۵ گام تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ قدرتمند برای سال ۲۰۱۹

۵ گام تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ قدرتمند برای سال ۲۰۱۹
۵ گام تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ قدرتمند برای سال ۲۰۱۹

 

۵ گام تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

 

براساس گزارش Managing Digital Marketing study که smartinsight انجام داده است، ۴۶ درصد از برندها یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ تعریف شده ندارند، در حالی که ۱۷ درصد به سمت تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ رفته اند اما هنوز با فعالیت بازاریابی آنها یکپارچه نشده است.

اگر شما برنامه ای در دست ندارید، چگونه می توانید انتظار رشد و نوآوری داشته باشید، برای اندازه گیری نتایج معنی دار و یادگیری از اشتباهات گذشته، اگر برنامه ایی برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ ندارید، بیهوده است.

مقاله مرتبط  دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

 

۱- بدانید چه چیزی می خواهید (اهدف را تعیین کنید)

 

تعیین ماموریت:

برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ ابتدا مأموریت و هدف کلی کسب و کارتان را تعیین کنید. مأموریت دیجیتال مارکتینگ باید به هدف و برنامه اصلی شرکتتان متوسل شود.

به این سوال پاسخ بدهید: هدف برتری که می خواهید نهایتا تلاش های دیجیتال مارکتینگ شما به آن دست یابد، چیست؟ (به عنوان مثال آیا می خواهیدخود را به عنوان ارائه دهنده آنلاین قطعات کامپیوتر در تهران معرفی کنید) این مأموریت شماست.

تنظیم و اندازه گیری KPI :

برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ با مشخص کردن شاخص کلیدی عملکرد (KPI) های خاص برای کسب و کارتان با توجه به صنعتی که کار می کنید، در مقابل رسیدن به آنها خودتان را مسئول می کنید و باعث می شود هدفمندتر کار کنید تا به آن شاخص کلیدی عملکرد (KPI) ها برسید.

اول از همه تلاش های دیجیتال مارکتینگ قبلی خود را تجزیه و تحلیل کنید که نسبت به تنظیم شاخص کلیدی عملکردهای جدید واقع بین باشید. این امر اطمینان حاصل می کند که شما برای افزایش مثبت در نتایج فعلی خود تلاش می کنید، در حالیکه به شما کمک می کند تا انتظارات خود را بالا نبرید.

شناسایی یک روش برای کمک به شما در اندازه گیری هر یک از شاخص کلیدی عملکردهای خود. برای مثال، آیا از گوگل آنالیتیکس برای اندازه گیری تبدیلات خود(conversions)، برای اندازه گیری نرخ تعامل شبکه های اجتماعی تان از ابزار های آنالیز شبکه های اجتماعی استفاده می کنید؟ یا ابزاری مانند BuzzSumo برای ارزیابی موفقیت بازاریابی محتوا استفاده می کنید؟

 این یک قالب شاخص کلیدی عملکرد (KPI) مفید برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما است:

(درج هدف، مثلا “افزایش ترافیک”) با (قرار دادن رقم)٪ در (وارد کردن تعداد ماه).

قبل از شروع برنامه ریزی، KPI های خود را پیدا کنید که کدام معیار برای مدیرعامل شما مهم است. اگر نمی دانید شاخص کلیدی عملکرد حتما آن را در گوگل سرچ کتید.

 

5 گام تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ قدرتمند برای سال 2019

 

۲- گذشته کسب و کارتان را تجزیه و تحلیل کنید (و از اشتباهات خود یاد بگیرید)

 

برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ بعد از اینکه اهداف و KPI مشخص شد به سمت بررسی گذشته کسب و کار می رویم تا بفهمیم در گذاشته چه روندی را داشته است. با تجزیه و تحلیل کردن موفقیت و شکست های استراتژی های دیجیتال مارکتینگ خود می توانید بهترین KPI ها را برای بیزنس خودتان تنظیم کنید و هیچ وقت در تاریکی برنامه ریزی نکنید. بنابراین، ممکن است بخواهید مرحله ۱ و ۲ را با هم بگذرانید.

برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ یک دوره زمانی را که میخواهید تجزیه و تحلیل کنید، انتخاب کنید. (بهتر است که این مدت زمان را همان زمان که برای استراتژی بازاریابی جدید برنامه ریزی می کنید تنظیم کنید)

تعیین دوره زمانی که می خواهید تجزیه و تحلیل کنید و تقویم گوگل آنالیتیکس خود را برای مطابقت با این دوره زمانی تنظیم کنید.

چگونه آنالیز کنیم؟

برای مقایسه ی پیشرفت خود با رقبای خود، از Google’s Benchmarking Reports در انالیتیکس خود استفاده کنید. فراموش نکنید که استراتژی بازاریابی رقبا را نیز تحلیل کنید.

یک صفحه گسترده تجزیه و تحلیل از فعالیت های آنلاین خود را ایجاد کنید. (شما می توانید از SEMrush برای شناسایی استراتژی سئوی یک رقیب استفاده کنید، یعنی چه کلمات کلیدی بیشترین حجم ترافیک ارگانیک را به وب سایت  می رسانند، همچنین می توانید برای مقایسه ترافیک ارگانیک و پولی از وب سایت های مختلف استفاده کنید)

این سوال را در فواصل منظمی از خود بپرسید: آیا چیزی دیگری وجود دارد که من نیاز دارم آن را تجزیه و تحلیل کنم که قبلا به آن فکر نکردم – به عنوان مثال آیا می توانم بارها و بارها محتوا یا انواع تصاویری که استفاده می کنم را آزمایش کنم؟

 تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

 

۳- به یاد داشته باشید که با چه کسی صحبت می کنید

 

اجازه ندهید که برنامه ریزی شما را از دسترسی به افرادی که به آن ها نیاز دارید، دور کند در واقع نباید این برنامه ریزی بیش از حد طولانی شود.

معمولا شما از قبل می دانید که مخاطبان شما  چه کسانی هستند اما گاهی اوقات آنها اولین چیزی هستند که یک دیجیتال مارکتر می تواند در میان تنظیم KPI و جور کردن بودجه و انتخاب کانال فراموش کند.

شما این اشتباه را انجام نمی دهید نه این بار. در عوض شما قصد دارید مخاطبان خود را در قلب استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود قرار دهید، به نیازهای عاطفی  و خواسته های عمیق آنها پاسخ دهید. چطور؟ از طریق ایجاد پرسونای مشتری

تهیه یک پرسونای مناسب:

۱- با اصول اولیه شروع کنید و تمام اطلاعات جمعیت شناختی که در مورد مصرف کننده هدف خود می دانید، مانند سن، جنسیت و محل سکونت خود را ثبت کنید.
۲- سپس کمی عمیق تر  شوید و مشکلات مشتریان هدف را پیدا کنید و به فکر حل آن باشید

۳- خواسته های عاطفی، اهداف، آرزوها و ترس های مشتری را بررسی کنید و همه عوامل را مدنظر قرار دهید.

۴- شما می توانید به صورت دقیق و عمیق گزارشات مخاطبان خود را در  حساب گوگل آنالیتیکس بررسی کنید تا ویژگی های کلیدی شخصیت مورد نظر خود مانند سن، جنس، شغلی و … را شناسایی کنید.

با مشخص کردن پرسونای مشتری حال دقیقا می توانید مشتریان هدف خود را مشخص کنید

 تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

 

۴- شناسایی منابع درآمدی (بودجه)

برای شناسایی منابع درآمدی سه چیز مهم هستند: بودجه شما، کانال های دیجیتال شما و تیم شما (یا افراد) است. مهم است که همه منابع خود را قبل از اینکه تصمیم بگیرید که چه چیزی برای دوره بعدی نیاز دارید، جمع آوری کنید.

برای مثال، اکنون زمان مناسب برای ایجاد ممیزی از کانال های دیجیتال موجود خود و تصمیم گیری در مورد اینکه آیا شما قصد دارید بخش های خاصی از بازاریابی دیجیتال خود را برون سپاری کنید و یا اینکه آیا شما نیاز به تعیین بودجه برای استخدام جدید دارید؟

نحوه شناسایی منابع درامدی شما:

بودجه:

۱- کلیه بودجه بازاریابی دیجیتال خود را تعریف کنید.
۲- به اطلاعات تاریخی آنچه که قبلا کار کرده اید نگاه کنید (به عنوان مثال، آیا کانال های خاصی با کیفیت مناسبی که لیدِ با قیمت پایین به ارمغان آورده باشد، خریداری کرده اید؟)
۳- تصمیم بگیرید که آیا از پروموشن پولی استفاده می کنید (برای مثال، گوگل ادز و یا تبلیغات پولی در شبکه های های اجتماعی).
۴- اختصاص یک قسمت خاص از بودجه برای هر کانال دیجیتالی که می خواهید برای تبلیغات استفاده کنید (به تجزیه و تحلیل خود بپردازید تا به شما در ارزیابی کانال های ارزان قیمت با بیشترین میزان دسترسی و تبدیل و کمترین هزینه در هر کلیک کمک کند).

مردم :

۱- به تیم فعلی خود نگاه کنید و ارزیابی کنید که تیمتان چه ظرفیتی دارند؟ (واقع بین باشید و اطمینان حاصل شود که هیچ کس بیش از حد کار نکند).

۲- شناسایی کنید که آیا شما نیاز به استخدام افراد بیشتری دارید؟

۳- تصمیم بگیرید که آیا تمام فعالیت های دیجیتال مارکتینگ شما در خانه انجام می شود و یا شما بعضی از عناصر را به یک آژانس شخص ثالث منتقل می کنید.

۴- هر یک از اعضای تیم خود را برای بازنگری فعالیت بازاریابی دیجیتال خود و رسیدن به چند ایده برای استراتژی بازاریابی آینده از طریق طوفان فکری فرابخوانید

کانال ها:

۱- کانال های بازاریابی دیجیتال خود را بازبینی کنید و تصمیم بگیرید که کدام کانال ها را نگه دارید و  مایل هستید در کدام یک از موارد جدید سرمایه گذاری کنید (این بستگی به جایی که مشتریان شما دارند و زمان دسترسی شما).

۲- اطمینان حاصل کنید که حداقل یک KPI به هر کانال دیجیتال متصل شده است.

 

۵- نوشتن و ایجاد طرح

 

در ادامه مراحل تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ، به آخرین مرحله نوشتن آن می رسیم. یک طرح ایجاد کنید و به آن نچسبید… اما منظورچیست؟ برنامه شما هرگز از ابتدا کامل نخواهد بود. هر تصوری که انجام می دهید، درست نیست.

اگر چه شما سعی می کنید بر اساس تجزیه و تحلیل ها و بینش بدست آمده یک برنامه ساختاریافته را ایجاد کنید ولی نمی توانید پیش بینی کنید که مشتریانتان چطور رفتار خواهند کرد…

بنابراین، لازم است به طور مداوم عملکرد استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را  اندازه گیری کنید و نظارت داشته باشید  و در صورت لزوم هر قسمتی که نیاز باشید را تغییر دهید.

 تقویم بازاریابی دیجیتال ایجاد کنید

۱- سعی کنید جدول زمانی خود را با استفاده از تقویم Google ایجاد کنید – به این ترتیب می توانید آن را با اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید و به آنها اجازه دهید تا در صورت لزوم آنها را ویرایش کنند.

۲- کمپین های کلیدی که شما در طول سال ایجاد و تبلیغ می کنید را مشخص کنید و یک دوره زمانی برای هر یک را اختصاص دهید.

۳- کانال های دیجیتالی را که برای اینکه مطمئن شوید که کمپین موفق می شود را مستند کنید.

  استراتژی بازاریابی تان را بررسی کنید و  تغییرات مورد نیاز را شناسایی کنید:

۱- یک برنامه اندازه گیری و نظارت ایجاد کنید (این باید با KPI شما مناسب باشد).

۲- عناصر فردی موفقیت در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را در فواصل منظم بررسی کنید.

۳- اگر چیزی کار نمی کند (یعنی شما در حال دستیابی به KPI هایی نیستید که قرار داده اید)، عناصر مختلف را جدا کنید و سعی کنید که بفهمید کدام قسمت درست کار نمی کند

۴- تجزیه وتحلیل قبلی، پرسونا و بودجه اختصاص داده شده را دوباره بررسی کنید و چیز جدیدی را امتحان کنید. برای این سرمایه گذاری جدید KPI جدید تنظیم کنید.

منبع

مقاله مرتبط  راهنمای نوشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ بر اساس مدل SOSTAC

مشاور و استراتژیست دیجیتال مارکتینگ بنیانگذار مجله آنلاین مدیرمگ هم بنیانگذار آژانس دیجیتال مارکتینگ نادین ایده کارشناسی ارشد بازاریابی دانشگاه علامه طباطبائئ

یدگاه On ۵ گام تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ قدرتمند برای سال ۲۰۱۹

دیدگاهی بنویسید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

اسلایدر سایدبار

سلام

سلام