبلیغات را در انواع پلتفرمهای اجتماعی اجرا میکنند (اغلب، گاهی اوقات یا هرگز).
پلتفرم تبلیغاتی که بیشتر مورد استفاده بازاریابان است فیس بوک (۷۰ درصد) و پس از آن اینستاگرام (۵۴ درصد) است.
بازاریابان B2C بیشتر از همتایان B2B خود از تبلیغات فیس بوک استفاده می کنند (۷۲٪ B2C در مقابل ۶۷٪ B2B). بازاریابان B2B بیشتر از تبلیغات LinkedIn استفاده می کنند (۳۸٪ B2B در مقابل ۱۹٪ B2C).
با ارزش ترین پلتفرم های تبلیغات اجتماعی
ما از بازاریابان خواستیم که مهمترین شکل اجتماعی پولی را برای تجارت خود انتخاب کنند. تبلیغات فیس بوک جایگاه اول را به خود اختصاص داد. با این حال، فیس بوک از ۶۱ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۵۱ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت. علاوه بر این، درصد بازاریابانی که از تبلیغات اجتماعی استفاده نمی کنند از ۱۸ درصد به ۲۲ درصد افزایش یافته است.
بازاریابان B2C بیشتر از همتایان B2B خود برای تبلیغات فیس بوک ارزش قائل هستند (۵۶٪ B2C در مقابل ۴۳٪ B2B). بازاریابان B2B ارزش بیشتری برای تبلیغات لینکدین قائل هستند (۱۸٪ B2B در مقابل ۲٪ B2C).
انواع تبلیغات اجتماعی که بازاریابان می خواهند در مورد آنها بیشتر بیاموزند
ما از بازاریابان خواستیم که مشخص کنند میخواهند درباره کدام نوع از تبلیغات اجتماعی اطلاعات بیشتری کسب کنند.
بازاریابان B2C بیشتر از همتایان B2B خود علاقه مند به یادگیری در مورد تبلیغات فیس بوک (۶۹٪ B2C در مقابل ۵۸٪ B2B) و تبلیغات اینستاگرام (۶۹٪ B2C در مقابل ۵۸٪ B2B) هستند. بازاریابان B2B به مراتب بیشتر علاقه مند به یادگیری تبلیغات لینکدین هستند (۶۲٪ B2B در مقابل ۴۱٪ B2C).