داستان برند چیست؟ ۲۰ کلید برای داستان برند

داستان برند چیست؟
داستان برند چیست؟

قبل از اینکه وارد توضیج اینکه داستان برند چیست؟ شویم، بهتر است که یک نمونه داستان برند یکی از شرکت های موفق را با هم بررسی کنیم:

داستان برند AirBnb چیست؟

داستان برند: Airbnb می گوید این یک بازار اجتماعی قابل اعتماد برای مصرف کنندگان است تا اقامتگاه های منحصر را برای تجربیات سفر منحصر به فرد به فرد را لیست، پیدا و رزرو کنند.

به طور خلاصه: خوش آمدید به خانه.

اندازه گیری موفقیت: برند پیش بینی کرد که بیش از یک میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ به Airbnb می آیند. این محل اقامت در بیش از ۳۴،۰۰۰ شهر و ۱۹۰ کشور است.

چرا این کار می کند: باز هم، Airbnb صنعت هتل را به چالش کشیده و تجربه ای تازه را تعریف کرده است. به عنوان یک نتیجه، همانطور که در داستان نام تجاری آن اشاره شد، آن دارای یک جامعه از کاربران وفادار است.

داستان برند تبدیل به سیاهی جدید در بازاریابی شده است. قبلا  مجبور بودید که یک کمپین داشته باشید، حالا باید یک داستان برند داشته باشید. کلمه داستان سبب سردرگمی می شود، زیرا ما فکر می کنیم داستان هایی که به آنها گفته می شود و شنیده می شوند کمی شبیه پیام های تبلیغاتی سنتی است. اما داستان های برند تجربه و احساس می شود. هنگامی که کسی به شما یک محصول اپل را می دهد آنها مجبور نیستند یک کلمه بگویند – فقط می دانید. و بله، راه پله شیشه ای و G بزرگ Genius نیز بخشی از داستان است. (در انتها بیشتر درباره اپل و Genius صحبت کردم)

یک داستان برند چیست؟

بسیاری از مردم فکر می کنند که داستان برند تاریخچه برند آنها است یا چیزی که در یک جلسه بازاریابی کار می کردید. آنها کاملا اشتباه نیستند این می تواند بخش مهمی از داستان برند شما باشد. در واقع، با این حال، داستان نام تجاری شما باید چیزی بسیار وسیع تر باشد.

داستان برند یک روایت منسجم است که شامل حقایق و احساساتی است که توسط برند شما (یا کسب و کار، اگر ترجیح می دهید) ایجاد می شود. بر خلاف تبلیغات سنتی، که در مورد نشان دادن و صحبت کردن در مورد برند شما، داستان باید واکنش احساسی را الهام ببخشد. چیزهایی که بر برند شما تاثیر می گذارند عبارتند از محصول، قیمت، تاریخ، کیفیت، بازاریابی، تجربه در فروشگاه، هدف، ارزش، محل، و مهمترین چیز، آنچه که دیگران در مورد شما می گویند.

 تصمیم گیری خرید از این فروشگاه ها فراتر از یک آگهی و یا یک صفحه فیس بوک است گاه به گاه به روز شده است. اما مردم به خاطر داستان هایی که به هر یک از آنها وابسته است، تصمیم میگیرند تا در یک یا چند فروشگاه خرید کنند. کسب و کارها موفق می شوند که خودشان را متفاوت تعریف  می کنند.

داستان برند بیش از یک روایت است. این داستان فراتر از کپی وب سایت شما، متن در یک بروشور یا ارائه ی مورد استفاده برای هدایت سرمایه گذاران است.

داستان برند شما فقط چیزی نیست که مردم به آنها بگویند. این چیزی است که آنها در مورد شما بر اساس سیگنالهایی که برند شما ارسال میکنند اعتقاد دارند.

داستان یک تصویر کامل از واقعیت ها، احساسات و تفاسیر است، که حتی بخشی از داستانتان به شما گفته نمی شود.

همه چیز شما، از رنگ و بافت بسته بندی، کارکنان، استخدام، بخشی از داستان برند شما است، و هر عنصر آن باید حقیقت را در مورد نام برندتان به مخاطبانتان منعکس کند.
اگر می خواهید یک کسب و کار موفق و پایدار را ایجاد کنید، برندتان  وفاداری را به دست آورد و اگر شما خوش شانس باشید، دوست داشته بشید، باید با داستان خود شروع کنید.

شما تنها نویسنده داستان های خود نیستید

 

با وجودی که داستان سرایی برند در مدت زمان طولانی بوده است، به اعتقاد من، برتری جدید آن، به طور مستقیم با افزایش رسانه های اجتماعی و گفتگوهای عمومی درباره برندها و تجارب با برندها، که رسانه های اجتماعی امکان پذیر است، مرتبط هستند. به عنوان مثال، وبلاگ های بازاریابی با نمونه هایی از چگونگی برخورد برندها در توییتر یا فیس بوک پر شده است. و این بخشی از یک داستان برند است.

تبلیغات سنتی مبتنی بر جریان اطلاعات یک طرفه بود: از برند به مصرف کننده. در حال حاضر، یک برند در گفتگو با کسانی که برند را تجربه می کنند، نشسته است.

نویسنده داستان برند شما در دفتر مدیر عامل ننشسته است. این نشست در دست پیروان فیس بوک، مشتریان شما، کارآموزان شما، کارمند فروشگاه شما قرار دارد.

صدای شما – و مأموریت شما – مسائل

و درحالی که شما نمی توانید همه چیز را درباره داستان برند خود کنترل کنید، می توانید آن را مدیریت کنید. با انجام این کار، با اضافه کردن صدای خود به برندتان باعث مشخص شدن و شفاف ماموریتتان می شود: آنچه که واقعا کسب و کار شما یا برند را در اختیار شما قرار می دهد، باعث ایجاد تعامل احساسی خواهد شد. علاوه بر این، با تعریف داستان برند، می توانید برند خود را به داستان تبدیل کنید.

اپل این کار را بسیار خوب انجام می دهد. به طراحی رایانه های آن ها نگاه کنید. genius bar را در نظر بگیرید. در نظر بگیرید که چگونه آنها اعلامیه های عمده محصول را می سازند. همه در پشت داستان برندِ نوآوران هستند که محصولات زیبایی را تشکیل می دهند که وضعیت موجود را به چالش می کشد. آنها با موفقیت منجر به گفتگو در اطراف اپل می شوند.

جنیوس بار (به انگلیسی : Genius Bar) یک ایستگاه پشتیبانی فنی است که در فروشگاه‌های اپل وجود دارد و هدف از آن، ارائه خدمات و کمک برای محصولات اپل است. به گفته راب جانسون نائب رئیس ارشد فروش اسبق اپل، «جنیوس بار قلب و روح فروشگاه‌های ماست.»

در جنیوس بار کارمندان به صورت خاصی تعلیم می‌بینند و گواهی می‌گیرند. وظیفه آن‌ها کمک به مشتریانی است که از نرم‌افزارها یا سخت افزارهای شرکت اپل استفاده می‌کنند.

تمامی تعمیرات داخل فروشگاهی توسط «جنیوس‌ها» (به فارسی: نابغه ها) انجام می‌شود.

مزایای دیگری برای گفتن داستان برند وجود دارد. اگر میخواهید یک برند برتر باشید، باید یک داستان خوب داشته باشید. 

مهم تر از همه، داستان شما به خودتان تعلق دارد. 

۲۰ کلید برای داستان برند

داستان برند

حقیقت

هدف

چشم انداز

ارزش ها

محصولات و سرویس ها

مشتریانتان

ارزش تحویل داده شده

اسم و تگلاین

محتوا و کپی

طراحی

فعالیت ها

تجربه مشتری

قیمت و کیفیت

جایگاه و ادراک

توزیع

موقعیت

حضور همه گیر

اجتماع

شهرت

واکنش و دسترسی

 

منابع:

echostories

thestoryoftelling

wikipedia

مقاله مرتبط  نام گذاری برند شرکت های اینترنتی

کارشناسی مهندسی مکانیک خوندم. الانم در حال تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه علامه طباطبائی هستم. این روز ها بیشتر از همه چیز مشغول کتاب خوندن هستم و مطالبی که جدید می گیرم رو در عمل در جاهای مختلفی ازش استفاده می کنم. عاشق کتاب خوندن، عکاسی،فتوشاپ،نوشتن هستم.

یدگاه On داستان برند چیست؟ ۲۰ کلید برای داستان برند

  • سلام. بسیار خوب می نویسید و موثر. کاش با عدم استفاده از کلمات اشتباهی که متاسفانه مرسوم شده است مانند لغت غلط گاها و… زیبایی نوشته را خدشه دار نمیکردید. بجای آن میتوان از گاه یا گاهی استفاده کرد. در هر صورت اصل مطالب خوب و رساست. موفق باشید

    • سلام حامد عزیز
      خیلی خوشحالیم که میزبان نگاه زیبای شما در سایت بودیم. ممنون از نقدی که به سایت ما داشتید. چشم حتما این مورد را بیشتر رعایت خواهیم کرد.
      ارزوی موفقیت داریم براتون

دیدگاهی بنویسید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.